اجتماعی و فرهنگیاخبار مهم و فوری

آیا زلزله توسط حیوانات و انسان ها قابل پیش بینی می باشد؟

در این بخش از مطالب پایگاه خبری باغستان نیوز درباره آیا زلزله توسط حیوانات و انسان ها قابل پیش بینی می باشد؟ مطلبی را برای شما آورده ایم با ما همراه باشید.

آیا انسان‌ها می‌توانند وقوع زلزله را پیش بینی و احساس کنند؟

هیچ توضیح علمی در مورد نشانه‌هایی که برخی افراد ادعا می‌کنند پیش از زمین‌لرزه احساس کرده‌اند، وجود ندارد و اغلب پس از بروز این نشانه‌ها، هیچ زمین‌لرزه‌ای رخ نمی‌دهد.

پیش‌بینی زمین‌لرزه باید سه مولفه زمان، مکان و بزرگی را تعریف کند.

پیش‌بینی زمین‌لرزه باید سه مولفه زمان، مکان و بزرگی را تعریف کند. برخی باور دارند که می‌توانند زلزله را پیش‌بینی کنند اما دلایل نادرست بودن اظهارات آنها در اینجا آمده است.

  • این پیش بینی‌ها مبتنی بر شواهد علمی نیستند و زمین‌لرزه، بخشی از یک فرآیند علمی است.
  • این پیش بینی‌ها هر سه مولفه مورد نیاز برای یک پیش‌بینی را تعریف نمی‌کنند.
  • پیش بینی‌های آنها آن قدر کلی است که امکان دارد همیشه یک زمین‌لرزه رخ دهد. برای مثال، آنها می‌گویند که طی ۳۰ روز آینده، یک زمین‌لرزه در یک منطقه از آمریکا رخ خواهد داد یا امروز یک زمین‌لرزه در سواحل غربی آمریکا رخ خواهد داد.

نه «سازمان زمین‌شناسی آمریکا»(USGS) و نه هیچ دانشمند دیگری هرگز یک زمین‌لرزه بزرگ را پیش‌بینی نکرده‌اند. ما نمی‌دانیم چگونه این کار ممکن خواهد شد و انتظار نداریم که در آینده‌ای قابل پیش‌بینی چگونگی آن را بدانیم. دانشمندان فقط می‌توانند احتمال وقوع یک زمین‌لرزه مهم را در یک منطقه خاص و طی چند سال مشخص محاسبه کنند.

اگر زمین‌لرزه‌ای رخ دهد که کمی با پیش‌بینی دانشمندان مطابقت داشته باشد، آنها ادعای موفقیت می‌کنند؛ حتی اگر یک یا چند مولفه پیش بینیشده آنها به شدت با آنچه واقعا رخ داده است، متفاوت باشد. بنابراین، نتیجه کار باز هم یک پیش‌بینی شکست خورده است.

پیش بینی‌های صورت‌گرفته توسط غیر دانشمندان معمولا وقتی ارائه می‌شوند و در رسانه‌های اجتماعی می‌چرخند که پیش‌گویی در مورد یک زلزله در آینده نزدیک باشد. بیشتر این پیش بینی‌ها اغلب با وقوع زمین‌لرزه همراه نیستند. بنابراین، پیش‌بینی واقعی امکان‌پذیر نیست اما اگر یک مبنای علمی وجود داشته باشد، ممکن است پیش‌بینی در شرایط احتمالی انجام شود.

پیش‌بینی زمین‌لرزه در چین، چندین دهه پیش براساس زمین‌لرزه‌های کوچک و فعالیت غیرمعمول حیوانات انجام شد. بسیاری از مردم ترجیح دادند بیرون از خانه‌های خود بخوابند و در نتیجه، هنگام وقوع زمین‌لرزه اصلی و ایجاد ویرانی‌های گسترده در امان ماندند. در هر حال، این نوع از فعالیت‌های لرزه‌ای به ندرت با یک زمین‌لرزه بزرگ همراه هستند و بیشتر زمین‌لرزه‌ها هیچ رویداد اولیه‌ای ندارند. زمین‌لرزه بزرگ بعدی در چین، هیچ پیش‌زمینه‌ای نداشت و هزاران نفر جان باختند.

سازمان زمین‌شناسی آمریکا به جای تلاش کردن برای پیش بینی‌های کوتاه‌مدت، تلاش‌های خود را بر کاهش بلندمدت خطرات زمین‌لرزه و کمک کردن به بهبود ایمنی سازه‌ها متمرکز می‌کند.

آیا حیوانات می‌توانند زلزله را پیش بینی کنند؟

نخستین اشاره به رفتار غیرعادی حیوانات پیش از یک زلزله مهم، مربوط به یونان در سال ۳۷۳ پیش از میلاد است. موش‌ها، راسوها، مارها و لب‌پایان چند روز پیش از وقوع زمین‌لرزه مخرب، خانه‌های خود را ترک کردند و به سوی مکان امن رفتند. حکایت‌های فراوانی در مورد حیوانات، ماهی‌ها، پرندگان، خزندگان و حشرات وجود دارند که نشان می‌دهند آنها از هفته‌ها تا چند ثانیه پیش از زمین‌لرزه، رفتارهای عجیبی را از خود نشان می‌دهند. با وجود این، رفتار ثابت و قابل اعتماد پیش از وقوع زمین‌لرزه و مکانیسمی که کارکرد آن را توضیح می‌دهد، هنوز از ما دور است. بیشتر دانشمندانی که این معما را دنبال می‌کنند اما نه همه آنها در چین یا ژاپن هستند.

ما می‌توانیم به راحتی چند ثانیه پیش از اینکه انسان زمین‌لرزه را احساس کند، علت رفتار غیرعادی حیوانات را توضیح دهیم. تعداد بسیار کمی از انسان‌ها متوجه موج کوچک‌تری می‌شوند که سریع‌ترین حرکت را از منبع زمین‌لرزه دارد و پیش از موج بزرگ‌تر می‌رسد، اما بسیاری از حیوانات با حواس دقیق‌تر خود می‌توانند موج کوچک‌تر زمین‌لرزه را چند ثانیه پیش از رسیدن موج بزرگ‌تر احساس کنند. در مورد احساس کردن یک زمین‌لرزه قریب‌الوقوع بین چند روز یا چند هفته قبل، این داستان متفاوت است.

بسیاری از حیوانات با حواس دقیق‌تر خود می‌توانند موج کوچک‌تر زمین‌لرزه را چند ثانیه پیش از رسیدن موج بزرگ‌تر احساس کنند.

یک نظریه که زمانی محبوب بود، ادعا می‌کرد که بین انتشار اخبار گم شدن حیوانات خانگی در «سن خوزه مرکوری نیوز»(San Jose Mercury News) و تاریخ زمین‌لرزه‌ها در منطقه خلیج سان‌فرانسیسکو همبستگی وجود دارد. یک تحلیل آماری کامل از این نظریه که در «California Geology» منتشر شد، به این نتیجه رسید که چنین همبستگی وجود ندارد.

با وجود این، هنوز تحقیقات زیادی باید در مورد این موضوع انجام شوند. برخی از دانشمندان پیشنهاد کرده‌اند که یک الگوی رفتاری پایه ایجاد شود تا بتوان آن را با واکنش‌ محرک‌های محیطی گوناگون مقایسه کرد و سپس محرک‌های بالقوه را در آزمایشگاه مورد بررسی قرار داد. وجود این محرک‌ها نیز هنوز نیاز به تحقیق در مورد پدیده‌های پیش‌رو پیش از زمین‌لرزه دارند زیرا اگر این سیگنال‌ها پیش از زمین‌لرزه در محیط وجود نداشته باشند، چنین ارتباطی نامربوط است.

منبع: ایسنا

امیدواریم از مطلب پیش بینی زلزله استفاده برده باشید.

بیشتر بخوانید:

ارتباط پروژه هارپ با زلزله ترکیه چیست؟

فیلم و ویدئو و تصاویر آخرالزمانی زلزله ترکیه جدید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا