گوناگون

علت فوت و درگذشت عثمان محمدپرست دوتار نواز استاد سبک مقامی چه بود؟ + بیوگرافی

به گزارش پایگاه خبری باغستان نیوز، با خبر شدیم عثمان محمدپرست استاد دوتار نواز سرشناس و معروف و استاد موسیقی سبک مقامی اهل خواف استان خراسان رضوی امروز پنجشنبه  ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱  درگذشت.

شمس‌الله پونه برادرزاده و شاگرد استاد در گفت‌وگو با ایسنا با تایید خبر درگذشت عثمان محمدپرست عنوان کرد: حال ایشان از دو شب پیش رو به وخامت گذاشت و در بیمارستان 22 بهمن خواف بستری شدند.

وی ادامه داد: صبح امروز پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱  ایشان در همین بیمارستان فوت کردند.

بیوگرافی مرحوم عثمان محمدپرست

عثمان محمدپرست در سال ۱۳۰۷  زاده شد. او از کودکی با دوتار مأنوس بوده‌ است. این دوتار نواز شهیر در کارهای خیریه و مدرسه‌سازی فعالیت بسیاری داشت و در این زمینه نشان سفیر مدرسه‌ساز از سوی رییس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور به عثمان محمدپرست اهدا شد. نخستین کاشی ماندگار خراسان ‌رضوی نیز در راستای حفظ میراث ناملموس کشور از سوی اداره ‌کل میراث ‌فرهنگی خراسان ‌رضوی سردر منزل عثمان محمدپرست نصب شد.

جزئیات مراسم تشییع و تدفین مرحوم عثمان محمدپرست

فرزند عثمان‌محمدپرست از جزئیات مراسم تشییع و تدفین مرحوم استاد عثمان محمدپرست خبر داد.

جمال محمد پرست، فرزند استاد عثمان محمدپرست در گفت‌وگو با ایسنا درباره زمان مراسم‌های استاد موسیقی مقامی خراسان اظهار کرد: مراسم تشییع و اقامه نماز بر پیکر ایشان روز جمعه همزمان با نماز ظهر، در مصلی خواف برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد:استاد در سال‌های اخیر چندین بار در بیمارستان بستری شده بودند و طی روزهای اخیر به دلیل عفونت ریه و تشدید آن به بیمارستان رفته بودند که پس از دو روز بستری، صبح امروز و ساعتی قبل در بیمارستان خواف درگذشتند.

وی بیان کرد: پدر در سال ۱۳۰۷ متولد شده بودند و ساعتی پیش در بیمارستان شهر خواف فوت شدند.

زندگی‌نامه 

علت فوت و درگذشت عثمان محمدپرست دوتار نواز استاد سبک مقامی چه بود؟ + بیوگرافی
علت فوت و درگذشت عثمان محمدپرست دوتار نواز استاد سبک مقامی چه بود؟ + بیوگرافی

عثمان محمدپرست در سال ۱۳۰۷ در شهر خواف از توابع خراسان رضوی زاده شد. او از سن ۱۰ سالگی با دوتار مأنوس بوده است.  پدر وی با نوازندگی مخالف بود. اما پس از آنکه دید عثمان درباره محمد شعر می‌گوید و می‌نوازد نظرش تغییر کرد

وی از طایفه “بای” بود که طایفه‌ای دامدار و چادرنشین هستند. عثمان‌محمد پرست، شش پسر و سه دختر دارد. وی دربارهٔ آغاز فعالیت‌های خود در عرصه موسیقی می‌گفت:

” از دوازده یا سیزده سالگی با دوتار هم نواز شدم و روزها و شب‌ها بعد از فراغت از کار که جوهر هر مرد خوافی است به سماع روحانی با خویشتن خویش می‌پرداختم و هیچ گاه استادی در این زمینه نداشتم. دو تار یعنی عشق، “دوتار”، ساز آرام و ملایمی است که هم نوازنده را آرامش می‌دهد و هم مردمی را که علاقمند به این ساز هستند.”

عثمان محمدپرست، در خصوص منشأ دوتار نوازی می‌گفت:

“خاستگاه دوتار، سه شهر خواف، تایباد و تربت جام است که بیشتر آهنگ‌های فارسی و محلی می‌پردازند و بعد از آن هم در قوچان، شیروان و بجنورد “دوتار” رایج است که با آن آهنگ‌های کردی و ترکی می‌زدند، از آنجا هم به ترکمن‌ها در گنبد کاووس رسید که با دوتار، آهنگ‌های ترکمنی می‌نواختند.”

عثمان‌محمدپرست آثار مطرح و معروفی دارد که از چاوشی و سرحدی گرفته تا دیگر مقام‌های این دیار، اجراهای گوناگونی را درعین وحدت آفریده‌ بود.

او نخستین کسی بود که در سال ۱۳۵۳ ترانه نوایی نوایی را اجرا کرد.

وی در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در بیمارستان ۲۲ بهمن خواف درگذشت. روحش شاد و یادش گرامی باد

پیام تسلیت مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در پی درگذشت استاد عثمان محمد پرست

پیام تسلیت مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در پی درگذشت استاد عثمان محمد پرست
پیام تسلیت مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در پی درگذشت استاد عثمان محمد پرست

سيدمجيد پوراحمدي در پيامي درگذشت عثمان محمدپرست دوتار نواز برجسته و از مفاخر ارزشمند موسيقي نواحي کشور را تسليت گفت.

«هوالباقی»

خبر درگذشت استاد عثمان محمدپرست از مفاخر ارزشمند عرصه موسیقی نواحی موجب تألم و تأسف فراوان جامعه فرهنگ و هنر کشور شد.

 او یکی از گنجینه‌های بزرگ موسیقی نواحی بود. سالیان سال بی توقع از دنیای فانی با دل و جان دوتار را نواخت و به جایگاه ویژه ای در میان اصحاب فرهنگ و هنر رسید. در تداوم و اعتلای موسیقی خطه خراسان خدمات شایانی انجام داد و با صدای پرشور سازش در جشنواره های بین المللی برای ایران افتخار آفرید. بی شک نام او در تاریخ موسیقی نواحی کشور و در یاد تمامی علاقه‌مندان موسیقی به نیکی باقی خواهد ماند.
اینجانب درگذشت این هنرمند پیشکسوت را به اهالی فرهنگ و هنر، دوستداران، شاگردان او و خانواده محترمش تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند سبحان برای آن مرحوم رحمت الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی خواستارم.»

عثمان‌محمدپرست و استاد شجریان

اجرای خصوصی شجریان و عثمان‌محمدپرست در حضور مشیری

بخشی از مقام «الله مدد» ساز و آواز استاد عثمان خوافی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا