اخبار روزاخبار مهم و فوری

زلزله 3.6 ریشتری سلماس روز جمعه 4 فروردین 1402

در این بخش از مطالب پایگاه خبری باغستان نیوز درباره زلزله 3.6 ریشتری سلماس امروز جمعه ۴ فروردین ۱۴۰۲ مطلبی را برای شما آورده ایم با ما همراه باشید.

آخرین خبر از زلزله 3.6 ریشتری سلماس امروز جمعه

گزارش ها از احساس زلزله شدید در ارومیه و سلماس خبر می دهند. در زلزله دیگر امروز که 5.6 ریشتر بود شهرهای خوی و تبریز به لرزه درآمد.

زلزله امروز خوی و تبریز جمعه 4 فروردین 1402

گزارشات اولیه حاکی از بروز خسارات محدود به واحدهای مسکونی در نقاط مختلف سلماس و روستاها از جمله روستای ملحم و… دارد…

– معاون عمران و برنامه ریزی فرمانداری شهرستان سلماس گفت: ۲ واحد مسکونی در روستای مافی کندی و ۳ واحد مسکونی در روستای سیلاب در اثر وقوع زمین لرزه صبح امروز در خوی خسارت دیدند.

توحید معصوم زاده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در پی زلزله صبح امروز چهارم فروردین ماه که در شهرستان سلماس نیز احساس شد، ۵و احد مسکونی خسارت دیدند.

معاون عمران و برنامه ریزی فرمانداری شهرستان سلماس با بیان اینکه در این حادثه ۷۷ نفر حین فرار از ترس زمین لرزه مصدوم شدند، افزود: از این تعداد ۱۱ نفر در بیمارستان بستری و مابقی مصدومان به صورت سرپایی مداوا شدند.

علاوه بر زلزله ۵.۶ ریشتر خوی که در سلماس احساس شد دو زمین لرزه با بزرگی ۳.۶ در ساعت ۷ و یک دقیقه و بزرگی ۳.۱ در ساعت ۷ و ۵۷ دقیقه در عمق ۸ کیلومتری در شهرستان سلماس ثبت شده است.

تصاویری از تخریب نمای منازل در پی زلزله امروز صبح  سلماس

اولین عکس خسارات ناشی از زلزله در سلماس
اولین عکس خسارات ناشی از زلزله در سلماس
خسارت زلزله در ملحم سلماس
خسارت زلزله در ملحم سلماس

چگونه با امداد زلزله تماس بگیریم؟

مخاطبان عزیز؛ در صورت وارد آمدن خسارات تخریبی به منازل و واحد های مسکونی تان بطوریکه شدید بوده و غیرقابل سکونت باشد ، مراتب را به شماره ۱۱۲ اطلاع دهید.

تیم های ارزیاب هلال احمر آماده اعزام به مناطق در صورت ورود خسارت شدید و تخریب منازل مخصوصا در مناطق روستایی هستند

تحلیل زلزله ۴ فروردین ۱۴۰۲ (گزارش مقدماتی یک)

دکتر توحید ملک زاده

زلزله مزبور مربوط به امتداد فعالیت گسل جنوب میشو می باشد که در حقیقت آن نیز امتداد جنوبی گسل بزرگ شمال تبریز می باشد.

این گسل را گسل شمال سلماس می گوییم که در صبح روز سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۰۹ با بزرگی ۵/۵ فعالیت کرد.. در دوم تیر ۱۳۹۹ نیز با بزرگی ۴ ریشتر فعالیت کرده بود.

این گسل در شکریازی تغییر جهت داده و در روند جنوبغربی، گسل شمال سلماس را تشکیل می دهد. این گسل هر چند یکبار فعال می شود و طی چند سال اخیر نیز فعال بوده است. اصولا این گسل در این منطقه به دو شاخه سلماس و خوی تقسیم می شود.

به نظر می رسد با توجه به فعالیت شدید منطقه خوی، زون مربوط به خوی فعال گردیده و باعث تحریک گسل شمال سلماس شده. مثلث شکریازی، محال کوره سینلی و شمال و غرب شهرستان سلماس فعلا تحت فشار شدید می باشد.وقوع زلزله های اخیر در این منطقه شاهدی است بر افزایش فشارهای تکتونیکی در مثلث فوق الذکر.

به نظرم گسل اصلی سلماس با توجه به فعالیت های شدید 90 سال اخیر (زلزله ۱۳۰۹) خطرساز جدی ( یعنی وقوع زلزله های بزرگ براساس اشل علم زلزله شناسی یعنی حدود هفت ) نخواهد بود.مگر اینکه تقدیر چیز دیگری باشد.

لزوم توجه به اصول مهندسی زلزله در ساخت و ساز و همت مسولین شهری برای تکمیل پروژه ریزپهنه بندی زلزله شهرهای آذربایجان خصوصا سلماس تاکید می گردد.

باغستان نیوز در شبکه های اجتماعی داخلی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا