اجتماعی و فرهنگیرپورتاژ آگهی

شهر زیر زمینی کاپادوکیا

یکی از مناطق جذاب گردشگری در کشور ترکیه که در بخش مرکزی این کشور واقع شده است کاپادوکیا نام دارد. این شهر زیرزمینی در استان نوشهیر قرار گرفته و یکی از جاذبه‌های شگفت‌انگیز این منطقه به‌شمار می‌آید. در حال حاضر این جاذبه توریستی به دلیل تمدنی که در دوران گذشته در زیر زمین وجود داشته بسیار حائز اهمیت است. در سرزمین کاپادوکیا شهر‌های زیرزمینی بسیار زیاد و متعددی وجود دارند که از بزرگ‌ترین آن‌ها می‌توان به درینکویو اشاره کرد.

شهر زیر زمینی کاپادوکیا

شهر قدیمی پنهان شده در کاپادوکیا

منطقه کاپادوکیا وسعت بسیار زیادی دارد و در مرکز ترکیه و در جنوب شرقی آنکارا قرار گرفته و دارای یک فضای بسیار متفاوت و بی‌نظیر است و یکی از مقاصد گردشگری ترکیه محسوب می‌شود. این شهر به عنوان شهر‌های باستانی کشور ترکیه به‌شمار می‌آید. تمدنی که طی سال‌های بسیار زیاد در زیر زمین جریان داشته و بسیاری از نیاز‌های مردمان ادوار گذشته را تأمین می‌کرد بسیار جالب و هیجان‌انگیز است.

در حال حاضر یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که به‌واسطه باستان‌شناسان مطرح می‌گردد این است که دلیل اصلی به‌وجود آمدن این شهر‌ها چیست و چگونه ساخت آن‌ها انجام شد. در کاپادوکیا در حدود ۳۶ شهر زیرزمینی وجود دارند که عمیق‌ترین آن‌ها درینکویو با عمقی برابر با ۸۰ متر است. علاوه‌بر این وسیع‌ترین شهر زیرزمینی تحت عنوان کایماکلی شناخته می‌شود. اگر قصد دارید از این جاذبه دیدنی کاپادوکیا دیدن نمایید، می‌توانید با تور کاپادوکیا لحظه آخر تجربه سفری خاطره انگیز را داشته باشید:

https://lahzeakhar.com/تور-کاپادوکیا

شهر زیرزمینی کایماکلی

این شهر زیرزمینی در سال ۱۹۶۴ برای بازدید عموم بازگشایی شد؛ اما تنها چهار طبقه از این شهر زیرزمینی در حال حاضر در دسترس قرار دارند و عموم گردشگران و مسافران می‌توانند از آن دیدن کنند. بخش‌های دیگری از این شهر زیرزمینی همچنان تحت حفاظت قرار گرفته‌اند. از ویژگی‌های این شهر زیرزمینی می‌توان به بخش ورودی آن اشاره کرد؛ چراکه در بخش ورودی یک درب تمام سنگی وجود دارد.

امکان بازگشایی این در تنها از داخل وجود داشته و افرادی که بیرون از در قرار داشتند به هیچ عنوان نمی‌توانستند اقدام به باز کردن در کنند. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از کاوشگران و باستان‌شناسان گمانه‌زنی‌های بسیار زیادی را در رابطه با این شهر زیرزمینی داشته باشند؛ به‌گونه‌ای که بسیاری از آن‌ها معتقد هستند که این شهر بیشتر از هر چیزی برای در ‌امان ماندن مردم و دام‌هایشان به‌وجود آمده است.

به‌طوری که پس از هر جنگی مردم می‌توانستند به این شهر‌های زیرزمینی پناه ببرند. شهر زیرزمینی کایماکلی در تپه‌هایی به نام کایماکلی قرار گرفته است. این شهر زیرزمینی دارای طبقات مختلفی بوده که از طبقه اول آن برای نگهداری حیوانات استفاده می‌شد. علاوه‌بر این در این طبقه یک کلیسا نیز وجود دارد. کلیسای موجود در طبقه اول دارای دو طبقه بوده و بخش‌های دیگر آن در طبقه پایین قرار گرفته‌اند. از مهم‌ترین قسمت‌های این شهر زیرزمینی می‌توان به آشپزخانه و محلی برای ذخیره انواع مواد غذایی و نوشیدنی اشاره کرد.

از نکات جالب و حائز اهمیت این شهر نیز می‌توان به تهیه هوا که به‌واسطه چاه‌های عمیق سطح زمین حفر شده بود اشاره کرد. عمق این چاه‌های عمیق با تعداد طبقات شهر زیرزمینی یکسان است. باتوجه به کاوش‌هایی که در آن انجام شده مشخص گردید که مساحت و وسعت این شهر در حدود ۲۵۰ هکتار است و جمعیتی نزدیک به ۳ هزار و ۵۰۰ نفر در این شهر زیرزمینی زندگی می‌کردند.

به همین دلیل در حال حاضر این مکان به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری کاپادوکیا شناخته می‌شود. روی بسیاری از دیواره‌های این شهر زیرزمینی می‌توانید نقاشی‌هایی را مشاهده نمایید که قدمت آن‌ها به دوره بیزانس بازمی‌گردد؛ اما واضح است که این شهر زیرزمینی برای تمدن‌ها و در اعصار گوناگون مورد استفاده قرار می‌گرفت.

شهر زیرزمینی درینکویو

یکی از مناطق گردشگری بسیار مهم که به جرات می‌توان گفت در تمامی دنیا بی‌نظیر است شهر زیرزمینی درینکویو نام دارد. درینکویو دارای ۸ طبقه بوده و عمق آن در حدود ۸۰ متر در زیر زمین تخمین ‌زده می‌شود. علاوه‌بر این قدمت آن در حدود ۲۸۰۰ سال است که این قدمت به امپراتوری ماد‌ها برمی‌گردد. این شهر زیرزمینی دارای وسعت و مساحت بسیار بزرگی بوده که در آن زمان به عنوان شبکه‌های ارتباطی زیر زمینی مورد استفاده قرار می‌گرفت، به‌طوری که حتی به یکی از شهر‌های زیرزمینی این منطقه نیز راه داشت.

نکته جالب و حائز اهمیتی که در رابطه با درینکویو وجود دارد این است که این شهر زیرزمینی در حدود ۶۰۰ ورودی دارد. امکانات رفاهی بسیار مناسب و زیادی در شهر زیرزمینی در نظر گرفته شده‌اند. علاوه‌بر این دیواره‌های این شهر از سنگ‌های آتشفشانی به‌وجود آمده‌اند و امکانات رفاهی شهر زیرزمینی به‌قدری بوده‌‌اندکه حتی برای دام‌هایشان نیز مکانی مناسب در نظر گرفته شده بود.

با در نظر گرفتن وسعت و عمق این شهر در حدود ۱۰ هزار نفر در آن زندگی می‌کردند. این در حالی است که در برخی از مواقع اضطراری امکان اقامت حدود ۳۰ هزار نفر نیز وجود داشت. از نکات بسیار جالبی که در این شهر زیرزمینی می‌توان به آن اشاره کرده وجود حدودا ۱۵ هزار دریچه برای ورودی هوا است. بسیاری از باستان‌شناسان بر این باورند که این شهر برای حملات دشمنان مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ به‌طوری که برای امنیت بیشتر از درب‌های سنگی استفاده می‌شد.

یکی دیگر از مهم‌ترین مناطقی که در این شهر زیرزمینی تعبیه شده بود، تمهیداتی برای دفن مردگان است. در زمان بازدید از این شهر زیرزمینی قبر‌هایی را مشاهده خواهید کرد که این موضوع نشان‌دهنده این است که به گه میزان به تمامی جوانب اهمیت داده می‌شد. شهر زیرزمینی کاپادوکیا یکی از شگفت‌انگیزترین شهر‌های زیرزمینی در کل دنیا محسوب می‌شود.

کلام پایانی

در سفر به کاپادوکیا می‌توانید جاذبه‌های گردشگری و باستانی بسیار زیادی را مشاهده نمایید. در این منطقه شهر‌های زیرزمینی بسیار حائز اهمیتی نیز قرار گرفته‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به شهر زیرزمینی درینکویو و شهر زیرزمینی کایماکلی اشاره کرد. در زمان سفر به این منطقه می‌توانید از تمامی این جاذبه‌های باستانی و تاریخی دیدن کنید؛ چراکه شهر‌های زیرزمینی از جاذبه‌های اصلی گردشگری این منطقه به‌شمار می‌آیند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا