یادداشت

تنش‌های ارزی تحت تأثیر سیگنال‌های منفی سیاسی و هیجانات بازار

این روزها بازار ارز روزهای چندان خوشی ندارد و شاهد رشد بی سابقه نرخ دلار هستیم؛ به طوری که به جرأت می توان اذعان داشت چنین جهشی گرچه دور از انتظار نبود، اما بی سابقه بوده است و تاکنون شاهد چنین رشد قیمتی در بازار ارز نبوده ایم.
در چنین شرایطی دولت از طریق بانک مرکزی باید اقدام به مهار قیمت ها در بازار ارز کند و از شدت التهابات این بازار بکاهد. در این راستا بانک مرکزی نقش بسیار مهم و برجسته ای در فروکش کردن التهابات بازار دلار دارد و باید با اتخاذ سیاست های اصولی، ترمز روند افزایشی قیمت ارز را بکشد، البته نه به این معنا که با تزریق میزان قابل توجهی دلار، نیاز کاذب بازار را تأمین کند و به این ترتیب پاسخی به تقاضای بالا در بازار دهد، بلکه باید با اصلاح زیرساخت ها و اتخاذ و اجرای سیاست هایی منطبق با شرایط اقتصادی کشور، نرخ ارز را در محدوده معقول و با ثباتی کنترل کند و از بروز تشویش و ناآرامی در بازار دلار بکاهد؛ چرا که هر گونه نوسانات ارزی، تأثیرات قابل توجهی بر سایر بازارهای اقتصادی دارد و به محض افزایش نرخ دلار، همه کالاها روند صعودی در پیش خواهند گرفت. به بیان دیگر باید تأکید کنیم با توجه به تأثیرپذیری بالای قیمت ها از نرخ ارز باید مسؤولان، افسار این بازار را به دست بگیرند و با کنترل قیمت ها از بروز تشویش در کل اقتصاد جلوگیری کنند.
پرواضح است که نرخ ارز افزون بر این که تأثیر بسیار زیادی بر سایر بخش های اقتصاد می گذارد از سایر حوزه ها به ویژه حوزه سیاسی و اتفاقات آن تأثیر می پذیرد.
فضای سیاسی فعلی و اعمال تحریم های خارجی اتحادیه اروپا طی روزهای اخیر و رشد صعودی قیمت ها در بازار ارز به دنبال این اتفاق، گواهی بر این مدعاست که تنش های ارزی تحت تأثیر سیگنال های منفی سیاسی، غیرقابل کنترل شده است و به بیان دیگر باید گفت فنر قیمت ارز رها شده است.
بدون شک در شرایط کنونی، به نتیجه نرسیدن برجام بر شدت نوسانات ارزی افزوده است و فضای غبارآلودی را شاهد هستیم که متأسفانه نمی توان چشم انداز روشنی در این بازار پیش بینی کرد و امید به روزهای خوب داشت؛ چرا که از یک سو شاهد اعمال سیاست های صحیح از سوی مسؤولان در راستای مهار نوسانات شدید ارزی نیستیم و از دیگر سو نیز تأثیر اتفاقات سیاسی بر بازار ارز، مشهود و غیرقابل انکار است و با توجه به فضای مه آلودی که شاهد هستیم، بازار دلار همچنان ملتهب خواهد بود و نرخ ها سر به فلک خواهند کشید.
این در حالی است که با توجه به اهمیت نرخ دلار در تعیین قیمت سایر کالاهای اساسی و ضروری مردم، انتظار می رود که مسؤولان برای جلوگیری از آسیب های بیشتر به معیشت مردم اقداماتی برای مهار نرخ دلار داشته باشند و هیجان کاذبی را که در قالب تقاضای ارزی بروز و ظهور یافته است، به گونه ای کنترل کنند که بازار از فضای هیجانی به سمت آرامش و قیمت های با ثبات حرکت کند تا به این ترتیب در کل اقتصاد شاهد آرامش قیمت ها باشیم.
به تجربه حاصل شده است که بروز هر گونه تغییر در نرخ ارز عاقبت چندان خوشی برای اقتصاد نداشته و به بروز گرانی های افسارگسیخته دامن زده است.
بر همین اساس اکیداً توصیه می شود که دولت از طریق بانک مرکزی افسار بازار دلار را به دست گیرد و مجدانه سیاست هایی در راستای کنترل نرخ ها در این بازار اتخاذ و اجرایی کند.

نگارنده: سید عباس حسینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا