اخبار روز

فیلم و عکس و تصاویری از ماه گرفتگی دیشب جمعه 15 اردیبهشت 1402

در این بخش از مطالب پایگاه خبری باغستان نیوز درباره فیلم و تصاویری از ماه گرفتگی دیشب جمعه 15 اردیبهشت 1402 مطلبی را برای شما آورده ایم با ما همراه باشید

تصاویری از ماه گرفتگی در تهران، قزوین و بیرجند

ماه گرفتگی جمعه ۱۴۰۲ از نگاه لنز محمدیه عاشورگاه

نمایی از ماه‌گرفتگی امشب در حرم مطهر رضوی

ماه گرفتگی جمعه در مرز پاکستان و هندوستان

به نقل از مهندس مسعود عتیقی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، این رخداد عمیق‌ترین ماه گرفتگی نیم‌سایه است و تا ۱۹ سال دیگر چنین شرایطی تکرار نخواهد شد.

مهندس مسعود عتیقی، با اشاره به رویداد ماه گرفتگی، گفت: با توجه به اینکه مدار ماه نسبت به مدار زمین ۵.۱ درجه زاویه دارد، بدیهی است این دو مدار (مدار ماه و زمین)، در دو نقطه یکدیگر را قطع می‌کنند که به آنها “گره”می‌گویند و از اتصال دو گره به یکدیگر، “خط گره” به دست می‌آید.

وی ادامه داد: هر گاه این خط گره به سمت خورشید باشد، ساکنان کره زمین شاهد وقوع خورشیدگرفتگی و یا ماه گرفتگی به ترتیب در هنگام ماه نو و ماه کامل (ماه بدر) خواهند بود.

عتیقی خاطر نشان کرد: شامگاه جمعه، ۱۵ اردیبهشت ماه جاری و پس از دو هفته از وقوع خورشیدگرفتگی کلی-حلقوی پنج‌شنبه ۳۱ فروردین امسال که در قاره استرالیا قابل مشاهده بود، ماه گرفتگی رخ خواهد داد که از نوع «نیمسایه» است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران خاطرنشان کرد: به دلیل افت نامحسوس نور ماه در هنگام ماه گرفتگی نیمسایه، این نوع ماه گرفتگی معمولا مورد توجه رصدگران و عکاسان نجومی قرار نمی‌گیرد، ولی ماه گرفتگی ۱۵ اردیبهشت امسال پس از گرفت بامداد شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵، عمیق‌ترین ماه گرفتگی نیمسایه است و تا ۱۹ سال دیگر یعنی ماه گرفتگی نیمسایه شبانگاه دوشنبه ۷ مهر ۱۴۲۱ خورشیدی با چنین شرایطی تکرار نخواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه ماه گرفتگی ۱۴۲۱ در ایران قابل رؤیت نیست؛ ماه گرفتگی نیمسایه ۱۵ اردیبهشت ماه جاری را به نسبت ماه‌گرفتگی تیره فرصت خوبی برای رصد دانست.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا