اخبار مهم و فوریاقتصادی

دلیل ریزش و سقوط بورس در روز دوشنبه 18 اردیبهشت 1402

در این بخش از مطالب پایگاه خبری باغستان نیوز درباره دلیل ریزش و سقوط بورس روز دوشنبه 18 اردیبهشت 1402 مطلبی را برای شما آورده ایم با ما همراه باشید.

علت سقوط و ریزش بورس روز دوشنبه 18 اردیبهشت چیست؟

1- دومین خروج سنگین پول حقوقی ها و حقیقی

2- روانه شدن پول از بورس به ثبت نام مرحله دوم فروش خودروهای وکالتی

3- ترس از تکرار شدن اوضاع بورس در سال 1399

4- روانه شدن پول مردم از بورس به بازار طلا و ارز

به گفته برخی از کارشناسان، تغییر مسیر بورس از روز گذشته می‌تواند نشانه‌ای از اصلاح زودگر در این بازار باشد. بازار سهام که در ۷۰ روز گذشته تحت تاثیر انتظارات تورمی، سیگنال‌های مبهم از مذاکرات احیای برجام و افزایش نرخ ارز در مدار صعودی حرکت کرده است، نیاز به تنفس و استراحتی کوتاه‌مدت دارد.

تحلیل بازار سرمایه دوشنبه 18 اردیبهشت توسط آقای روزبه

چقدر نگران ریزش بازار باشیم؟

بسیاری ریزش سنگین امروز شاخص‌های بورسی را به عنوان نقطه پایان رشد سهام و شروع روند نزولی دیگری عنوان کردند. این در حالی است که بدون توجه به متغیرهای بنیادی نمی‌توان چنین نتیجه‌ای گرفت. آن هم در شرایطی که پس از یک رالی صعودی و ثبت رشدهای بی وقفه، بازار به یک استراحت و توقف نیز نیاز دارد. در دو ماه اخیر شاخص کل بورس رشد بیش از ۴۰ درصدی را تجربه کرد و نماگر هم‌وزن حتی حدود ۶۵ درصد افزایش ارتفاع داد. ضمن آنکه ورود پول ۲۰ همتی به جریان دادوستد سهام را شاهد بودیم. با این حال الگوی رفتار گله‌ای، این استراحت‌ها را به ریزشی شدید با تسری به همه صنایع تبدیل می‌کند که همین موضوع نیز موجب ترس سهامداران از پایان روند صعودی قیمت‌ها می‌شود. بهترین استراتژی در چنین شرایطی، به نظر بهینه‌سازی پرتفو و خرید سهام پرپتانسیل‌تر باشد. ضمن آنکه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم آن هم پس از تجربه سال ۹۹ برای سرمایه‌گذارانی که از دانش کافی برای دادوستد مستقیم سهام برخوردار نیستند، می‌تواند بهترین استراتژی برای کسب سود از بازار سرمایه باشد.

پادکست تحلیلی بازار

✅ بازار هممون رو ترسوند, واقعا توی این شرایط بهترین استراتژی بازار چیه؟!
حتما این پادکست رو گوش کنید, به نظرم بتونه یه سری ایده راجع به روند رشد بازار بهتون بده, میدونم طولانیه ولی واجب بود!!!

9 مهر 97

می گویند تاریخ دوبار تکرار میشود اما در ایران تاریخ همیشه در حال تکرار است.  9 مهر 1397 در بورس ایران به روز عطش کشان معروف است. در این روز علی رغم ارزندگی بنیادی ،بازار گردانندگان بورس ایران تصمیم گرفتن با افزایش عرضه های رشد بورس را منطقی کنترل کنند حرکتی که بعدا به عطش کشی معروف شد. بورس را به رکود 5 ماهه برد در روز عطش کشی فشار سنگینی برای فروش نمادها به حقوقی ها آورده شده بود و 5 ماه پس از آن و با برگزاری چندین جلسه ی هم اندیشی و البته مشخص شدن ارزندگی بازار برای بسیاری بورس از رکود درآمد.

ظاهرا باید 16 اردیبهشت را هم به عنوان روز عطش کشی دوم نام گذاری کنیم |

تکرار بورس 1402 مثل سال 1399

آقایان سازمان بورس از ترس مرگ خودکشی نکنید / نگذارید بورس مثل ۹۹ حبابی شود ولی خودتان هم ۹۹ نسازید!

🔹در شرایطی که بورس در هفته‌های اخیر روند رو به صعودی را طی می‌کرد، در ۲روز گذشته شاهد افت‌های سنگین بوده‌ایم.

🔹این در شرایطی بود که بورس پس از ریزش سنگین سال ۹۹ یک رکود سنگین را تجربه می‌کرد و از نیمه دوم سال گذشته در حال جبران این عقب‌ماندگی بود.

🔹شاخص‌های مختلف هم حاکی از است که تاکنون بازار حبابی نشده و بسیاری از سهم‌ها همچنان کم ارزشگذاری شده است.

🔹در ماه‌های اخیر برخی نسبت به مراقبت سیاستگذار برای جلوگیری از حبابی شدن بازار در ماه‌های آینده هشدار می‌دادند، اما سازمان بورس با درک اشتباه از این وضعیت باعث ریزش سنگین بازار در ۲روز اخیر شد.

🔹دلیل این افت سنگین اجبار حقوقی‌ها به عدم خرید و نیز عرضه سنگین سهام است که باعث ترس بازار از ریزش بیشتر شده و بسیاری از سهم‌ها را صف فروش کرد.

🔹مسلما دخالت سازمان در شیوه بازارگردانی نمادهای بازار سرمایه آن هم برخلاف دستورالعمل بازارگردانی مصوب (فروش بازارگردان‌ها در حجم بالا در مثبت و عدم خرید یا حمایت حداقلی در پنیک ایجاد شده) به هیچ عنوان امری پذیرفته شده نیست.

🔹تشویق مردم توسط رییس سازمان بورس به عنوان یک نهاد ناظر به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و مداخله در تصمیمات سرمایه‌گذاری این نهادها به صورت غیر رسمی خود ضد تبلیغی برای این بازار خواهد بود.

🔹تنزل جایگاه سازمان بورس از نهاد رگولاتور و تسهیل کننده قوانین و‌ مقررات و فراهم‌ آوردن زیرساخت لازم‌ جهت جذب نقدینگی از طریق عرضه اولیه شرکت‌ها و‌ تشویق شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه به افزایش سرمایه از محل آورده به مداخله‌گر در بازار و مهندسی شاخص، برازنده این سازمان و بازار نیست.

🔹شیوه کنونی که باعث افت سنگین شد، همان موردی است که انتظار می‌رفت سیاست‌گذار با اقدامات صحیح از وقوع آن در ماه‌های آتی جلوگیری کند، نه آنکه خود باعث چنین اتفاقی شود! / اقتصادآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا