اخبار روزاخبار مهم و فوریرپورتاژ آگهی

چشمه های آب‌گرم گنو؛ گنجینه‌ای پنهان در دل کوه‌های بندرعباس

چشمه های آب‌گرم، به‌دلیل برخورداری از املاح و مواد معدنی، خواص درمانی دارند و به‌عنوان یکی از روش‌های آب درمانی مورد توجه قرار گرفته‌اند. در مناطق مختلف ایران، چشمه‌های آب‌گرم بسیاری وجود دارد که با توسعه و پیشرفت صنعت توریسم، به جاذبه گردشگری آن مناطق تبدیل شده‌اند. در این مطلب، شما را با چشمه‌های آب‌گرم گنو، گنجینه‌ای در دل کوه‌های بندرعباس آشنا می‌کنیم. برای سفری ارزان و مهیج از پایتخت به شهر عروس بنادر ایران، بهتر است بلیط قطار تهران بندرعباس را خریداری کنید. این مسیر ریلی نسبتا طولانی، باوجود قطارهای استاندارد و باکیفیت ناوگان ریلی، هیجان‌انگیز‌ترین خاطرات سفر را برای شما رقم می‌زند. شما می‌توانید ازطریق پیش فروش قطار، بلیط یا بلیط‌های موردنیازتان را در زمان مناسب و با بهترین قیمت خریداری کنید.

images 1713767491 662604431e677

معرفی چشمه های آب‌گرم گنو؛ شفادهنده‌های هر درد

چشمه های آب‌گرم گنو در کوهپایه‌ کوه گنو واقع شده‌اند. منطقه حفاظت‌شده گنو، 45 هزار هکتار وسعت دارد و چشمه‌های آب‌گرم متعددی از دل زمین‌های آن جوشیده‌اند؛ اما مطمئن‌ترین آن‌ها، مجتمع آب درمانی گنو است. این چشمه در دره‌ای قرار دارد که شمال تا جنوب آن را ارتفاعات آهکی کوه گنو پوشانیده‌اند‌. بخار آب این چشمه‌ در صبح‌های سرد، در حدود 41 درجه سانتی‌گراد حرارت دارد که در برخورد با هوای 20 درجه‌ای محیط، بخاری به ارتفاع یک متر ایجاد می‌کند و جلوه منحصربه‌فرد و دل‌انگیزی به محیط می‌بخشد.

نام‌های چشمه های آب‌گرم گنو

چشمه‌های آب‌گرم گنو با نام‌های انارون، تنگ باغ، کهنو، پشتنگ، چاهو، رم، هوبیر، سرچربه، خرگو، پرکوه و مردو شناخته می‌شوند.

پوشش گیاهی

منطقه حفاظت‌شده گنو از پوشش گیاهی متنوع، شامل درختان گرمسیری، گونه‌های گیاهی نواحی سردسیر، استپ کوهپایه‌ای و استپ بیابانی برخوردار است. در این منطقه گیاهانی از قبیل آویشن، بومادران، پونه، اورس، مسواک، کنار، ناترک، آکاسیا، بنه، رزوک، زیره، گون گاوی، سرخس معطر و پرسیاوش می‌رویند. جالب است بدانید که بیش از 360 گونه از گیاه آوندی در این منطقه وجود دارد؛ همچنین گیاهان خاص و منحصربه‌فردی مانند مهرخوش، پامچال صخره‌ای و بادام وندلیو به‌صورت انحصاری در این منطقه از ایران رشد می‌کنند.

خواص درمانی چشمه آب‌گرم گنو

به‌طورمعمول، چشمه‌های آب‌گرم به‌خاطر خواص درمانی مشهور هستند؛ البته هر چشمه باتوجه‌به مزه و حرارت، برای درمان درد خاصی کاربرد دارد. دمای چشمه های آب‌گرم گنو بین 35 تا 41 درجه سانتی‌گراد متغیر است. قرارگرفتن پا و بدن در آب این چشمه‌ها، خستگی را از تن انسان خارج می‌کند. چشمه‌های این منطقه، بی‌رنگ و شفاف هستند و مزه شور یا تلخ دارند. چشمه آب‌گرم شور، برای مبتلایان به مشکلات گوارشی خاصیت دارد. کسانی که با مشکلات گوارشی درگیر هستند؛ درصورتی‌که چند جرعه از این آب را بنوشند، مقدار زیادی کلرید سدیم به معده آن‌ها وارد می‌شود که باعث ترشح بزاق و حرکات معده و درنهایت، مانند اثر ملین، به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند.

شناور شدن در چشمه‌های آب‌گرم باعث باز شدن رگ‌ها می‌شود و به‌دلیل برخورداری از گوگرد و املاح دیگر، به درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی، رماتیسم و تنفسی کمک می‌کند.

images 1713767491 6626044333e0b

امکانات رفاهی

مجتمع گنو، به‌عنوان یکی از جاذبه های گردشگری بندرعباس و استان هرمزگان، در اکثر ایام از سال، گردشگران بسیاری را به‌خود جذب می‌کند. در کنار این مجتمع، امکانات تفریحی و گردشگری متعددی از استخر گرفته تا هتل و رستوران وجود دارد و شرایط مناسب برای تفریح و سپری کردن اوقات فراغت در آن مهیا شده است. امکانات چشمه های آب‌گرم گنو، را در فهرست زیر نام برده‌ایم.

  • استخرهای مجزا برای آقایان و بانوان به همراه جکوزی؛

  • الاچیق؛

  • هتل و اقامتگاه؛

  • پارکینگ؛

  • نمازخانه؛

  • رستوران؛

  • سفره‌خانه سنتی؛

  • پیست دوچرخه‌سواری؛

  • امکانات سوارکاری و درشکه‌سواری؛

  • سینمای روباز؛

  • آلاچیق و محل برپایی چادر؛

  • مجموعه شهربازی؛

  • بازارچه؛

  • سالن همایش.

آدرس چشمه های آب‌گرم گنو

چشمه های آب‌گرم گنو در منطقه حفاظت شده گنو در شمال غرب شهر بندرعباس و در نزدیکی جاده سیرجان به‌طرف بندرعباس واقع‌ شده‌ است. برای رفتن به این منطقه باید از شمال غرب بندرعباس، 30 کیلومتر به‌طرف جلو حرکت کنید؛ سپس قله‌های کوه گنو را خواهید دید.

راه‌های دسترسی به منطقه حفاظت‌شده گنو ازطریق شهر بندرعباس میسر است. شما می‌توانید ازطریق راه هوایی، جاده‌ای یا ریلی به بندرعباس بروید. هرکدام از این روش‌ها محاسن و نقاط ضعف خود را دارد. قطار به‌دلیل امنیت، راحتی و به‌صرفه بودن، انتخاب‌ اول افراد برای سفر به بندرعباس است.

نکات ایمنی بازدید از چشمه آب‌گرم گنو

باتوجه‌به نیمه‌بیابانی بودن منطقه گنو، جانوران و حشرات موزی مانند، عقرب و رتیل به وفور در این منطقه وجود دارد. در شب‌ها و محل‌های تاریک، به‌ویژه زمانی‌که در آلاچیق‌ها استراحت می‌کنید یا مشغول صف غذا هستید، حواس‌تان به اطراف باشد. پوشیدن کفش و لباس مناسب، استفاده از چادرهای سالم و محکم کردن زیپ آن هنگام خوابیدن و بستن درب مواد خوراکی از مهم‌ترین نکات ایمنی برای رفتن به این مناطق هستند.؛ همچنین به‌دلیل وجود املاح در آب، پس از آب‌تنی، بدن خود را با شامپو و صابون بشویید.

images 1713767491 6626044339c41

بهترین زمان برای رفتن به چشمه های آب‌گرم بندرعباس

شهر بندرعباس، یکی از شهرهای جنوبی ایران است و به‌دلیل قرارگرفتن در کنار خلیج فارس، آب و هوای شرجی و گرم دارد. تحمل این هوا در تابستان بسیار دشوار است، برهمین اساس، پاییز و زمستان فصول مناسب برای بازدید از چشمه های آب‌گرم گنو هستند. ناگفته نماند که این چشمه‌ها در منطقه کوهستانی واقع شده‌اند که آب‌وهوای کوهستان، خنک‌تر از داخل شهر است. شما می‌توانید در فصل بهار نیز برای دیدن و استفاده از خواص درمانی این چشمه‌ها، عازم هرمزگان شوید. در ایام پیک سفر و برای مواجه نشدن با مشکل تکمیل ظرفیت قطارها، بهتر است بلیط‌های خود را در زمان فروش بلیط قطار تهیه کنید.

فلای تودی؛ سایت معتبر خرید بلیط قطار تهران بندرعباس

بهترین و به‌صرفه‌ترین روش برای رفتن به چشمه های آب‌گرم گنو در بندرعباس، استفاده از قطار است. قطارهای مسیر بندرعباس ازجمله، مسیر ریلی پایتخت به این شهر از امکانات خوبی شامل امکان صرف وعده‌های غذایی، کوپه‌های عایق صدا و حرارت، سیستم‌های صوتی و تصویری، صندلی‌ها و تخت‌های استاندارد و… برخوردار هستند. درصورت تمایل به سفر با قطار، بهتر است بلیط قطار تهران بندرعباس را زودتر از موعد سفر تهیه کنید. فلای تودی به شما کمک می‌کند تا در هر لحظه به قطارهای موجود در این مسیر دسترسی داشته باشید و پس از مطالعه اطلاعات کامل قطار برای رزرو و خرید آن اقدام کنید.

لینک کوتاه این مطلب: https://baghestannews.ir/?p=63365

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا