اخبار روز

سویه جدید XBB ویروس کرونا که در عربستان سعودی کشف شد چیست؟ + علائم

سازمان بهداشت عمومی عربستان اعلام کرد که سویه XBB ویروس کرونا در این کشور شناسایی شده است.

جزئیاتی از سویه XBB ویروس کرونا

به گزارش «الخلیج آنلاین»، این سازمان روز دوشنبه 24 اکتبر اعلام کرد که 75 درصد موارد شناسایی شده ابتلا به کرونا همچنان اومیکرون BA5 و BA است اما موارد سویه XBB هم شناسایی شده است.

پیش تر این سویه در سنگاپور و هونگ‌کنگ شناسایی شده بود و گفته می‌شود که این سویه 7 هزار حالت و برای همین ایمنی در برابر آن دشوار است.

این سازمان افزوده که با سرد شدن هوا، موارد آنفلوآنزا و کرونا و بیماری‌های فصلی و تنفسی افزایش خواهد یافت و از مردم خواسته که واکسن کرونا دریافت کنند.

با نزدیک شدن به هالووین، زمزمه یک نوع «کابوس» دیگر کووید در راه، خبرنگاران و تحلیلگران وال استریت را به وحشت می اندازد.

نوع جدید XBB نام دارد و در حال حاضر موج جدیدی از عفونت ها و بستری شدن در برخی از کشورهای جنوب آسیا از جمله هند و سنگاپور را به راه انداخته است.

دکتر سلین گاندر، کارشناس بیماری های عفونی، عضو ارشد بنیاد خانواده کایزر، به اینسایدر گفت: XBB تنها یکی از “زیر متغیرهای اومیکرون با ایمنی بیشتر در حال افزایش در سراسر جهان است.”

اما پیش‌بینی‌کنندگان بازار در مورگان استنلی روز پنجشنبه در یادداشتی گفتند: «در میان انواع جدید، XBB مهم‌ترین ویژگی‌های فرار ایمنی را دارد».

XBB چیست؟

XBB یک نوع نوترکیب است – به این معنی که ترکیبی از دو زیرمجموعه دیگر BA.2 Omicron (به طور خاص، BA.2.10.1 + BA.2.75) است.

جان سوارتزبرگ، متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه کالیفرنیا، جان سوارتزبرگ، به سانفرانسیسکو کرونیکل گفت، مانند سایر اومیکرون هایی که قبلا دیده‌ایم، XBBدر حال یافتن راه‌هایی برای فرار از راه مصونیت از واکسن‌ها و عفونت قبلی، با تغییراتی در پروتئین اسپایک است.

باید دید که آیا XBB واقعاً در زمستان امسال بر چشم انداز عفونت های کووید ایالات متحده تسلط خواهد داشت یا اینکه فقط یکی از گزینه ها در میان بوفه گسترده زیرشاخه های Omicron خواهد بود.

تا کنون، در مقایسه با سایر Omicron ها، حتی در رادار ناظران ویروس ایالات متحده ضربه ای ایجاد نکرده است. این احتمال وجود دارد که نسخه فرعی BA.5، BQ.1.1.، که در حال حاضر در اروپا در حال افزایش است، بیش از XBB برای آمریکایی ها نگران کننده باشد.

پروفسور موریتز گرستانگ، زیست‌شناس محاسباتی در آلمان، اخیراً در توییتر گفت که ممکن است برای چند ماه آینده در یک “مسابقه تنگاتنگ” بین BQ.1.1 و XBB باشیم. هر دو مزیت رشد اندکی نسبت به BA.5 دارند که نسخه غالب کووید در حال حاضر در ایالات متحده است.

چرا همه از XBB وحشت می کنند؟

در سنگاپور، عفونت مجدد و بستری شدن در بیمارستان هر دو افزایش یافته است که توسط XBB هدایت می شود – اگرچه روندهای محلی نشان می دهد که این نسخه از ویروس ممکن است تا حدودی خفیف تر از BA.5 باشد و خطر بستری شدن در بیمارستان 30٪ کمتر است.

هم XBB و هم BQ.1.1 در برابر آنتی بادی های مونوکلونال، درمانی که برای بیماران کووید استفاده می شود، مقاومت نشان می دهند.

به همین دلیل است که گاندر اصرار دارد که، هر اتفاقی که در آینده بیفتد، “برای کسانی که در معرض بالاترین خطر هستند، از جمله افراد 50 سال به بالا، و افرادی که دچار نقص ایمنی هستند، واقعا مهم است که فوراً تقویت شوند، اگر قبلاً در پاییز امسال نبوده اند.”

شات های تقویت کننده دو ظرفیتی جدید باید در برابر XBB مقاومت کنند
به یاد داشته باشید: این هنوز Omicron است و تقویت‌های جدید Pfizer و Moderna BA.4 و BA.5 را هدف قرار می‌دهند که مربوط به XBB هستند.

گوندر گفت، این بدان معناست که واکسن‌های موجود همچنان باید از بیماری‌های شدید، بستری شدن در بیمارستان و مرگ محافظت کنند. او افزود: «اما من انتظار دارم با وجود واکسیناسیون، بسیاری از عفونت‌های پیشرفت‌کننده در ماه‌های زمستانی آینده رخ دهد، چه با XBB باشد، چه با یک نوع جدید فراری.

طبق داده‌های CDC، کمتر از 15 میلیون آمریکایی تا کنون در پاییز امسال یک تقویت‌کننده به‌روز دریافت کرده‌اند – این کمتر از 5 درصد کشور است، بنابراین در هر دو مورد، جا برای بهبود وجود دارد:

تقویت کننده های دو ظرفیتی بیشتر در بازوها (برای همه در ایالات متحده رایگان هستند)
پوشش استراتژیک بیشتر
گوندر گفت که می‌داند آمریکایی‌ها از اقدامات کاهشی خسته شده‌اند، اما می‌گوید «ماسک‌های با کیفیت بالا برای کاهش انتقال، به‌ویژه در فضاهای عمومی سرپوشیده» در زمستان امسال مهم هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا