اخبار مهم و فوریگوناگون

عید فطر سال 1401 در چه روزی است ؟ + استهلال ماه در روز دوشنبه

 روز سه شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ایران عید فطر است 

وقتی که به تقویم سال ۱۴۰۱ نگاهی می اندازیم و روزهای ماه مبارک رمضان را می شماریم، ناخودآگاه به فکر تعطیلی روز عید فطر می افتیم. امسال بنا بر اعلام ستاد استهلال.  روز سه شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ایران عید فطر است 

به گزارش باغستان نیوز، عید فطر روز اول ماه شوال و پایان رمضان است که روایات زیادی درباره فلسفه آن گفته شده و معمولا تاریخ دقیق آن هنگام رویت هلال ماه شوال اعلام می‌شود؛ تعطیلات عید سعید فطر در ایران دو روز است.

رویت هلال ماه

از آن‌ جایی که شرط اعلام ماه شوال با استهلال ماه به وقوع می‌پیوندد، همواره در کشورهای مسلمان، بر حسب موقعیت مکانی آن کشور، رویت هلال ماه اول ماه شوال و روز عید فطر متغیر است به صورتی که ممکن است به طور مثال در عربستان سعودی روز دوشنبه عید فطر اعلام شود اما در ایران سه شنبه روز عید فطر اعلام شود.

عید فطر اولین روز ماه شوال است که با رؤیت هلال ماه شوال در پایان روز ۲۹ ماه رمضان و یا گذشت ۳۰ روز از اول ماه رمضان، ثابت می‌شود. در این روز، روزه گرفتن حرام و پرداخت زکات فطره بر مسلمانان واجب است. در کشورهای اسلامی و در ایران عید فطر تعطیل است.

اطلاعیه ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری درباره روز عید فطر

ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری اعلام کرد هلال ماه شوال در غروب روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت رؤیت نشد
ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری اعلام کرد هلال ماه شوال در غروب روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت رؤیت نشد

هلال ماه شوال رؤیت نشد دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۳۰ رمضان المبارک است

ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری اعلام کرد هلال ماه شوال در غروب روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت رؤیت نشد و فردا دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ مطابق با ۳۰ رمضان المبارک ۱۴۴۳ هجری قمری خواهد بود.

نظر آیت الله سیستانی در مورد عید فطر ۱۴۰۱

 دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان در نجف اشرف با صدور بیانیه ای دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ را مکمل ماه مبارک رمضان ۱۴۴۳ ه ق و ۱۴۰۱ ه ش اعلام کرد.

در بیانیه دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی آمده است:

دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی برای مومنان در عراق و مناطق مجاور آن اعلام می کند که روز دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ متمم ماه مبارک رمضان و سه شنبه اول شوال عید سعید فطر است. خداوند آن را مایه خیر و برکت برای مسلمانان قرار دهد.

دفتر حضرت آیت الله سیستانی- نجف اشرف

تاریخ و روز عید سعید فطر سال ۱۴۰۱

 روز سه شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ایران عید فطر است

تاریخ عید فطر ۱۴۰۱

  • تاریخ عید سعید فطر در تقویم شمسی برابر سه شنبه ۱۳ اردیبهشت سال ۱۴۰۱ برابر است
  • تاریخ عید سعید فطر در تقویم قمری با روز ۱ شوال سال ۱۴۴۳ برابر است
  • تاریخ عید سعید فطر در تقویم میلادی با روز ۳ می سال ۲۰۲۲ برابر است

تعطیلات عید فطر

در ایران از سال ۱۳۹۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان عیدفطر دو روز (روز عید و روز بعد) تعطیل است. بر این اساس در سال ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۳ اردیبهشت و  چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت به مناسبت روز عیدفطر تعطیل خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا