اخبار روزاخبار مهم و فوریرپورتاژ آگهی

بررسی و معرفی انواع تجهیزات آتش نشانی

آتش سوزی و حریق حادثه ای اجتناب ناپذیر است که ممکن است برای هر کدام از ما اتفاق بیفتد. بنابراین همه ما بایستی با تجهیزات آتش نشانی و اقدامات مربوط به اطفاء حریق به خوبی آشنا باشیم تا بتوانیم در صورت بروز آتش سوزی به درستی با آن مقابله کنیم و از بروز خسارات جانی و مالی تا حد امکان جلوگیری به عمل آوریم. در این مطلب قصد داریم به بررسی و معرفی انواع تجهیزات آتش نشانی بپردازیم.

انواع تجهیزات آتش نشانی
انواع تجهیزات آتش نشانی

 همه چیز درباره تجهیزات آتش نشانی

همه ساختمان ها اعم از ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری می بایست به لوازم و تجهیزات آتش نشانی مجهز باشند. آتش سوزی حادثه ای نیست که برای قشر خاصی از جامعه اتفاق بیفتد. در واقع هر گونه عامل کوچک یا بزرگی می تواند جرقه ای برای آتش سوزی های بسیار بزرگ و غیرقابل مهار باشد.

پس همه ما در خصوص آتش سوزی و نحوه مقابله با آن بایستی کاملا هوشیارانه عمل کنیم. مهم ترین اصل برای مهار آتش سوزی، آشنایی با تجهیزات آتش نشانی و نحوه کار آن هاست. اگر بخواهیم تجهیزات آتش نشانی را به گروه های مختلفی تقسیم کنیم، می توانیم آن ها را به طور کلی در سه گروه جای دهیم. این سه گروه عبارتند از:

  • تجهیزات آتش نشانی که معمولاً در ساختمان های اداری، مسکونی و تجاری قرار می گیرند.
  • تجهیزات آتش نشانی که برای خاموش کردن حریق در معابر شهری نصب می شوند.
  • و تجهیزات آتش نشانی که نیروهای آتش نشان در زمان بروز حادثه آنها را همراه با خود به محل حادثه می آورند.

در ادامه چند مورد از مهم ترین و کاربردی ترین انواع تجهیزات آتش نشانی را که هر کدام از ما بایستی آشنایی خوبی با آنها داشته باشیم مورد بررسی قرار می دهیم.

سیستم اعلام حریق

یکی از اصلی ترین، کاربردی ترین و مهم ترین تجهیزات آتش نشانی در ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری سیستم اعلام حریق است. این سیستم از تجهیزات اعلام حریق و بخش های مختلفی تشکیل شده است. با فناوری و تکنولوژی خاصی که در این سیستم به کار رفته عامل حریق به سرعت شناسایی شده و دستگاه پس از آژیر کشیدن خطر آتش سوزی را به ساکنین ساختمان اعلام می کند.

وجود سیستم اعلام حریق می تواند تا حد زیادی از بروز خسارات جانی و مالی جلوگیری کند. امروزه تقریباً تمامی ساختمان های مسکونی و تجاری نوساز به این سیستم مجهز هستند. از مهم ترین دستگاه هایی که به عنوان تجهیزات اعلام حریق در ساختمان ها شناخته می شوند دتکتورها  هستند. دتکتورها در انواع گازی، حرارتی، دودی و… به بازار عرضه می شوند. این دتکتورها پس از تشخیص عامل حریق در محیط، بلافاصله آژیر هشدار کشیده و افراد را از خطر آگاه می سازند.

سیستم اطفاء حریق

سیستم اطفاء حریق نیز از دیگر تجهیزات ضروری برای ساختمان ها به شمار می روند. می توان گفت این سیستم ها به نحوی تکمیل کننده سیستم های اعلام حریق هستند. سیستم های اطفاء حریق از نظر طراحی، مکانیزم عمل و کاربرد می توانند هم در گروه تجهیزات آتش نشانی ساختمانی و هم در گروه تجهیزات آتش نشانی صنعتی قرار بگیرند.

این سیستم ها به گونه ای طراحی شده اند که می توانند پس از بروز حریق تا حد زیادی از شعله ورتر شدن آن جلوگیری کرده و آتش را مهار کنند. وسیله مهمی که در این سیستم می‌تواند آتش را به خوبی کنترل و خاموش کند اسپرینکلر است. اسپرینکلرها یا آتش را به طور کامل خاموش می‌کنند و یا آن را به گونه‌ای مهار می‌کنند تا نیروهای آتش‌نشانی به محل آتش سوزی برسند.

تجهیزات آتش نشانی
تجهیزات آتش نشانی

کپسول های آتش نشانی

همه ما تا حدودی با کپسول آتش نشانی آشنا هستیم. این روزها وجود کپسول آتش نشانی در منازل مسکونی، تجاری و کارگاه های صنعتی بزرگ به یک ضرورت مهم تبدیل شده است. از مهم ترین مزایای کپسول آتش نشانی می توانیم  به استفاده راحت و آسان از آن  اشاره کرد. یعنی شما می توانید با یک آموزش ساده به راحتی در زمان بروز حریق از کپسول استفاده کنید.  برای خرید کپسول آتش نشانی می توانید به فروشگاه آژمان مراجعه نمایید.

این وسایل قابلیت جابجایی آسانی داشته و از این رو در زمان آتش سوزی شما می توانید به راحتی آن را به هر بخشی که می خواهید حمل کنید. کپسول های آتش نشانی معمولاً با دو رنگ نارنجی و قرمز به بازار عرضه می شود تا افراد بتوانند در زمان حادثه به راحتی آنها را در محل شناسایی کرده و به آنها دسترسی داشته باشند. البته باید به این نکته مهم دقت داشته باشید که کپسول های آتش نشانی انواع و اقسام گوناگونی دارند. از جمله انواع کپسول آتش نشانی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کپسول های آتش نشانی با محتوای آب
  • کپسول های آتش نشانی با محتوای پودر
  • کپسول های آتش نشانی با محتوای گاز
  • کپسول های آتش نشانی با محتوای کف
  • کپسول های آتش نشانی با محتوای هالوژنه

شلنگ های مخصوص آتش نشانی

شلنگ های آتش نشانی می توانند حجم بسیار زیادی از آب را با فشار بسیار بالا به داخل شعله های آتش هدایت کنند. این تجهیزات نیز انواع و اقسام گوناگونی دارند که چند مورد از آنها عبارتند از:

  • شلنگ های هوزیلی: این شلنگ ها از لاستیک ساخته می شوند و درجه سختی آنها متوسط است ( نیمه سخت هستند). معمولاً برای خاموش کننده های پودری، گازی، کفی و گاز کربنیک از این شلنگ ها استفاده می شود که کاربرد بسیار زیادی دارند.
  • شلنگ های تخت برزنتی: شلنگ های برزنتی می توانند حجم زیادی از آب را به فاصله بسیار دوری انتقال دهند. بنابراین برای آتش سوزی های بسیار مهیب و بزرگ که امکان نزدیک شدن به آتش وجود ندارد می‌توان از این شلنگ ها استفاده کرد. این شلنگ ها نیز از نظر مقاومت نیمه سخت هستند و حتی در امور کشاورزی نیز می توان از آن ها استفاده کرد.
  • شلنگ ضد اسید که از نظر مقاومت و استحکام در شرایط بسیار ایده‌آلی قرار دارد و یکی دیگر از تجهیزات آتش نشانی است.
خرید تجهیزات آتش نشانی
خرید تجهیزات آتش نشانی

 دیگر تجهیزات آتش نشانی

 از دیگر تجهیزات آتش‌نشانی عبارتند از:

  • انواع لوله و ساپورت لوله
  • جعبه های آتش یا فایر باکس
  • کوپلینگ آتش نشانی
  • گوی های ضد حریق
  • قرقره شلنگ جمع کن
  • نازل های آتش نشانی
  • هیدرانت
  • انواع تجهیزات ایمنی مانند لباس، کلاه، دستکش و عینک های ایمنی

لینک کوتاه این مطلب: https://baghestannews.ir/?p=29875

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا