گوناگون

حسین عبدالباقی مالک و سازنده ساختمان فروریخته متروپل آبادان کیست؟

در این بخش از مطالب پایگاه خبری باغستان نیوز، درباره بیوگرافی کامل و شرح زندگینامه حاج حسین عبدالباقی مالک و سازنده و پیمانکار ساختمان فروریخته متروپل آبادان و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل هلدینگ عبدالباقی برای شما مطالبی را آماده کرده‌ایم . با ما همراه باشید

بیوگرافی حسین عبدالباقی

چند ساعت بعد از فروریختن ساختمان چندین طبقه متروپل آبادان، دادستان این شهر دستور دستگیری و بازداشت مالک و پیمانکار برج را صادر کرد. مالک و سازنده این برج آقای حاج حسین عبدالباقی میباشد که یکی از برج سازان معروف کشورمان میباشد

برج متروپل آبادان توسط شرکت ساخت و ساز هلدینگ عبدالباقی ساخته شده است. با رجوع به سایت شرکت هلدینگ عبدالباقی در زمان معرفی این شرکت اطلاعاتی درباره این شرکت نوشته شده که این هلدینگ از سال ۱۳۳۶ به صورت یک گروه ساختمانی مسکونی در این شهر  آغاز به کار نموده است

نام و نام خانوادگیحسین عبدالباقی
تاریخ تولدنامشخص
محل تولدآبادان
حرفهساختمان ساز – کارآفرین
سوابق کارینامشخص
وضعیت تاهلنامشخص

تایید هویت جسد عبدالباقی توسط بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران

رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران گفت: بر اساس محاسبات آماری، احتمال صحت روابط ژنتیکی بین متوفی با مادر و فرزندانش، ۹۹.۹۹۹۷ % به دست آمد؛ لذا هرگونه شبهه‌ای در مورد احراز هویت جسد حسین عبدالباقی رد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از میزان، رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران با اشاره به فرایند تشخیص هویت جانباختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان گفت: پیرو حادثه تاسف بار ریزش ساختمان متروپل آبادان، اظهار نظر‌هایی از سوی برخی افراد در فضای مجازی در خصوص روند تشخیص هویت و آزمایشات ژنتیک انجام شده مطرح شد که با توجه به غیرعلمی و غیر دقیق بودن مطالب مطرح شده که می‌تواند بیانگر بیگانگی و عدم آشنایی گویندگان و منتشر کنندگان مطالب فوق به فرایند تشخیص هویت و حوزه ژنتیک قانونی باشد، ارائه مطالبی جهت تنویر افکار عمومی هموطنان ضروری به نظر می‌رسد.

وی افزود: سازمان پزشکی قانونی کشور به عنوان دستگاهی علمی و تخصصی، در کنار وظایف متعارف خود، در تمامی حوادث و بحران‌ها همواره در کنار هموطنان بوده و با به کارگیری تمامی توان و ارائه خدمات با نهایت سرعت و دقت ممکن، تلاش کرده تا به سهم خود نقشی هرچند کوچک در کاهش آلام بازماندگان عزیز این حوادث ایفا کند.

رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران با بیان اینکه یکی از فعالیت‌های سازمان پزشکی قانونی کشور حضور در صحنه‌های حوادث و انجام اقدامات فنی و تخصصی جهت تشخیص هویت و تعیین علت فوت است، تصریح کرد: در تمامی حوادث مختلفی که طی سال‌های گذشته به وقوع پیوسته، این کار با سرعت و دقت صورت گرفته است.

وی افزود: کار تشخیص هویت و همچنین تعیین علت فوت در حوادث بر اساس موازین علمی و دستورالعمل‌های تدوین شده به انجام می‌رسد؛ در این حادثه نیز مانند سایر موارد این اقدامات صورت گرفته و یا در حال انجام است.

رئوفیان ادامه داد: در شناسایی هویت جان‌باختگان از معاینات ظاهری، جنسیت متوفی، علائم و نشانه‌های خاص روی بدن، مدارک همراه، انگشت نگاری، فرمول دندانی و سایر موارد قابل احصاء استفاده و تشخیص هویت صورت می‌گیرد.

رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران اظهار کرد: در مواردی که به دلیل شدت جراحات و آسیب وارده به جسد و یا فساد پیکر امکان تشخیص هویت با کمک روش‎های فوق امکان پذیر نباشد و یا در موارد خاص برای قطعیت و اطمینان بیشتر، از جسد نمونه‌ای جهت استخراج پروفایل ژنتیکی اخذ می‌شود تا با پروفایل‌های ژنتیکی استخراج شده از بستگان او مقایسه شود.

وی افزود: علم ژنتیک قانونی جزو تخصص‌های بین رشته‌‎ای با تلفیق علوم مختلف از جمله ژنتیک مولکولی، نانوتکنولوژی، شیمی و… است که با توجه به اهمیت نمونه‌های استحصال شده از صحنه‌های جرم یا قربانیان حوادث غیر مترقبه، روش‌های آزمایشگاهی استخراج و تکثیر DNA را به گونه‌ای بهینه سازی کرده تا از حداقل مقدار DNA، نتایج قابل اطمینان و قابل تفسیر حاصل شود.

رئوفیان گفت: در حوادث دسته جمعی در صورتی که نیاز به پروفایل ژنتیکی جهت تعیین هویت قربانیان یا بقایای انسانی باشد، قدم اول، برداشت نمونه از جسد یا بقایای بجا مانده در محل حادثه است. نمونه‌های بیولوژیکی که می‌توان در راستای استحصال پروفایل ژنتیکی جهت تعیین هویت افراد از آن‌ها استفاده کرد، شامل نمونه خون، بافت نرم مانند عضله و یا نمونه بافت سخت مانند دندان و استخوان است.

وی افزود: این برداشت نمونه توسط کارشناسان پزشکی قانونی و مطابق با دستورالعمل‌های سازمانی موجود انجام می‌شود.

رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران ادامه داد: فرآیند استحصال پروفایل ژنتیکی از نمونه‌های بافتی (نرم یا سخت) در شرایط استاندارد شامل مراحل آماده سازی نمونه، استخراج DNA، کمیت سنجی، تکثیر DNA به وسیله روش PCR، تفکیک محصولات PCR به وسیله الکتروفورز و تهیه پروفایل ژنتیکی و در نهایت تفسیر و ارائه گزارش تعیین هویت است.

وی افزود: بر اساس نوع نمونه، زمان لازم جهت انجام استحصال پروفایل ژنتیکی و تطبیق به بازه زمانی حداقل ۸ ساعت در نمونه خون تا ۴۸ ساعت در نمونه‌های سخت (استخوان) نیاز دارد.

رئوفیان بیان کرد: ممکن است به دلیل فساد شدید بافت و یا عدم حصول نتایج قابل تفسیر، مراحل آزمایش نیازمند تکرار بوده و طبعاَ برای حصول نتیجه و پاسخگویی نیاز به زمان بیشتری خواهد بود.

وی افزود: در خصوص حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان، با توجه به آواربرداری‌های انجام شده و خروج پیکر‌ها و بقایای قربانیان طی ساعات و روز‌های اول وقوع حادثه، امکان شناسایی و تعیین هویت این عزیزان براساس پروتکل مربوط فراهم و با انجام بررسی‌های تخصصی لازم و طی فرآیند‌های مربوط، این پیکر‌ها پس از شناسایی تحویل خانواده هایشان شدند.

رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران اظهار کرد: در این میان با طرح برخی شایعات و ابهامات در خصوص متوفی حسین عبدالباقی که هویت وی از طریق بررسی‌های انجام شده و از جمله روش‌های بیومتریک (اثر انگشت) به انجام رسیده بود، لزوم انجام آزمایش ژنتیک مطرح و اقدامات لازم انجام شد.

وی افزود: با بررسی پیکر و عدم مشاهده تخریب بافتی، نمونه‌گیری طبق دستورالعمل‌های موجود سازمان از بافت‌های عمقی (عضله) انجام شد و با توجه به اولویت تعیین هویت متوفی، آزمایش به صورت خارج از نوبت انجام و پروفایل ژنتیکی استحصال و فرآیند مقایسه تطبیقی با پروفایل ژنتیکی مادر و ۳ فرزند وی توسط نرم افزار اختصاصی انجام شد.

رئوفیان ادامه داد: بر اساس محاسبات آماری، احتمال صحت روابط مذکور در هر ۴ مورد، بین متوفی با مادر بیولوژیک و فرزندانش، ۹۹.۹۹۹۷ % به دست آمد؛ لذا هرگونه شبهه‌ای در مورد صحت این آزمایش و احراز هویت متوفی رد می‌شود.

رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران گفت: با توجه به استحصال پروفایل ژنتیکی منسوبین درجه یک مفقودین اعلامی در این حادثه، تاکنون دو نفر از این عزیزان از طریق آزمایش ژنتیک شناسایی شده‌اند.

وی افزود: آنچه حائز اهمیت است شناخت فرایند تشخیص هویت، آگاهی به فرایند‌های تشخیص هویت از طریق آزمایش ژنتیک و توانایی‎های سازمان پزشکی قانونی کشور در این بخش و سوابق اقداماتی است که سازمان در کارنامه دارد.

رئوفیان گفت: این سازمان در حوادث مختلفی مانند زلزله بم، زلزله کرمانشاه، حادثه حله، حادثه ریزش ساختمان پلاسکو، حادثه قطار تبریز به مشهد، حادثه کشتی سانچی و… با تلاش شبانه روزی و بی وقفه شناسایی و تعیین هویت پیکر‌های قربانیان را انجام داده است.

وی افزود: حوادثی که بعضاً به مراتب شدیدتر و از نظر تعداد تلفات وسیع‌تر از حادثه متروپل بود، در تمام این حوادث تحویل پیکر‌ها با رعایت دقیق استاندارد‌های علمی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شده است.

رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران تصریح کرد: تنها توجه به انجام فرایند تشخیص هویت پیکر‌های به جا مانده از حادثه هواپیمای اوکراینی که شامل بیش از هزار نمونه از پیکر‌ها و منسوبین درگذشتگان بوده است که در زمانی کوتاه کار استحصال پروفایل و مقایسه آن‌ها انجام و پیکر‌ها به خانواده‌های این عزیزان تحویل شد، می‌تواند موید این امر باشد.

وی افزود: این در حالی است که تعدادی از این درگذشتگان غیر ایرانی و یا دارای تابعیت دو گانه بوده و پیکرهایشان پس از شناسایی به کشور‌های مربوط تحویل شده و با وجود بررسی مجدد، هیچگونه مغایرتی در خصوص تعیین هویت پیکر‌ها از سوی سایر کشور‌ها گزارش نشده است.

رئوفیان تاکید کرد: امیدواریم در زمان بروز حوادث و با توجه به نگرانی‌های حاکم بر خانواده عزیزان درگیر در حادثه و در کنار فشار کاری و روانی وارده بر دستگاه‌ها و افراد درگیر در مدیریت حوادث، افراد و رسانه‌ها، از گمانه زنی‌های بی مورد و استناد به اظهارات غیرکارشناسانه افراد بی یا کم اطلاع و غیرمتخصص و ایراد اتهام و یا بیان مطالب غیرعلمی اجتناب کنند.

سرنوشت مالک متروپل از ساخت متروپل تا فوت

هویت جسد حسین عبدالباقی با آزمایش ژنتیک تائید شد

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان گفت: هویت جسد حسین عبدالباقی متهم اصلی و مالک و پیمانکار ساختمان متروپل آبادان از طریق بررسی ژنتیک ( DNA) توسط پزشکی قانونی نیز تایید شد.

هویت جسد حسین عبدالباقی با آزمایش ژنتیک تائید شد
هویت جسد حسین عبدالباقی با آزمایش ژنتیک تائید شد

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، صادق جعفری چگنی، دادستان مرکز استان خوزستان ناظهار داشت: پیش از این نیز جسد توسط خانواده متوفی شناسایی و اداره تشخیص هویت پلیس آگاهی استان از طریق انگشت نگاری، هویت وی را تایید کرده بود اما باتوجه به اینکه آزمایش DNA یک از معتبرترین روش‌های تشحیص هویت افراد می‌باشد، جسد برای آزمایش ژنتیک به پزشکی قانونی تحویل و نتیجه آزمایش امروز اعلام شد.

 حسین عبدالباقی در زمان فروریختن متروپل در  ساختمان بوده است

فیلم دوربین‌های مداربسته که نشان می‌دهد حسین عبدالباقی در زمان فروریختن متروپل در دفتر شخصی‌اش واقع در این ساختمان بوده است.

آیا حسین عبدالباقی از بستگان شمخانی است؟

ماجرای تلخ ریزش ساختمان متروپل در آبادان، به یکی از موضوعات بسیار پربحث در فضای مجازی تبدیل شده و طی یکی دو روز گذشته حجم سنگینی از اخبار صحیح و غلط و شایعات فراوان درباره آن منتشر شده است.

مالک این ساختمان فردی به نام حسین عبدالباقی است که اهمال او در تاسیس این ساختمان با واکنشهای بسیار منفی روبرو شده است. ماجرایی که تاکنون به درگذشت بیش از ۱۶ نفر انجامیده است.

به واسطه فضایی از خشم که نسبت به عبدالباقی شکل گرفته، موضوعات بسیاری نیز درباره او مطرح می‌شود. اخیراً اکانت مجازی یکی از افراد مرتبط با رسانه‌های خارجی مدعی شد که عبدالباقی از بستگان دریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی است.

خبرنگار تسنیم در این باره از منابع مطلع پیگیری کرد که آنها اعلام کردند حسین عبدالباقی مالک ساختمان متروپل که در حادثه ریزش این ساختمان کشته شده هیچ رابطه سببی و نسبی با شمخانی ندارد و این مدعا کذب است.

مدیر ساختمان “متروپل” آبادان کشته شده؟ زندانی شده است؟ یا فرار کرده؟

شرق نوشت:به دنبال فاجعه‌ی تلخ متروپل آبادان و مرگ تعدادی از هموطنان زیر آوار ساختمان، کاربران رسانه‌های اجتماعی همراهی گسترده‌ای با مردم آبادان کردند و این امر به مهمترین موضوع رسانه‌های اجتماعی در روزهای گذشته تبدیل شد.

در این میان، یکی از موضوعاتی که توجه کاربران را به خود جلب کرد، سرنوشت حسین عبدالباقی مالک متروپل آبادان است. از همان لحظه ریزش ساختمان، مطالب مختلفی راجع به رشوه توسط مالک متروپل آبادان در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شد که حکایت از فسادی بزرگ پشت این ساختمان داشت و همین امر حساسیت کاربران نسبت به مالک متروپل را افزایش داده بود.

در توئیتر در این مدت بیش از 7 هزار توئیت فقط راجع به عبدالباقی زده شده و در تلگرام نیز حدود 10هزار مطلب با 28 میلیون بازدید راجع به این موضوع منتشر شده است.

به دنبال حساسیت افکار عمومی راجع به مالک متروپل و مسئولینی که در این فاجعه دخیل بودند، در همان روز دوشنبه اعلام شد که با حکم دادستان خوزستان مالک متروپل بازداشت شده است. اما فردای آن روز، ناگهان ماجرا تغییر کرد و اعلام شد که عبدالباقی زیر آوار متروپل، از دنیا رفته است. انتشار این خبر حساسیت‌ها به سرنوشت عبدالباقی را بیشتر کرد و باعث شد تا کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار تصاویر اعتبار رسانه‌های رسمی را زیر سؤاب ببرند.

به دنبال کاهش اعتبار رسانه‌های رسمی در اطلاع‌رسانی در خصوص وضعیت عبدالباقی، بازار شایعات و اخبار غیر رسمی در رسانه‌های اجتماعی بیش از پیش رونق گرفت. بسیاری از کاربران خبر مرگ عبدالباقی را باور نکردند و معتقد بودند این موضوع برای سرپوش‌گذاشتن بر مفاسد او بوده است. به طور مثال در توئیتر، با بررسی توئیت‌های حاوی کلیدواژه‌های «دروغ» و «دروغگو» این مطلب آشکار می‌شود که این توئیت‌ها عمدتا راجع به عبدالباقی مالک متروپل آبادان بوده و میان تکرار کلمه دروغ با نام حسین عبدالباقی ارتباطی آشکار وجود دارد. همان‌گونه که در تصویر نیز مشخص است، در توئیت‌هایی که واژه دروغ بکار رفته، نام عبدالباقی و متروپل آبادان پررنگ بوده است.

بسیاری از کاربران خبر مرگ عبدالباقی را باور نکردند
بسیاری از کاربران خبر مرگ عبدالباقی را باور نکردند

اما واکنش‌ها در خصوص سرنوشت عبدالباقی و قضاوت کاربران رسانه‌های اجتماعی به توئیتر محدود نبود. در اینستاگرام نیز بسیاری از رسانه‌ها خبر مرگ او را منتشر کرده بودند. صفحات اینستاگرامی خبرگزاری فارس و بی‌بی‌سی فارسی، به عنوان دو صفحه‌ای که رویکرد سیاسی کاملا متفاوتی دارند و مورد توجه گروه‌های مختلف مردم قرار می‌گیرند از جمله این رسانه‌ها هستند. در کامنت‌های این خبر در صفحه بی‌بی‌سی فارسی، کلمات دروغ، دروغه، فرار، فراریش و کانادا بیشترین تکرار را داشته است که نشان می‌دهد مخاطبان این صفحه، نه تنها مرگ عبدالباقی را باور نکرده‌اند بلکه بسیاری از آن‌ها معتقدند که او را فراری داده و مقصد او را نیز کانادا حدس زده‌اند.

این موضوع اما محدود به کامنت‌های صفحه بی‌بی‌سی فارسی نبود. در کامنت‌های اینستاگرام خبرگزاری فارس نیز شاهد تکرار چنین محتوایی بوده‌ایم. اگرچه رویکرد سیاسی خبرگزاری فارس کاملا متفاوت از بی‌بی‌سی فارسی است اما در آن‌جا نیز مخاطبان فارس خبر مرگ عبدالباقی را باور نکرده‌اند. ابر کلمات کامنت‌های این خبر نشان می‌دهد که در آن کامنت‌ها نیز کلمات دروغ، دروغه، فرار، فراریش و کانادا از جمله بیشترین کامنت‌ها بوده است.

تنوع و گستردگی مخاطبانی که راجع به سرنوشت عبدالباقی نوشته‌اند، این اجازه را به ما می‌دهد تا بتوانیم این نظرات را به عموم جامعه و مردم تعمیم دهیم. به‌نظر می‌رسد که بسیاری از مردم روایت رسانه‌های رسمی راجع به سرنوشت عبدالباقی را باور نکرده‌اند. آن‌ها بر اساس تجربه‌هایش پیشین و نفوذ و روابطی که عبدالباقی داشته، قبول ندارند که او مرده است. عجیب‌تر آن که به طور مشترکی مخاطبان فارس و بی‌بی‌سی فارسی حدس می‌زنند که او به کانادا فراری داده شده است. پرلایک‌ترین کامنت‌های خبرگزاری فارس در این خصوص عبارت است از: «متهم گریخت»، « خسته نشدید از این همه اخبار متناقض» و « بسه دیگه این همه دروغ».

این بی‌اعتمادی گسترده به روایت رسانه‌های رسمی که حالا به مخاطبان خبرگزاری فارس نیز رسیده زنگ خطر جدی برای رسانه‌ها، مسئولین و سیاستگذاران رسانه‌ای کشور است. پیش از این نیز در گزارش دیگری راجع به تعطیلی هفته گذشته تهران به دلیل آلودگی هوا، همین یافته‌ها دیده شد. مردم فراموشکار نیستند و عملکرد مسئولین و رسانه‌ها را به‌خاطر می‌سپارند. وقتی رسانه‌های رسمی به نقل از مقامات خبر بازداشت فردی را می‌دهد و روز بعدش اعلام می‌کنند که آن فرد زیر آوار مرده است، طبیعی است که مردم نه این خبر، که سایر اخبار مرتبط با این موضوع را نیز باور نکنند. بازسازی این ضرباتی که به اعتماد عمومی وارد می‌شود بسیار دشوار است.

جسد حسین عبدالباقی مالک متروپل از زیر آوار بیرون کشیده شد

 دادستان خوزستان:  بازداشت‌شدگان شامل شهردار فعلی آبادان و دو شهردار سابق و نیز تعدادی از کارکنان شهرداری و ناظرین این پروژه هستند.

 مالک و پیمانکار اصلی ساختمان نیز که از متهمان بوده و دستور بازداشت وی صادر شده بود، در جریان ریزش ساختمان در محل بوده و جسد وی از زیر آوار بیرون آورده شده است.

 توییت مدیرعامل خبرگزاری قوه قضاییه درباره هویت جسد حسین عبدالباقی

دادستان مرکز خوزستان: با توجه به‌ کشف اسناد هویتی حسین عبدالباقی، مالک برج متروپل و یکی از متهمین اصلی پرونده در البسه‌ یکی از قربانیان حادثه که غیرقابل تشخیص بوده، دستور تشخیص هویت متوفی از طریق واحد تشخیص هویت ناجا و پزشکی قانونی صادر شد که هویت وی مورد تایید قرار گرفت.

 توییت مدیرعامل خبرگزاری قوه قضاییه درباره هویت جسد حسین عبدالباقی
توییت مدیرعامل خبرگزاری قوه قضاییه درباره هویت جسد حسین عبدالباقی

ماجرای خبر اشتباه دستگیری حسین عبدالباقی مالک متروپل چه بود؟

 در پی وقوع حادثه ناگوار ریزش ساختمان تجارب متروپل در آبادان، دستگاه قضایی بلافاصله برای بررسی علل حادثه، پرونده قضایی تشکیل داد. در همین راستا نیز دادستان کل کشور طی دستوری خطاب به دادستان اهواز بر رسیدگی سریع و برخورد قاطع با متخلفین، تاکید کرد.

  اما روز گذشته یکی از خبرگزاری‌های کشور خبری منتشر کرد مبنی بر اینکه مالک و پیمانکار ساختمان متروپل آبادان با دستور دادستان آبادان دستگیر شده است، این در حالی است که دادستانی دستور دستگیری این فرد را صادر کرده بود و اظهار نظری درخصوص دستگیری مالک ساختمان نداشته است و در همان خبر آن خبرگزاری نیز صرفا در تیتر اشتباه صورت گرفته است و مراجعه به متن و محتوای همان خبر روشن میکند که در ان زمان دستور بازداشت مالک و پیمانکار صادر شده است.

 دادستان عمومی و انقلاب خوزستان صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار میزان اعلام کرد: تاکنون ۱۰ نفر از متخلفان پروژه و مسببان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان(شهردار فعلی آبادان و دو شهردار سابق و نیز تعدادی از کارکنان شهرداری و ناظران) با دستور قضایی بازداشت شده‌اند و دستور بازداشت تعداد دیگری نیز صادر شده است.

 وی تاکید کرد: مالک و پیمانکار اصلی ساختمان که دستور بازداشت وی نیز صادر شده بود در جریان ریزش ساختمان جان خود را از دست داد.

هولدینگ عبدالباقی

این هولدینگ پروژه‌های مختلفی در حوزه طراحی و احداث ساختمان‌های مسکونی، مراکز اداری- تجاری- رفاهی، انبوه سازی، مراکز درمانی و شهرک‌سازی در کارنامه خود دارد. از سال ۷۱ به این سو، شرکت عبدالباقی توسعه پیدا کرد و وارد فعالیت در حوزه‌های مدیریت کارگاه‌ها و فروشگاه‌های تولید و توزیع آجیل و خشکبار و ایجاد رستوران‌های زنجیره ای شد و هولدینگ عبدالباقی شکل گرفت.

هولدینگ عبدالباقی
هولدینگ عبدالباقی

برجهای دوقلوی متروپل آبادان بزرگترین مجتمع تجاری، تفریحی و پارکینگ طبقاتی در منطقه آزاد اروند با حدود 5 هکتار زیر بنا توسط هلدینگ عبدالباقی ساخته شد.

شرکت عبدالباقی با بیش از سیصد کارمند ثابت و 100 ها پیمانکار مجرب گروهی  پویا و در حال پیشرفت است که خدمات آن از قسمت گرفتن مجوزهای قانونی و طراحی تا زمان اجرایی کردن و پایان کارهای ساختمانی به شکل تخصصی و در زمان اندک انجام می شود.

مالک ساختمان، «خير امنيت‌ساز» بود

هنوز اخباري در رابطه با علت اين اتفاق منتشر نشده، اما بنا به دستور دادستاني، پيمانکار ساختمان و مالک آن دستگير شده‌اند. رئيس کل دادگستري استان خوزستان دستور بررسي و برخورد با حادثه داده است. آنطور که رسانه‌ها گزارش داده‌اند، مالک و سازنده ساختمان متروپل آبادان، پيش‌تر لوح تقدير «خير امنيت‌ساز» براي ساخت کلانتري از سوي نيروي انتظامي دريافت کرده بود و در سال 97 به عنوان «کارآفرين برتر منطقه آزاد اروند» و «چهره ماندگار صنعت ساختمان» از طرف وزارت صنعت انتخاب شده بود. اين اتفاق درحالي رخ داده که در دوسال اخير مشکل سازه‌اي داشته و بارها توسط ارگان‌هاي مسئول به سازندگان اين سازه بزرگ ابلاغ گرديده است، اما کسي پاسخگو نبوده، حتي ويدئوهايي در سال گذشته و در شبکه‌هاي اجتماعي منتشر شد که نشان مي‌داد اين ساختمان که بزرگ‌ترين سازه اداري در شهر آبادان است، ترک‌ دارد. حتي در برخي مواقع شهرداري با ساخت اين ساختمان مخالفت کرده بود، اما مالکان آن، معتقد بودند که در اين رابطه سياه‌نمايي صورت مي‌گيرد. از آن‌طرف غلامرضا شريعتي استاندار سابق که بعدها رئيس استاندارد کشور شد اعلام کرده بود که ساخت چنين ساختمان‌هايي کمک به بهبود و توسعه آبادان است. امري که در مورد مشابه ساختمان پلاسکوي تهران و کلينک سينا اطهر تهران که دچار سانحه تخريب و باني مرگ ده‌ها نفر شدند، باز اخطارهاي کتبي و شفاهي فراواني براي مالکان آنها و سازمان‌هايي که اين ساختمان‌ها زير نظرشان به فعاليت مي‌پرداختند، ارسال شده اما تا زمان بروز حادثه انفجار کلينيک سينا اطهر و پلاسکو کسي پاسخگو نبود. آنطور که جلال ملکي، سخنگوي وقت سازمان آتش نشاني شهرداري تهران گفته است: «بيش از 3 هزار ساختمان ناايمن در تهران نياز به بازنگري فوري دارند، مسئولان اين ساختمان‌ها بايد در سريعترين زمان از آنها رفع خطر کنند.» همچنين شهرداري اهواز از شناسايي 1564 ساختمان تجاري ناايمن خبر داده است. اين آمار و اتفاقات فقط در سالروز فرو ريختن پلاسکو از سوي مسئولان بيان مي‌شود و تا دي‌ماه سال آينده هيچ اتفاقي براي ايمن سازي آنها صورت نمي‌گيرد، همان‌طور که تعداد زيادي از اين ساختمان‌ها متعلق به وزارتخانه‌ها هستند و تاکنون تعداد محدودي از اين ساختمان‌هاي ناايمن نامشان منتشر شده است.

حسین عبدالباقی هم در میان قربانیان است؟

خبرگزاری میزان به نقل از دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان نوشته: مالک و پیمانکار اصلی ساختمان متروپل آبادان که از متهمان بوده و دستور بازداشت او نیز صادر شده بود و در جریان ریزش ساختمان در محل حضور داشت در جریان این حادثه جان خود را از دست داد.

گفتگو با فردی شبیه به مرحوم حسین عبدالباقی

گفتگو با فردی که در فضای مجازی شباهت به مرحوم حسین عبدالباقی داشت و همه را به اشتباه انداخت او هادی یدالله‌آبادانی و کارگر پالایشگاه آبادان است.

شناسایی جسد مالک ساختمان متروپل از سوی اداره تشخیص هویت آگاهی خوزستان

پس از شناسایی جسد مالک ساختمان متروپل از سوی اداره تشخیص هویت آگاهی خوزستان و اعلام رسمی دادستان عمومی و انقلاب استان خوزستان،خانواده ی #حسین_عبدالباقی با حضور در بیمارستان هویت او را تایید کردند.

اما ساعتی پیش خبرنگار ما در محل حادثه متروپل با فردی گفتگو کرد که به اشتباه در فضای مجازی به عنوان مالک ساختمان 10 طبقه معرفی و از سوی کاربران بازنشر شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

‫2 دیدگاه ها

دکمه بازگشت به بالا