اخبار روزاخبار مهم و فوری

آیا به خاطر ریزش 5 درصدی شاخص کل بورس تعطیل می شود؟

در این بخش از مطالب پایگاه خبری باغستان نیوز درباره آیا به خاطر ریزش 5 درصدی شاخص کل بورس تعطیل می شود؟ مطلبی را برای شما آورده ایم با ما همراه باشید.

آیا به خاطر ریزش بورس تعطیل می شود؟

ریزش شاخص کل ۵ درصد شد! / آیا به قانون عمل می‌شود؟!

طبق قانون باید بازار تعطیل و جلسه شورای عالی بورس تشکیل شود.

باید دید آیا به قانون عمل می شود؟!

ماده 32 – سازمان مجاز است با تشخیص شرایط اضطراری، دستور تعطیل و یا توقف انجام معاملات هر یک از بورسها را حداکثر به مدت سه روز کاری صادر نماید. در صورت تداوم شرایط اضطراری، مدت مزبور با تصویب شورا قابل تمدید خواهد بود.
تبصره – شرایط اضطرار بر اساس آن دستورالعمل اجرایی خواهد بود که به پیشنهاد سازمان به تأیید شورا میرسد.

رئیس سازمان بورس: بازار تعطیل نمی‌شود

مجید عشقی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه آیا با توجه به منفی ۵ درصدی امروز طبق ماده ٣٢ بازار تا ٣ روز تعطیل می‌شود؟ گفت: خیر ، بازار را نمی بندیم.

آیا به خاطر ریزش 5 درصدی شاخص کل بورس تعطیل می شود؟
آیا به خاطر ریزش 5 درصدی شاخص کل بورس تعطیل می شود؟

تحلیل بورس 18 اردیبهشت 1402 توسط جناب روزبه

📌آقایان سازمان بورس از ترس مرگ خودکشی نکنید / نگذارید بورس مثل ۹۹ حبابی شود ولی خودتان هم ۹۹ نسازید!

🔹در شرایطی که بورس در هفته‌های اخیر روند رو به صعودی را طی می‌کرد، در ۲روز گذشته شاهد افت‌های سنگین بوده‌ایم.

🔹این در شرایطی بود که بورس پس از ریزش سنگین سال ۹۹ یک رکود سنگین را تجربه می‌کرد و از نیمه دوم سال گذشته در حال جبران این عقب‌ماندگی بود.

🔹شاخص‌های مختلف هم حاکی از است که تاکنون بازار حبابی نشده و بسیاری از سهم‌ها همچنان کم ارزشگذاری شده است.

🔹در ماه‌های اخیر برخی نسبت به مراقبت سیاستگذار برای جلوگیری از حبابی شدن بازار در ماه‌های آینده هشدار می‌دادند، اما سازمان بورس با درک اشتباه از این وضعیت باعث ریزش سنگین بازار در ۲روز اخیر شد.

🔹دلیل این افت سنگین اجبار حقوقی‌ها به عدم خرید و نیز عرضه سنگین سهام است که باعث ترس بازار از ریزش بیشتر شده و بسیاری از سهم‌ها را صف فروش کرد.

🔹مسلما دخالت سازمان در شیوه بازارگردانی نمادهای بازار سرمایه آن هم برخلاف دستورالعمل بازارگردانی مصوب (فروش بازارگردان‌ها در حجم بالا در مثبت و عدم خرید یا حمایت حداقلی در پنیک ایجاد شده) به هیچ عنوان امری پذیرفته شده نیست.

🔹تشویق مردم توسط ریس سازمان بورس به عنوان یک نهاد ناظر به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و مداخله در تصمیمات سرمایه‌گذاری این نهادها به صورت غیر رسمی خود ضد تبلیغی برای این بازار خواهد بود.

🔹تنزل جایگاه سازمان بورس از نهاد رگولاتور و تسهیل کننده قوانین و‌ مقررات و فراهم‌ آوردن زیرساخت لازم‌ جهت جذب نقدینگی از طریق عرضه اولیه شرکت‌ها و‌ تشویق شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه به افزایش سرمایه از محل آورده به مداخله‌گر در بازار و مهندسی شاخص، برازنده این سازمان و بازار نیست.

🔹شیوه کنونی که باعث افت سنگین شد، همان موردی است که انتظار می‌رفت سیاست‌گذار با اقدامات صحیح از وقوع آن در ماه‌های آتی جلوگیری کند، نه آنکه خود باعث چنین اتفاقی شود! / اقتصادآنلاین

بورس تهران در نیمه نخست معاملات امروز با بیشترین درصد افت شاخص کل از ۹ بهمن‌ماه سال گذشته مواجه شد و تا این لحظه بیش از ۲.۶ درصد کاهش ارتفاع داده و با خروج پول ۲.۵ همتی مواجه است. نماگر هم‌وزن نیز وضعیت بهتری ندارد و تا کنون ریزش ۳ درصدی را تجربه کرده است.

ارزش معاملات نیز که روز گذشته از ۲۵ هزار میلیارد تومان فراتر رفته بود، در ۱.۵ ساعتی که از آغاز معاملات گذشته به واسطه عرضه‌های پرمقدار بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان است و ممکن است رکورد روز گذشته را جابه‌جا کند. شناسایی سود پس از رشدها چندروزه، نگرانی که واکنش شاخص کل به مقاومت تکنیکالی ۲.۶ میلیون تومانی و البته سرایت این جو منفی به کل بازار به واسطه رفتارهای توده‌وار از جمله عواملی هستند که می‌توان برای افزایش عرضه‌ها در این روز عنوان کرد. جایی که ۸۸ درصد از نمادها در محدوده سرخ تابلو دادوستد می‌شوند و ۶۳ درصد از سهام نیز با صف فروشی به ارزش ۶ هزار میلیارد تومانی مواجه هستند.

بیشترین خروج پول از صنایع بورسی نیز تا این لحظه به خالص فروش ۴۱۷میلیارد تومانی حقیقی‌ها از زیرمجموعه‌های گروه فلزات اساسی اختصاص اشته و پس از آن بانکها در رتبه دوم قرار دارند. در آنسوی بازار اما تنها ۵ صنعت مشاهده می‌شوند که خالص خرید سهامداران خرد هنوز در آن‌ها مثبت است.

بازار سرمایه در ۱ ساعت ابتدایی روز جاری بیش از ۱۱۰ هزار واحد از ارتفاع خود را از دست داد و تابلوی معاملاتی تقریبا یک دست قرمز پیش روی معامله گران قرار گرفت؛ بنابراین شاخص کل بازار سهام با اصلاحی ۴ درصدی به ۲ میلیون ۳۴۱ هزار واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن نیز با ریزشی بیش از ۳۰ هزار واحدی به ارتفاع ۸۱۰ هزار واحد رسید.

به این ترتیب لازم به ذکر است که سه نماد فولاد، فارس و فملی بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل و سه نماد مارون، آریا و کگهر بیشترین تاثیر منفی بر شاخص فرابورس را تا این لحظه داشته اند. ارزش صف‌های فروش تا این لحظه از بازار به ۷۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است و باید دید آیا این صف‌ها امروز جمع خواهند شد یا صف نشینی فروشندگان ادامه خواهد داشت.

نقشه بازار دوشنبه 18 اردیبهشت 1402
نقشه بازار دوشنبه 18 اردیبهشت 1402

این در حالی است که وضعیت بازار سهام در روز گذشته نیز همانند امروز، به شدت منفی بود و شاخص کل در پایان روز گذشته نیز تقریبا ریزشی ۱۰۰ هزار واحدی را تجربه کرده بود.

گفتنی است در روز جاری و تا این لحظه، تعداد نماد منفی در بازار بورس ۳۴۶ و تعداد نماد مثبت ۳۶ نماد است همچنین در بازار فرابورس نیز تعداد ۲۵۵ نماد در محدوده منفی معامله میشوند و ۴۶ نماد در محدوده‌ی مثبت در حال معامله شدن هستند. لازم به ذکر است که ارزش معاملات تا کنون بیش از ۷ هزار میلیارد تومان است. همچنین گروه خودرو و محصولات شیمیایی بیشترین ارزش معاملات را در بین صنایع به خود اختصاص داده‌اند.

نکته‌ای که قابل تامل در معاملات امروز این است که، ارزش بازار شرکت‌ها از ۱۱، ۹۰۰ همت به ۱۰۸۸۴ همت رسیده است و شاهد اصلاح حدود ۱۰% در کل بازار بوده ایم. همچنین در پی اصلاحات دو روز اخیر ارزش دلاری بازار ۲۰ میلیارد دلار اصلاح کرده و از ۲۲۹ میلیارد دلار به ۲۰۹ میلیارد دلار رسیده است.

خروج پول سنگین توسط حقیقی‌ها

به نظر می‌رسد تجربه‌ی ریزش عجیب و غریب بازار سهام در سال ۹۹، دلیل عمده‌ی ترس شدید معامله گران از ریزش‌های بازار باشد و به همین علت با اولین نشانه‌های اصلاح، پول سنگینی توسط حقیقی‌ها از بازار خارج شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در معاملات روز گذشته ۴ هزار میلیارد تومان پول توسیط حقیقی‌ها از بازار خارج شده است که این مقدار در روز جاری و در ۱ ساعتی که از بازار سپری شده است حدود ۳ هزار میلیارد تومان است.

لینک کوتاه این مطلب: https://baghestannews.ir/?p=27859

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا