اخبار روزاخبار مهم و فوری

علت فوت آیت الله سید محمدصادق روحانی چه بود؟ + زندگینامه

در این بخش از مطالب پایگاه خبری باغستان نیوز درباره علت فوت آیت الله سید محمدصادق روحانی چه بود؟ + زندگینامه مطلبی را برای شما آورده ایم با ما همراه باشید.

درگذشت حضرت آیت الله العظمی سید محمدصادق روحانی

دفتر آیت الله روحانی لحظاتی پیش در اطلاعیه ای اعلام کرد: روح حضرت آیت الله العظمی سید محمدصادق روحانی غروب روز جمعه 25 آذر 1401 شمسى، ودر ساعات منتسب به حضرت بقیت الله الأعظم (عج) به اجداد طاهرینش پیوست.

إنا لله وإنا إليه راجعون

در غروب روز جمعه 25 آذر 1401 شمسى، ودر ساعات منتسب به حضرت بقيت الله الأعظم عجل الله فرجه الشريف

روح بلند وملكوتى بقيت السلف، مرجع مجاهد، حضرت آيت الله العظمى سيد محمد صادق روحانى قدس سره، به اجداد طاهرينش پيوست

دفتر آيت الله العظمى روحانى قدس سره

جمعه، 21 جمادى اولى 1444

سید محمدصادق حسینی روحانی (زادهٔ ۲۶ تیر ماه ۱۳۰۵-۲۵ آذر ۱۴۰۱ش در قم) از مراجع تقلید شیعه است؛

او در سن ۱۴ سالگی به درجه اجتهاد رسید و از شاگردان مشهور سید ابوالقاسم خویی به‌شمار می‌رود.

پیکر آیت الله روحانی در قم تشییع و تدفین شد

 مراسم تشییع و تدفین پیکرحضرت آیت الله سید محمد صادق روحانی از فقهای حوزه علمیه برگزار شد.

در این مراسم که امروز ۲۷ آذرماه با وداع مردم با پیکر این عالم ربانی در مسجد امام حسن عسکری(ع) آغاز شد، مداحان به همین مناسبت و ایام شهادت حضرت زهرا (س) به مرثیه سرایی و روضه خوانی پرداختند.

در این مراسم، علما، نمایندگان بیوت مراجع تقلید، اساتید حوزه، مدیران ارشد حوزوی، فضلا، طلاب، شاگردان و عموم مردم ولایتمدار شهر مقدس قم حضور داشتند.

پیکر این عالم ربانی از مسجد امام حسن عسکری(ع) تشییع  گردید و بعد از اقامه نماز و طواف دور مضجع بانوی کرامت در حرم مطهر و در مسجد بالاسر به خاک سپرده شد.

امروز دروس حوزه های علمیه به مناسبت ارتحال این عالم ربانی از سوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه تعطیل شد.

مراسم بزرگداشت اولین شب ارتحال حضرت آیت الله روحانی امشب بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد اعظم برگزار می شود.

زندگینامه آیت الله روحانی

حضرت آيت الله العظمی روحانی از شاگردان برجسته حضرت آيت الله العظمی خويی در سن 14 سالگی و به تائيد مكتوب اساتيدشان به درجه اجتهاد نائل شدند.

زمان اولین دوره تدریس دروس خارج فقه و اصول ایشان به سال 1330 (ه.ش) برمی‌گردد و اولین چاپ رساله توضيح المسائل معظم له نیز مربوط به سال 1340 (ه.ش) می‌باشد.

ايشان دارای ده‌ها جلد تأليف به زبان‌های عربی و فارسی می‌باشند كه یکی از مهم‌ترين آنها كتاب گرانسنگ فقه‌الصادق می‌باشد كه به عنوان يكی از منابع مهم تدريس فقه در حوزه‌های علميه به شمار می‌رود و در 41 جلد و در 20 هزار صفحه در داخل و خارج از ايران به چاپ رسيده است.

مرجعیت 

بعد از ورودش از حوزه علمیه نجف و شروع به تدریس درس خارج فقه و اصول و با توجه به نگارش کتاب عظیم فقه‌الصادق بعد از مرگ سید حسین طباطبایی بروجردی به پیشنهاد مدرسین، رسالهٔ عملیه او منتشر شد.

طبق آنچه در کتابخانه ملی ایران موجود است، اولین چاپ رسالهٔ توضیح‌المسائل او مربوط به سال ۱۳۴۰(خورشیدی) است. در حوزویان معروف است که دو بار سید حسین طباطبایی بروجردی در درس خارجش از کتاب فقه الصادق نقل قول کرده‌است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا