اجتماعی و فرهنگی

تماشای فیلم کامل مناظره موسی غنی نژاد با علی علیزاده دیشب در برنامه شیوه شبکه چهارم

در این بخش از مطالب پایگاه خبری باغستان نیوز درباره تماشای مناظره موسی غنی نژاد با علی علیزاده دیشب در برنامه شیوه شبکه چهارم مطلبی را برای شما آورده ایم با ما همراه باشید.

جزئیات مناظره موسی غنی نژاد با علی علیزاده

مناظره ای بر سر لیبرالیسم اقتصادی بین موسی غنی‌نژاد و علی علیزاده در برنامه شیوه برگزار شد. این مناظره با موضوع مکتب اقتصادی ایران و ارتباط آن با لیبرالیسم آغاز شد. کلمات بازار، اقتصاد و دولت و ارتباط بین این واژگان همواره در چند صد سال اخیر مورد بحث اندیشمندان در فضای اقتصادی بوده و نظرات متقابلی در این مباحث در فضای اندیشه ای وجود داشته دارد.

دکتر غنی‌نژاد بر این باور است که سرآغاز رشد و پیشرفت آزادی دادن به انسان است و دخالت های دولت ارمغانی جز فقر و فلاکت ندارد. در مقابل علیزاده از دخالت های دولت در اقتصاد دفاع می کند و معتقد است این دخالت های به منظور ایجاد برابری در جامعه لازم است.

علیزاده با بیان اینکه تمامی دولت های در حال توسعه از صنعت های نوپای خود حمایت کرده اند تاکید دارد نمی توان از رقابت بین نوازد و یک فرد بالغ حرف زد. در مقابل غنی نژاد با رد این مقایسه وضعیت صنعت خودرو ایران پس از ۵۰ سال حمایت را شاهدی از بی نتیجه بودن سیاست های حمایتی می داند که هزینه آن را مردم می بپردازند. غنی نژاد اعتقاد دارد:چنانچه آزادی نباشد ما همچنان در اقتصاد و سیاست با مشکل مواجه خواهیم بود.

مخاطب از تماشای این برنامه کیفی و جذاب لذت می برد. برنامه ای سطح بالا و فراتر از صداوسیما. دراین برنامه هم از عزت الله سحابی و مجله “ایران فردا” نام برده شد هم از لیبرالیسم و هاشمی رفسنجانی… هم از اصلاح طلبان و مشروطه یاد شد هم از کودتا و مصدق … هم به اقتصاد دستوری اشاره شد هم به تفاوت قانون -دستور و سکولاریسم – لائیسته  پرداخته شد.

سخنان دکتر غنی نژاد، کلاس درس لیبرالیسم و مدرنتینه و ایران شناسی بود. جملات طلایی او: (درباره خاوری) هیچ سرمایه دار و بخش خصوصی فرار نکرد؛ رانتخواران و مدیران دولتی فرار کردند… آدم های متخصص برسرکار نیستند…همه چیز جامعه ایرانی دستوری است … مردم نیاز به آزادی دارند؛ آزادی سیاست، آزادی فرهنگ، آزادی اقتصاد و آزادی انتخاب …زبان ایدولوژیک یعنی شب را بگویید روز … واقعیت ها را به مردم بگوییم.

شبکه چهار و برنامه شیوه شب خوب و کیفی را به مخاطبان هدیه دادند چون واقعا مناظره بود نه اینکه دو میهمان در تایید سخنان یکدیگر، از هم سبقت بگیرند و مشتی تکرار و کلیشه تحویل مخاطب بدهند.

این مناظره یادآور برنامه ۹۰ فردوسی پور بود؛ البته به لحاظ جذابیت و حرفه ای بودن برنامه … به ویژه وقتی زمان برنامه از ۱۲ شب فراتر رفت و به بامداد رسید. مناظره شیوه ثابت کرد می توان برنامه کیفی و جذاب داشت به شرطی که اراده چنین چیزی باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا