تقویم

روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در تقویم سال 1401 شمسی چه روزی است؟ + پیام تبریک

در این بخش از مطالب پایگاه خبری باغستان نیوز، درباره روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در تقویم سال ۱۴۰۱ چه روزی است و همچنین متن پیام تبریک پست و استوری اینستاگرام و وضعیت استاتوس واتساپ برای شما مطالبی را آماده کرده‌ایم . با ما همراه باشید.

تاریخ دقیق روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در تقویم

تاریخ روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در تقویم شمسی برابر است با : روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱

تاریخ روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در تقویم قمری برابر است با : روز ۱۶ شوال ۱۴۴۳

تاریخ روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در تقویم میلادی برابر است با : روز ۱۸ می ۲۰۲۲

از موزه ها چه می دانید؟

مکان های کمی در جهان ما بیشتر از موزه ها آموزشی هستند. به هر حال، کجای دیگری می‌توانیم امیدوار باشیم که این همه بخش از تاریخ واقعی را ببینیم که داستان‌های زیادی در مورد اجداد ما بیان می‌کند؟ از نیزه‌های ماقبل تاریخ گرفته تا مومیایی‌های مصری، از مجسمه‌های یونان باستان تا زره‌های قرون وسطایی، و از اولین رادیو تا اولین هواپیماهای مورد استفاده در جنگ در طول جنگ جهانی اول، موزه‌ها همه چیز را دارند. متأسفانه میلیون ها نفر با دسترسی مستقیم به موزه هایی هستند که حتی از یکی از آنها بازدید نکرده اند.

دلایل احتمالی زیادی برای این وجود دارد – شاید آنها فکر می‌کنند که نگاه کردن به چیزهای قدیمی خسته‌کننده خواهد بود، یا شاید نمی‌دانند که جهان در گذشته چقدر متفاوت بوده است و دلیلی برای علاقه‌مندی نمی‌بینند. دلیل استفاده نکردن از حجم باورنکردنی دانش ملموس که موزه‌ها ارائه می‌دهند، هر چه که باشد، و صرف نظر از سن، روز جهانی موزه زمان سرمایه‌گذاری در آموزش در جذاب‌ترین شکل آن است.

بسیاری از مردم ممکن است بپرسند که چرا در چیزی مانند روز جهانی موزه سرمایه گذاری می کنند، در حالی که فناوری مدرن می تواند همه پاسخ هایی را که ممکن است به آنها نیاز داشته باشند، بدهد. خوب، برای پاسخ منصفانه به آن، تنها کاری که باید انجام دهید این است که کمی در گوگل جستجو کنید.

امروزه، اگر نیاز به یافتن پاسخی برای چیزی دارید، مطمئناً می توانید فقط به صورت آنلاین پرش کنید و آن را درست دریافت کنید؟ خب، بله، اما چیزی که باید بدانید این است که پاسخی که می‌گیرید احتمالاً اشتباه است.

مطالعه ای که در سال 2016 در مورد اینکه چه تعداد از حقایق تاریخی که در اینترنت پیدا می کنید درست بودند انجام شد، نتایج تکان دهنده ای داشت. به نظر می رسد تا نوامبر 2016، بیش از 48 درصد از تمام حقایق تاریخی موجود در اینترنت نادرست یا کاملاً اشتباه هستند. بنابراین، با در نظر گرفتن این موضوع، ممکن است بخواهید نمایشگاه خود را در جای دیگری قرار دهید.

حقیقت این است که آموزش مهم است، بنابراین روزهایی مانند روز جهانی موزه باید چیزی باشد که خود و جوانانتان را برای آن هیجان زده کنید. به هر حال، در حالی که کودکانی وجود خواهند داشت که سر خود را از مزخرفات پر می کنند، شما این توانایی را دارید که فرزندان خود را با خوبی های دانشی پر کنید.

تاریخچه روز جهانی موزه

شورای بین المللی موزه ها (ICOM) روز بین المللی موزه ها را در سال 1977 ایجاد کرد. این سازمان موضوع متفاوتی را برای روز انتخاب می کند و هر سال هماهنگی می کند. برخی از موضوعات شامل جهانی شدن، مردم بومی، پر کردن شکاف های فرهنگی و مراقبت از محیط زیست است.

از سال 1977، همه ساله از همه موزه‌های جهان دعوت می‌شود تا با سازماندهی فعالیت‌های لذت‌بخش و رایگان با موضوع سال، در این روز برای ارتقای نقش موزه‌های سراسر جهان شرکت کنند.

روز جهانی موزه ها از زمان ایجادش به طور پیوسته محبوب‌تر شده است، به طوری که روز بین‌المللی موزه در سال 2009 توسط 20000 موزه در بیش از 90 کشور جهان برگزار شد. در سال 2012، تعداد موزه های شرکت کننده در 129 کشور به 30000 موزه رسید.

با گذشت سالها، ما این نعمت را داشته ایم که در جامعه ای زندگی می کنیم که در آن به نظر می رسد فناوری می خواهد تسلط یابد، چیزهای خاصی وجود داشته اند که اکنون جالب تلقی می شوند و زمانی برای جمعیتی بسیار هدف در نظر گرفته شده بودند.

در حالی که تقریباً یک دهه پیش تعداد شرکت‌کنندگان به آرامی در حال افزایش بود، طی پنج سال گذشته، این تعداد با سرعتی حتی سریع‌تر در حال افزایش است. وقتی به این موضوع نگاه می کنیم، ممکن است از خود بپرسیم که چرا، و حقیقت ساده است، تاریخ اکنون چیزی است که به عنوان باحال طبقه بندی می شود.

بله، ممکن است ما در جامعه‌ای زندگی کنیم که فناوری محور است، اما به نظر می‌رسد که هر چه فناوری بیشتر بر جهان حکم فرما شده است، مردم شروع به گرایش به چیزهایی کرده‌اند که آنها را به دنیایی متصل می‌کند که از از دست دادن آن می‌ترسند.

امروزه تعداد بازدیدکنندگان موزه‌ها در سرتاسر جهان بیش از هر زمان دیگری است و بیش از این تعداد افرادی که تاریخ را در سطح مدرک تحصیلی می‌خوانند بیش از هر مقطع دیگری در تاریخ است.

اکنون، ممکن است این فقط نقطه‌ای باشد که شیک گیک در آن قرار دارد و دانش‌آموزان می‌خواهند فرهنگی‌تر به نظر برسند و با دنیا در ارتباط باشند، اما اگر برای لحظه‌ای توقف کنیم، آیا این امکان وجود ندارد که روز بین‌المللی موزه وجود داشته باشد. آیا نقش کوچکی در کمک به کل نسل های جدید داشته است که بار دیگر عاشق تاریخ شوند؟

حقیقت ممکن است در واقع هر دو باشد، اما یک چیزی که باید به خاطر داشته باشیم این است که اگرچه ممکن است به اندازه برخی روزها محبوب نباشد، روز جهانی موزه چیزی است که باید از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

هرچه جلوتر برویم، بیشتر را پشت سر می گذاریم، و با همه چیزهایی که اکنون مدت ها پشت سرمان است، به چیزی نیاز داریم که به ما کمک کند به یاد بیاوریم کجا بوده ایم، به این ترتیب، می توانیم سفری را که پیش رو داریم با چیزهای بیشتری طی کنیم. اعتماد به نفس.

چگونه روز جهانی موزه را جشن بگیریم

هیچ راه بهتری برای جشن گرفتن روز بین‌المللی موزه‌ها از این نیست که به یک موزه مجاور سفر کنید، چه به تنهایی، چه با دوستان، یا حتی اگر فکر می‌کنید فرزندانتان به اندازه کافی بزرگ هستند که از آن مکان قدردانی کنند. بسته به محل زندگی‌تان، موزه‌هایی که ممکن است به آن‌ها نزدیک‌تر باشید، می‌توانند با هر چیزی از کشاورزی گرفته تا مد، از نجوم تا باستان‌شناسی، از هنر تا تاریخ طبیعی مرتبط باشند. اگر معلوم شد که موزه‌های منطقه نزدیک شما موزه‌هایی نیستند که مورد علاقه شما باشند، شاید بتوانید یک سفر یک روزه به یک شهر مجاور برای بازدید از موزه ای که با علایق شما مناسب تر است؟ همراهی با یک یا دو دوست، سفر را ارزان‌تر و احتمالاً جالب‌تر می‌کند.

نکته دیگری که باید به آن فکر کنید این است که چقدر جمعیت را تحمل می کنید. روز جهانی موزه یک رویداد جهانی است که به طور فزاینده ای محبوب است، بنابراین کاملاً محتمل است که بسیاری از موزه های بزرگتر و شناخته شده در این روز بسیار شلوغ باشند، به خصوص که در آن زمان بسیاری از موزه ها هزینه ورودی دریافت نمی کنند. اگر تمایلی به ایستادن در صف های طولانی برای دیدن تک تک چیزها ندارید یا مجبور نیستید در میان انبوه مردم مانور دهید و به کفش های کسی بیشتر از اشیاء موجود در نمایشگاه توجه کنید، ممکن است بخواهید از موزه خود دیدن کنید. انتخاب چند روز قبل یا بعد از روز جهانی موزه.

در روزهای هفته، موزه‌ها اغلب مکان‌های ساکتی هستند که می‌توان برای مطالعه سبک زندگی اجدادمان به آنجا آمد و در مورد انگیزه آنها برای رفتار و پیشرفت مانند آنها فکر کرد. به هر حال تصمیم دارید روز موزه را جشن بگیرید، اجازه ندهید این فرصت برای یافتن تاریخچه نژاد بشر از بین برود!

استوری تبریک روز جهانی موزه و میراث فرهنگی

روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در تقویم سال ۱۴۰۱ شمسی چه روزی است؟ + پیام تبریک
روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در تقویم سال ۱۴۰۱ شمسی چه روزی است؟ + پیام تبریک

موزه های معروف جهان و ایران

درجهان موزه های معروف بسیاری وجود دارد، همچون موزه ی ” لوور”  در فرانسه ، موزه ی ” بریتانیا ” در لندن ، موزه ی ” بررا ” در میلان، موزه ی ” متروپولتین ” در آمریكا، موزه ی ” لنین گراد ” در روسیه ، موزه ی ” ایتالیا ” در رم و” ایران باستان ” در تهران.

موزه ایران باستان: این موزه كه در سالهای 16-1314 ش. برای حفظ آثار ملی ، اشیاء تاریخی و عتیقه ی ایران تأسیس شد پس از تصویب ِ قانون حفظ آثار ملی ، در سال 1309 كه بنا بر آن دولت موظف به حفظ آثار ملی و نظارت درآنها بود بنیان نهاده شد . این موزه ، دارای آثار گرانبهایی از تمدن ایران از هزاران سال قبل از میلاد تا زمان حاضر است.

موزه آستان قدس مشهد:اشیاء نفیس آستان مقدس و كتاب های آن قبلاً در چند حجره صحن نو قرار داشت تا این كه در سال 1316 ه. ش از محل درآمد آستان قدس ، بنای موزه ی فوق شروع و در سال 1324 پایان یافت. مساحت آن 9398 متر مربع و دارای نفایس بسیاری است ؛ ازجمله كتابخانه ی موزه از كتابخانه های درجه اول ایران است و از حیث نسخ نفیس خطی قدیمی و نسخ منحصر به فرد كه در طول چند صد سال گردآوی شده ، كم نظیر است.

موزه ی مردم شناسی درتهران: این موزه در سال 1315 ه. ش تأسیس شد و هدف ِ آن معرفی زندگی طبقات مختلف ایران از دو قرن پیش تا امروز ، آثار هنری ، صنایع دستی ،  نوع كار و پیشه های آنان می باشد.

موزه پارس در شیراز: موزه ی كنونی پارس، همان باغ حكومتی است كه طرح آن را كریمخان زند ریخته بود تا این كه در سال 1314 ه . ش ، اداره ی كل باستان شناسی ، قسمت شمال و شرق باغ را نرده های آهنی كشیده و كم كم اشیاء ، آثار تاریخی و نفیس فارس و شیراز را در آن گردآوری كردند.

علاوه بر موزه های یاد شده ، در رشت، اصفهان ، كرمان و سایر استانها و شهرستانهای ایران نیز، اخیراً موزه هایی به وجود آمده است كه هر یك از آنها تاریخ مفصل و ارزنده ای از زندگی پیشینیان همان نقطه را در بردارد و تمدن اقوام گذشته را روشن می سازد.

پیامک برای روز موزه سال ۱۴۰۱

روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در تقویم سال ۱۴۰۱ شمسی چه روزی است؟ + پیام تبریک
روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در تقویم سال ۱۴۰۱ شمسی چه روزی است؟ + پیام تبریک

۲۸ اردیبهشت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی گرامی باد.

گسترش موزه های دنیا و همكاری همه جانبه ی علمی ، فرهنگی و صنعتی، در جهت دستیابی به اهداف فرهنگی از طریق هماهنگ ساختن اقدامات بین المللی و تدوین برنامه هایی مؤثر است كه دارای خطوط اساسی همكاری مشترك و دو جانبه بین مردم و موزه ها در سطح جهانی باشد روز جهانی موزه گرامی باد

 متن پیام رسمی و اداری روز موزه و میراث فرهنگی

روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در تقویم سال ۱۴۰۱ شمسی چه روزی است؟ + پیام تبریک

موزه‌ها ابزاری مهم برای تبادل فرهنگی، غنی‌سازی فرهنگی و ایجاد درک متقابل، همکاری و صلح میان مردمان است». چرا که فرهنگ و تمدّن هر قوم و ملّتی از طریق اشیاء دیده می شود.

موزه عبارت است  از مكان گردآوری ، نگهداری ، مطالعه ، بررسی كردن و به نمایش گذاشتن نعمتهای فرهنگی یا طبیعی به منظور آموزش ، پژوهش و ارزش دادن به این مجموعه ها و لذت بردن از آنها .

میراث فرهنگی به عنوان سرمایه ملی  است و حفظ میراث فرهنگی، وظیفه ای همگانی و همیشگی. آموزش همگانی برای حفظ میراث فرهنگی از راه رسانه ها و مطبوعات و بالا بردن فرهنگ نگهداری از آثار باستانی از عوامل مهم حفاظت از میراث فرهنگی است.

پیام خاص روز جهانی موزه و میراث فرهنگی

مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در خصوص اهمیت میراث فرهنگی و موزه فرموده اند:

آثار تاریخی و باستانی نشان دهنده اوج هنر عماری در میان این مردم در طول تاریخ گذشته است. اینها چیزهایی است که گذشته تاریخی یک ملت را رنگ و رونق می بخشد و مردم می توانند گذشته، تاریخ و ریشه های خود را پیدا کنند.

٢٨ اردیبهشت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی گرامی باد .

اس ام اس روز جهانی موزه و میراث فرهنگی

روز جهانی موزه، فرصتی بسیار عالی برای ملاقات فعّالان حرفه‌ای در زمینه موزه‌ها با عموم مردم علاقه‌مند به این حوزه است. به تعریف ICOM، «موزه‌ها، قلب ملت‌ها و مؤسساتی است که به جامعه خدمت می کنند و در توسعه آن نقش دارند». هر سال کمیته مشورتی ICOM موضوعی را پیشنهاد می‌کند تا حضور و سهم موزه‌ها را در جامعه پررنگ‌تر کند. موضوع پیشنهادی امسال: «موزه‌ها وسیله‌ای برای هم‌نوایی اجتماعی» است. «هم‌نوایی» مفهومی است که هم برای بشریت و هم برای معرفی فرهنگ‌های شرقی اهمیت دارد. اساس هم‌نوایی اجتماعی گفتگو، بردباری، هم‌زیستی و توسعه است که مبتنی بر کثرت‌گرایی، تفاوت، رقابت و خلاقیت می باشد. اساساً هم‌نوایی اجتماعی به معنای «توافق در عین حفظ موجودیت فردی، و به‌دنبال وجوه اشتراک در عین حفظ تفاوت‌هاست». روز جهانی موزه‌ها هجدهم ماه می(28اردیبهشت) است. مدّت زمان آن می‌تواند شامل یک روز، یک هفته و یا تعطیلات آخر هفته باشد.

لینک کوتاه این مطلب: https://baghestannews.ir/?p=2131

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا