اخبار روزاخبار مهم و فوری

آیا مصوبه حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۲ کارگران باطل می شود؟

در این بخش از مطالب پایگاه خبری باغستان نیوز درباره آیا مصوبه حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۲ کارگران باطل می شود؟ مطلبی را برای شما آورده ایم با ما همراه باشید.

بیانیه خانه کارگر درباره باطل نمودن مصوبه حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۲

:خانه کارگر تاکید کرد که روال قانونی ابطال مصوبه مزد را آغاز می‌کند.

خانه کارگر در واکنش به مصوبه دستمزد ۱۴۰۲ شورایعالی کار بیانیه‌ای صادر کرد.

در بخشی از بیانیه خانه کارگر در واکنش به به مصوبه شورای عالی کار در دستمزد سال ۱۴۰۲ آمده است: شورای عالی کار در آخرین نشست سال ۱۴۰۱ پس از بحث و بررسی فراوان میزان افزایش حداقل دستمزد سال جاری را ۲۷ درصد افزایش نسبت به سال قبل اعلام نمود و موجی از تلخ کامی را در ابتدای سال به خانواده های کارگران و بازنشستگان تحت پوشش تامین اجتماعی تحمیل نمود.متاسفانه رقم اعلامی، حتی سبد معیشت مصوب شده همین شورا در زمستان ۱۴۰۰ را نیز پوشش نمیدهد؛ چه برسد به زمستان ۱۴۰۱ که حداقل ۶۰درصد به آن افزوده شده است و در واقع شکاف بین سبدمعیشت و مزد را تشدید نموده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: در این خصوص ضمن اعلام ناخرسندی شدید از مصوبه فوق الذکر؛تاکید میکنیم این مصوبه از منظر ما و بسیاری از کارشناسان حقوق کار در تباین آشکار با هر دو بند ماده ۴۱ قانون کار میباشد و لذا پذیرفتنی نیست.بدین جهت درحمایت و دفاع از کارگران و بنابر وظیفه ذاتی خود،فرآیند قانونی جهت ابطال مصوبه فوق از مراجع ذیربط بویژه دیوان عدالت اداری رااز اولین روز کاری سال جدید آغاز و تا حصول نتیجه پیگیری خواهیم کرد.

واکنش حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری به دستمزد سال ۱۴۰۲

حتی “مطرح کردن” افزایش 24درصدی دستمزد با وجود تورم بالای 43٪ قابل قبول نیست چه برسد به اجرای آن! حسن صادقی(رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری): باتوجه به پیشنهاد رقم 24٪ برای دستمزد سال آینده کارگران، که از جانب دولتی‌ها و کارفرمایان مطرح شده است باید به نکاتی اشاره کرد. وقتی طبق متن بودجه مجلسی‌ها، تورم بالای 43٪ برآورد شده‌است، آقایان چطور می‌توانند به افزایشی 24 درصدی حتی فکر کنند؟! سال‌های گذشته حرفمان روی تفاوت نرخ سبد معیشت کارگر با حقوق دریافتی‌اش بود که امسال به همت دولت انقلابی، شاهد زیر پا گذاشته شدن نرخ تورم هم هستیم! کمترین کاری که دولتی‌ها باید انجام دهند، پایبندی به متن قانون و تعیین دستمزد طبق تورم است؛ هر چند در این صورت هم قدرت خرید کارگران تضمین نمی‌شود لکن دست کم می‌توانیم امیدوار باشیم که دولت طبق ادعای خود، به فکر مشکل معیشت مردم بوده است!

واکنش ناصر چمنی  به حقوق کارگران در سال 1402

حداقل عددی برای سبد معیشت اعلام می‌کردید که بتواند تورم بیش از 45 درصدی مرکز آمار را پوشش دهد، تورم صد درصدی واقعی پیشکش ناصر چمنی(نماینده سابق کارگران در شورای عالی کار): ️خوشبختانه نمایندگان کارگری نرخ سبد معیشت واقعی را با فرمول و استدلال‌های روز به دست آورده و اعلام نموده‌اند ولی افرادی که به سبد معیشت 12 میلیونی رسیده‌اند یقینا در ایران زندگی نمی‌کنند. ️به زعم بنده از صحبت‌های وزیر کار می‌توان متوجه شد که ایشان از وزارت کار هیچ اطلاعی ندارند؛ با وجود تورم واقعی بالای صد درصد، خود مرکز آمار افزایش بیش از 45 درصدی تورم را قبول کرده، 12 میلیون را چگونه توصیف کرده‌اند که حتی درصد مرکز آمار را هم نمی‌تواند پوشش دهد؟ ️سال‌های قبل دولت‌ها به دنبال تخریب مزد پیش از سال جدید بودند، اما امسال بالعکس به نظر می‌آید این خود دولت است که نمی‌خواهد دستمزد افزایش پیدا کند! بهتر است ارقام و درصدهایی که برای به دست آوردن سبد معیشت مشخص نموده‌اند را اطلاع رسانی کنند تا روشن شود چه چیزهایی را ملاک سبد معیشت دانسته‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام من یک کارگرم ک چند وقته سرگذر کار بهم نمیخوره به امام حسین ع دوتا بچه دارم مستعجرم به فاطمه زهرا ع خیلی محتاجم اگه مسلمونی میتونه کمکم کنه انسانیت کنیین در هقم جون عزیزانتون اگه واقعا کسی میتونه کمکم کنه. ۵۸۵۹۸۳۱۱۳۸۸۹۰۲۴۸ ش کارت
    به جون بچه هام کلاه بردار نیستم .به همین ماه رمضان قسم

  2. دبگه بسه آقایان کارفرما ودولت ونمایندگان کاررگری که همتان زیر یک علم سینه میزنید و ۴۴ سال است سر ما بدبختا رو کلاه گذاشته اید واگذا تان میکنیم به خداوند منان تا حق ما رو از شما یگیره…۴۴ سال شما با انواع فیلم های ساخته شده ریاکارانه سر مارو کلاه گذاشتید وشیره مالیدید دست همتون تو یه کاسست واصلا شورای عالی کار وجود خارجی ندا ه وفقط یه اسمه برای گمراه کردن ما کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی …۴۴ سال دست در حلقوم زن و بچه ما کردید وحق مارو خوردید…ما که رزمندگان دیروز جبهه ها بودیم و بازنشستگان سر خورده وتحقیر شده امروز…..دستتان درد نکنه.عجب هنر پیشه های خوبی هستین……اعتراف میکنم که باید به جای کار حلال دنبال دلالی وووومیرفتم

دکمه بازگشت به بالا