بررسی مضرات و فواید انواع سیگار الکترونیکی

چکیده : بررسی انواع سیگار الکترونیکی به همراه فواید و مضرات استفاده از آن – مقایسه استعمال سیگار و قلیان با مصرف سیگارهای الکترونیکی همچون ویپ، پاد و پاد ماد

سیگارهای الکترونیکی دستگاه‌هایی هستند که به‌منظور ترک مواد دخانی همچون سیگار و قلیان طراحی شده‌اند. درواقع این دستگاه‌ها شباهت بسیاری به سیگار و قلیان دارند و حسی مشابه را به کاربران القا می‌کنند. انواع سیگار الکترونیکی به دلیل شباهتی که به اقلام دخانی دارند، با استقبال فراوانی از طرف مردم سراسر جهان مواجه شدند. تولید سیگارهای الکترونیکی در حال گسترش است و استفاده از این دستگاه‌ها نیز روبه افزایش است. این دستگاه‌ها شامل ویپ، پاد سیستم و پادماد (ویپ‌پاد) می‌شوند.

بررسی انواع سیگار الکترونیکی

خرید ویپ بیشتر مناسب افرادی است که به حرکات نمایشی و تفریح علاقه‌دارند؛ خرید پاد سیستم بیشتر برای افرادی که قصد ترک سیگار را دارند و در نهایت نیز خرید پاد ماد برای کسانی مناسب است که می‌خواهند نیکوتین بالا را در کنار نیکوتین پایین تجربه‌کنند. شاید برایتان سوال باشد که فواید استفاده از سیگار الکترونیکی و همچنین مضرات سیگار الکترونیکی چیست؟ در ادامه به بررسی این سوال می‌پردازیم:

مهم‌ترین فواید استفاده از سیگار الکترونیکی

انواع سیگار الکترونیکی از فواید بسیار زیادی برخوردار هستند که به شما کمک‌های شایانی در ترک مواد دخانی همچون سیگار می‌کنند. البته باید به مضرات سیگار الکترونیکی نیز توجه شود. از مهم‌ترین فواید این دستگاه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

1. فواید استفاده از سیگار الکترونیکی؛ ترک سیگار

سیگارهای الکترونیکی از مایع لیکوییدی برای تأمین نیکوتین موردنیاز بدن استفاده می‌کنند. این مایع‌ها حاوی ترکیبات گوناگونی همچون طعم‌دهنده، نیکوتین و سایر مواد شیمیایی هستند. نیکوتین مورداستفاده در این مایع‌ها، همان نیکوتین مضر عامیانه نیست. بلکه این نیکوتین بسیار کم‌ضررتر از آن نیکوتین موجود در مواد دخانی است. دودزایی و تأمین نیکوتین توسط این دستگاه‌ها موجب شده تا به جایگزینی برای سیگار بدل شوند و در ترک سیگار مؤثر واقع شوند. به انواع سیگار الکترونیکی اشاره شد که شامل ویپ، پاد سیستم و پاد ماد می‌شوند. هر یک از این دستگاه‌ها ساختار خاصی دارند و برای اموری مناسب هستند.

دستگاه ویپ

ویپ‌ها دستگاه‌هایی هستند که از نیکوتین پایین پشتیبانی می‌کنند. نیکوتین مصرفی این دستگاه‌ها بین 0 تا 18 میلی‌گرم است. استفاده از ویپ بیشتر برای کسانی مناسب است که به استعمال قلیان علاقه دارند و بدن آنها به نیکوتین زیادی نیاز ندارد. همچنین کسانی که برای سرگرمی به دنبال روشی متفاوت می‌گردند نیز می‌توانند از این دستگاه استفاده کنند. میزان دودزایی این دستگاه بسیار زیاد که می‌توان با استفاده از آن با ایجاد حباب‌های دودی حرکات نمایشی اجرا نمود. ویپ‌ها تنظیمات، دکمه‌ها و صفحه‌نمایش مجهزتری نسبت به سایر سیگارهای الکترونیکی دارند. برای مصرف ویپ به خرید جویس نیاز است که کاربران می‌توانند این محصول را در هر طعمی و با میزان نیکوتین‌های متفاوت 0، 3، 6، 12 و 18 تهیه نمایند.

ویپ

دستگاه پاد سیستم

عده‌ای از افراد هستند که به‌صورت روزانه بیشتر از 4 یا 5 نخ سیگار می‌کشند. بدن این دسته از افراد، به مصرف نیکوتین بالا عادت کرده است و ترک سیگار برای آن‌ها کار بسیار سختی است. از طرفی باتوجه‌به مضرات سیگار مجبور به ترک این محصول هستند. برای این افراد، پاد سیستم مناسب‌ترین دستگاه از انواع سیگار الکترونیکی برای ترک سیگار محسوب می‌شود. زیرا پاد سیستم‌ها از میزان نیکوتین بیشتری پشتیبانی می‌کنند و می‌توانند نیکوتین موردنیاز بدن آن‌ها را رفع کنند. ساختار پادها همچون ویپ‌ها است اما در برخی قطعات و مشخصه‌های فنی با یکدیگر تفاوت دارند.

پاد سیستم‌ها برخلاف ویپ‌ها از ظاهر ساده‌تری برخوردار هستند و تنظیمات بسیار ساده‌ای را شامل می‌شوند. اکثر این دستگاه‌ها از صفحه‌نمایش بسیار ساده‌ای برخوردار بوده و برخی از آن‌ها فاقد صفحه‌نمایش هستند. برخلاف ویپ‌ها، پاد سیستم‌ها از مایع لیکوییدی سالت نیکوتین استفاده می‌کنند. ترکیبات سالت نیکوتین همچون جویس ویپ است و تفاوت آن‌ها در میزان مواد مورداستفاده است. به طور مثال میزان نیکوتین سالت‌ها بیشتر از جویس‌ها است. سالت نیکوتین در میزان نیکوتین‌های 20، 25، 30، 35 و 50 میلی‌گرم عرضه می‌گردند.

باید اشاره کرد که در کنار بهره‌بردن از فواید استفاده از سیگار الکترونیکی، می‌توانید برای اثرپذیری بیشتر از اقلام خوراکی که در ترک سیگار مفید فایده هستند نیز استفاده کنید. شاید متعجب شوید، اما برخی از خوراکی‌ها هستند که موجب منحرف‌شدن ذهن شما از سیگارکشیدن می‌شوند. خوراکی‌هایی همچون میوه‌ها، سبزیجات، تنقلات و آجیل‌ها می‌توانند به شما در ترک راحت‌تر سیگار کمک کنند. چای سیاه، چای سبز، پرتقال، لیمو، کرفس، بادمجان، خیار، کدوسبز، هویج، انگور، پاپ‌کورن، جینسینگ، لوبیا و آدامس نعنایی ازجمله مواد خوراکی هستند که در ترک سیگار موثرند.

دستگاه پاد ماد (ویپ‌پاد)

دستگاه‌های پاد ماد که به آن‌ها ویپ‌پاد نیز می‌گویند، یکی دیگر از انواع سیگار الکترونیکی است که تلفیقی از دستگاه‌های پاد سیستم و ویپ است. (پاد برگرفته از پاد سیستم است و به ویپ، ماد می‌گویند.) این دستگاه‌ها می‌توانند در ترک سیگار مؤثر عمل کنند اما به نقل از فروشگاه محصولات دخانی جاسیگاری، بهترین گزینه برای ترک سیگار پاد سیستم‌ها هستند. ویپ‌پادها بیشتر برای افرادی مناسب است که قصد شروع ویپینگ را دارند و می‌خواهند در کنار نیکوتین پایین، تاحدودی نیکوتین بالا را نیز تجربه کنند.

استفاده از قابلیت پاد این دستگاه‌ها در طولانی‌مدت، توصیه نمی‌شود؛ زیرا در حالت پاد، دستگاه فشار زیادی را متحمل می‌شود که در نهایت منجر به سوختن کویل آن می‌شود. درواقع از این دستگاه می‌توان برای تجربه نیکوتین بالا در حالت پاد لذت برد و از حالت ویپ آن برای تفریح استفاده نمود. این‌گونه می‌توان هم ویپ داشت و هم از پاد استفاده کرد. درون مخزن این دستگاه می‌توان از سالت نیکوتین و جویس ویپ استفاده نمود.

2. عدم ایجاد دود و بوی بد

فواید استفاده از سیگار الکترونیکی

یکی از فواید استفاده از سیگار الکترونیکی این است که شما مشکلات موجود در سیگارکشیدن را تجربه نمی‌کنید. سیگارکشیدن مشکلات بسیاری را برای شما ایجاد می‌کند. اول این‌که دود و بوی بد سیگار موجب آزار اطرافیانتان می‌شود و آن‌ها را از برقراری ارتباط با شما منصرف می‌کند. سیگارکشیدن موجب بوگرفتن دهان و دستان شما می‌شود. البته برای رفع بوی بد آن پس از استعمال روش‌هایی وجود دارد اما آن‌قدرها مؤثر نیستند. همچنین سیگارکشیدن موجب زردشدن دندان‌ها و سستی لثه‌های شما می‌شوند.

استفاده از انواع سیگار الکترونیکی موجب ایجاد بوی بد و دودهای آزاردهنده نمی‌شود و همچنین پس از استفاده باعث ایجاد بوی بد در دهان و دست‌های شما نمی‌شود. برخلاف سیگارهای معمولی، این دستگاه‌ها به دلیل استفاده از مایع لیکوییدی، عطر و رایحه بسیار خوبی ایجاد می‌کنند که حتی اطرافیان شما را نیز شگفت‌زده می‌کنند. استفاده از سیگارهای الکترونیکی موجب زردشدن رنگ دندان‌های شما نیز نمی‌شود.

3. عدم سوزاندن مواد شیمیایی

سیگارکشیدن فرایندی است که در طی آن، هزاران ماده شیمیایی می‌سوزد و سموم این مواد، وارد بدن شخص سیگاری می‌شوند. در مقابل سیگارهای الکترونیکی هیچ ماده‌ای را نمی‌سوزانند و افراد به‌اندازه سیگار در معرض سموم این مواد شیمیایی قرار نمی‌گیرند. درواقع سیگارهای الکترونیکی حاوی مواد سرطان‌زایی که در سیگارهای معمولی و سایر دخانیات وجود دارد، نیستند. علاوه بر این موارد،  شما برای روشن‌کردن سیگار، به فندک و یا کبریت نیاز دارد. سیگارهای الکترونیکی با باتری کار می‌کنند و برای روشن‌شدن به کبریت و فندک نیازی ندارد.

4. کاهش هزینه‌های خرید سیگار

اگر بخواهید هزینه مصرف سیگار الکترونیکی با سیگار معمولی را مقایسه کنید، خرید و مصرف سیگارهای الکترونیکی کاملاً مقرون‌به‌صرفه است. مخصوصاً برای افرادی که در طول روز یک بسته کامل یا نصف بسته سیگار استعمال می‌کنند. درواقع بیشترین هزینه شما برای خرید انواع سیگار الکترونیکی در همان ابتدا است که باید هزینه دستگاه و مایع لیکوییدی را پرداخت کنید. پس از آن فقط به خرید مایع لیکوییدی نیاز دارید.

مضرات سیگار الکترونیکی

تا این بخش به فواید استفاده از سیگار الکترونیکی اشاره شد؛ اما نمی‌توان از مضرات سیگار الکترونیکی چشم‌پوشی کرد. این دستگاه‌ها همچون دیگر ساخته‌های بشر، در کنار فوایدی که دارد، ضررهایی را نیز شامل می‌شود که بهتر است با آن‌ها آشنا شوید. تاکنون بیانیه‌های رسمی و کاملی مبنی‌بر ضررهای این دستگاه‌ها بیان نشده است. بر اساس برخی گزارش‌ها و تحقیقات، این دستگاه‌های الکترونیکی ضررهایی نیز به همراه دارند. در ابتدا باید بیان نمود که این دستگاه‌ها با نیکوتین کار می‌کنند که وابستگی و اعتیاد می‌آورد. این ویژگی موجب ترک سیگار و خلاصی از مضرات آن می‌شود اما نیاز بدن شما به نیکوتین را قطع نمی‌کند و تنها در صورتی می‌تواند باعث ترک شود که شروع به استفاده از جویس صفر نیکوتین نمایید. البته نیکوتین موجود در لیکوئیدها مقداری کم‌ضررتر از نیکوتین موجود در سیگار است و به‌طورکلی، مضرات سیگار الکترونیکی کمتر از ضررهای سیگارهای معمولی است.

مضرات کشیدن سیگار و سیگار الکترونیکی - الکترو اسموک

مصرف سیگارهای الکترونیکی می‌تواند موجب سرگیجه، التهاب، سرفه و تهوع شود. بر اساس تحقیقات، سیگارهای الکترونیک فاقد 4000 ماده شیمیایی مضر در کاغذ، توتون و فیلتر سیگار هستند. اما حاوی مواد شیمیایی دیگری هستند که می‌توانند به بدن آسیب رسانند. ازجمله ضررهایی که سیگارهای الکترونیکی به بدن وارد می‌کنند، مسمومیت ریه و ضعیف‌شدن سیستم ایمنی است. همچنین استنشاق بخار این دستگاه‌ها موجب بروز بیماری‌های تنفسی می‌گردد. البته باید بیان نمود که تمام این مضرات هنگامی رخ می‌دهد که کاربر، در مصرف سیگار الکترونیکی زیاده‌روی کند. در صورت مصرف صحیح از این دستگاه‌ها، ضررهای کمتری (خصوصا نسبت به مصرف سیگار) برای شما ایجاد می‌شود. توجه کنید که استفاده از این دستگاه‌ها برای افراد غیرسیگاری، سالمندان، خانم‌های باردار، کودکان، نوجوانان و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، ممنوع است.

کلام آخر

در طول این مطالب با انواع سیگار الکترونیکی آشنا شدید و دانستید که هر یک از آن‌ها برای چه فرایندی مناسب‌تر است. همچنین فواید استفاده از سیگار الکترونیکی را متوجه شدید و بر مضرات سیگار الکترونیکی آگاهی پیدا کردید. توصیه می‌شود پیش از خرید سیگار الکترونیکی و شروع ویپینگ، از افراد باتجربه در این حوزه کمک دریافت کنید و اطلاعات خود را افزایش دهید. دانستن فواید و ضررهای این دستگاه‌ها شما را به استفاده بهتر از آن‌ها سوق می‌دهد.

همان‌طور که اشاره شد در کنار مصرف سیگارهای الکترونیکی، خوراکی‌هایی همچون هویج، کرفس، آجیل، پرتقال و… وجود دارند که موجب آسان‌تر ترک‌کردن سیگار می‌شوند. ورزش‌کردن، حضور در جمع‌هایی که از مواد دخانی استفاده نمی‌کنند، تماشای فیلم، گوش‌دادن به موسیقی، انجام فعالیت‌های گروهی و کتاب‌خواندن ازجمله مواردی هستند که ذهن شما را به خود مشغول می‌کنند. ازاین‌رو فرایند ترک سیگار و کاهش مضرات سیگار الکترونیکی برای شما می‌شود. یادتان باشد که زیاده‌روی در هر امری موجب زیان رساندن به خودتان می‌شود؛ به همین منظور در مصرف سیگارهای الکترونیکی زیاده‌روی نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا