اجتماعی و فرهنگیاخبار مهم و فوری

رحلت امام خمینی در سال ۱۴۰۲ چند شنبه است؟ تاریخ دقیق

در این بخش از مطالب پایگاه خبری باغستان نیوز درباره رحلت امام خمینی در سال ۱۴۰۲ چند شنبه است؟ تاریخ دقیق مطلبی را برای شما آورده ایم با ما همراه باشید.

تاریخ دقیق رحلت امام خمینی در سال ۱۴۰۲

در تقویم سال ۱۴۰۲ رحلت امام خمینی روز یکشنبه 14 خرداد می باشد و تعطیل رسمی است.

مروری کوتاه بر زندگینامه امام خمینی

امام خمینی (۱۳۲۰-۱۴۰۹ق/۱۲۸۱-۱۳۶۸ش) با نام کامل سید روح‌الله مصطفوی یا سید روح‌الله موسوی خمینی، اولین رهبر و اولین ولی فقیه نظام جمهوری اسلامی ایران در قرن چهاردهم هجری قمری بود.
او از مراجع تقلید شیعه بود که انقلاب ۱۳۵۷ ایران را رهبری کرد و در پی به‌نتیجه رسیدن آن، پس از اعلام نتیجه انتخابات تعیین نظام انقلاب، نظام جمهوری اسلامی ایران را بنیان‌ گذارد. مبارزات ‌ایشان از آغاز نوجوانی آغاز و سیر تکاملی آن به‌موازات تکامل ابعاد روحی و علمی‌ ایشان از یکسو و اوضاع و احوال سیاسی و اجتماعی ‌ایران و جوامع اسلامی از سوی دیگر در اشکال مختلف ادامه یافته تا اینکه با مبارزات سیاسی به از بین بردن حکومت پهلوی و برقراری نظام جمهوری اسلامی ایران انجامید.
از او بیش از چهل کتاب در زمینه‌های اخلاق، فقه، عرفان، فلسفه، حدیث، شعر و تفسیر به‌جای مانده که بیش‌تر آن‌ها را پیش از انقلاب ایران نگاشته است.

پدر امام خمینی، سید مصطفی موسوی فرزند علامه سید احمد موسوی در ۲۹ بهمن ۱۲۴۱ هجری شمسی (۲۹ رجب ۱۲۷۸ هجری قمری) در شهرستان خمین (خمین: شهری است در جنوب شرقی استان مرکزی ایران (اراک) که بیش از ۱۵۰۰ سال پیشینه دارد. به این شهر و روستاهای اطرافش، کمره نیز می‌گفتند. از این‌رو امام خمینی در پای بعضی از اعلامیه‌های خود “خمینی کمره‌ای” امضا می‌کردند) به‌دنیا آمد.

امام خمینی رهبر جمهوری اسلامی ایران، در شامگاه ۱۳ خرداد ۱۳۶۸ خورشیدی در بیمارستان تهران به علت ایست قلبی درگذشت. او در این زمان ۸۶ سال داشت. خبر درگذشت او صبح ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ از رادیو اعلام شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا