اجتماعی و فرهنگیاخبار مهم و فوریرپورتاژ آگهی

بهترین و پربیننده ترین شبکه تلویزیونی ایران کدام است؟

تلویزیون یکی از محبوب ترین رسانه های جمعی در جهان است و در ایران نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار است. بر اساس نظرسنجی های انجام شده، شبکه های تلویزیونی ایرانی مخاطبان زیادی دارند و هر کدام از این شبکه ها با ارائه برنامه های متنوع و جذاب، سعی در جذب مخاطبان بیشتری دارند.

بهترین و پربیننده ترین شبکه تلویزیونی ایران کدام است؟

پربیننده ترین شبکه های تلویزیونی ایران

بر اساس نظرسنجی های انجام شده و نگاهی به لیست جدول پخش شبکه ها شبکه های سه، یک و خبر،  در بین 3 شبکه اول پربیننده ترین شبکه های تلوزیون ایران قرار دارند.

شبکه سه

شبکه سه سیما یکی از شبکه‌های تلویزیونی دولتی ایران است که در مجموعهٔ سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مدیریت می‌شود. این شبکه در تاریخ ۱۷ شهریور ۱۳۷۲ با شعار «شبکه جوان» آغاز به کار کرد و در حال حاضر یکی از پربیننده‌ترین شبکه‌های تلویزیونی ایران است.

شبکه سه سیما با پخش برنامه‌های متنوعی مانند سریال‌های تلویزیونی، برنامه‌های ورزشی، برنامه‌های سرگرمی و … توانسته است جایگاه خود را در صدر لیست پربیننده ترین شبکه‌های تلویزیونی ایران تثبیت کند. برخی از برنامه‌های پرطرفدار شبکه سه سیما عبارتند از:

  • سریال‌های تلویزیونی: سریال‌های تلویزیونی یکی از محبوب ترین برنامه‌های شبکه سه سیما هستند. برخی از سریال‌های پرطرفدار جدول پخش شبکه عبارتند از: ستایش، جومونگ، مرد هزارچهره، در حاشیه، ساختمان پزشکان، نابرده رنج، دزد پلیس، پژمان ، آوای باران، دردسرهای عظیم، لیسانسه‌ها ، شمعدونی، دلدادگان و بانو عمارت، وضعیت سفید و … را نام برد.
  • برنامه‌های ورزشی: شبکه سه سیما یکی از مهم ترین شبکه‌های تلویزیونی ایران در زمینهٔ پخش مسابقات ورزشی است. این شبه مسابقات مهمی مانند مسابقات فوتبال ملی و باشگاهی، مسابقات والیبال، مسابقات بسکتبال، مسابقات کشتی و مسابقات فرمول یک را پخش می کند.
  • برنامه‌های سرگرمی: شبکه سه سیما با پخش برنامه‌های سرگرمی متنوعی مانند مسابقه‌ها، برنامه‌های گفتگومحور، برنامه‌های طنز و برنامه‌های موسیقی، سعی در جذب مخاطبان بیشتری دارد. برخی از برنامه‌های سرگرمی پرطرفدار این شبکه عبارتند از: برنامه‌های معروفی مانند ماه عسل، عصر جدید، سه ستاره، کوله پشتی، ویتامین ۳، نیمروز، برنده باش، نود، هفت، حالا خورشید و راز سیب از جمله برنامه‌های بسیار محبوبی هستند.

شبکه یک

در تاریخ ۱۱ مهر ۱۳۳۷، شبکه تلویزیون ملی ایران با نام “تلویزیون ملی ایران” آغاز به کار کرد. در آن زمان، این شبکه به عنوان بخشی از رادیو تلویزیون ملی ایران فعالیت می‌کرد.

با سفر محمدرضا پهلوی به فرانسه و برقراری قراردادی با ژاک شیراک، نخست‌وزیر فرانسه در آن زمان، ایران سیستم رنگی سکام را از فرانسه خریداری کرد. در تاریخ ۵ بهمن ۱۳۵۰، شبکه یک سیما تأسیس شد و پخش برنامه‌های رنگی خود را آغاز کرد.

بعد از انقلاب اسلامی، نام این شبکه از تلویزیون ملی به نام فعلی آن تغییر کرد. در دوران مدیریت علی لاریجانی بر صدا و سیما، سیستم پخش رنگی شبکه از سکام به پال تغییر کرد.

از تاریخ ۱۴ تیر ۱۳۹۷ تا ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، مجید زین‌العابدین به عنوان مدیر این شبکه فعالیت می‌کرد. در تاریخ ۹ آذر ۱۳۹۹، به مناسبت شصت و دومین سالگرد تأسیس شبکه و اچ دی سازی آن، شبکه اول سیما هویت بصری و گرافیک خود را به‌روزرسانی کرد. از تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، میثم مرادی بیناباج به عنوان مدیر شبکه یک، به تعیین معاون جدید سیما محسن برمهانی، منصوب شد. میثم مرادی بیناباج قبل از این در حوزه هنری فعالیت داشته است.

شبکه یک سیما، یک شبکه تلویزیونی با محتوای سیاسی اجتماعی است. بخش‌های خبری از جمله برنامه‌های بسیار مهم این شبکه هستند. بخش‌های اصلی خبری شبکه یک در ساعات ۸ صبح، ۱۴ و ۲۱ شب پخش می‌شوند. علاوه بر بخش‌های خبری، شبکه یک سیما برنامه‌های متنوع دیگری را نیز در بر می‌گیرد.

شبکه یک سیما، شبکه تلویزیونی با محتوای سیاسی اجتماعی است. بخش‌های خبری، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این شبکه هستند. بخش‌های خبری اصلی شبکه یک در ساعت‌های ۸ بامداد، ۱۴ و ۲۱ پخش می‌شوند. برنامه‌های دیگر شبکه شامل “امروزی‌ها”، “فرمول یک”، “ثریا”، “این شب‌ها”، “سیمای خانواده”، “صبح بخیر ایران”، “آفتاب شرقی”، “پایش”، “حرف حساب” و “ورزش و مردم” هستند.

از بهترین سریال های پخش شده در شبکه یک عبارت انداز: پایتخت، نون خ، زیر خاکی، گیل دخت و … هستند.

شبکه خبر

شبکه خبر در تاریخ ۲ آبان ماه ۱۳۷۸ به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی شد و پس از یک ماه، در تاریخ ۲ آذر ۱۳۷۸ به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. در آغاز، این شبکه روزانه ۱۵ ساعت برنامه پخش می‌کرد و سپس این مدت زمان به ۲۰ ساعت و ۳۰ دقیقه افزایش یافت. از ماه شهریور ۱۳۹۱، شبکه خبر به صورت ۲۴ ساعته پخش می‌شد.

مدیریت شبکه خبر در طول ۱۲ سال نخست بر عهدهٔ اردشیر زابلی‌زاده بود. پس از تغییر مدیریت سازمان صدا و سیما، عبدالرضا بوالی به عنوان مدیر جدید شبکه خبر منصوب شد و تا آبان ۱۴۰۰ در این سمت خدمت می‌کرد. در تاریخ ۹ آبان ۱۴۰۰ و با حکم پیمان جبلی، شهرام وثوقی‌راد به عنوان سرپرست مدیریت شبکه خبر منصوب شد. و در تاریخ ۲۹ اسفند ۱۴۰۰، محمدرضا آذرپندار مدیریت این شبکه را بر عهده گرفت.

تا نیمهٔ دوم سال ۱۴۰۰، شبکه خبر به عنوان یک واحد خبری زیرمجموعهٔ معاونت سیاسی و مستقل از خبرگزاری صدا و سیما فعالیت می‌کرد. اما با تغییر ساختار معاونت سیاسی، فعالیت شبکه خبر نیز تغییراتی را تجربه کرد و به زیرمجموعهٔ خبرگزاری صدا و سیما منتقل شد.

با انتقال شبکه خبر به زیرمجموعهٔ خبرگزاری صدا و سیما، از تاریخ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰، بخش‌های خبری شبکه یک به صورت همزمان از شبکه خبر پخش می‌شوند.

در مرداد ۱۴۰۱، به منظور پوشش زندهٔ رویدادهای خبری ایران و جهان، کانال دوم این شبکه تلویزیونی به صورت آنلاین آغاز به کار کرد و از شهریور ۱۴۰۲ به عنوان یک کانال تلویزیونی سراسری فعالیت خود را ادامه داد.

شبکه نسیم

یکی از شبکه‌های تلویزیونی محبوب در ایران، شبکه نسیم است. شبکه نسیم در سال ۱۳۹۲ تأسیس شد و به طور گسترده مورد توجه بینندگان قرار گرفت. نام “نسیم” مخفف کلمات “نشاط، سرگرمی، یادها و مسابقه” است. این شبکه با برنامه مشهور “خندوانه” شناخته شد و با پخش برنامه “دورهمی” نیز جمعیت بینندگان خود را افزایش داد. شبکه نسیم با داشتن ۲۷ درصد از کل مخاطبان، در رتبه هفتم این لیست قرار دارد.

شبکه نمایش

شبکه نمایش یکی از شبکه‌های تلویزیونی دولتی ایران است که در مجموعهٔ سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مدیریت می‌شود. این شبکه در روز چهارشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۰ با حضور رئیس‌جمهور وقت محمود احمدی‌نژاد، رئیس وقت سازمان صدا و سیما عزت‌الله ضرغامی و توسط همسر و فرزند شهید غلامرضا رهبر راه‌اندازی شد.

شبکه نمایش با هدف پخش فیلم‌های سینمایی ایرانی و خارجی، به ویژه فیلم‌های پرطرفدار و مورد پسند مخاطبان، فعالیت می‌کند. این شبکه همچنین برنامه‌های جانبی مانند اخبار فیلم و سینما، نقد فیلم و سریال، و معرفی فیلم‌ها و سریال‌های جدید را نیز پخش می‌کند که آخرین جدول پخش شبکه نمایش را می‌توانید با کلیک روی لینک مشاهده کنید.

شبکه آی فیلم

آی‌فیلم یک شبکه تلویزیونی ایرانی است که شامل چهار کانال فارسی، عربی، انگلیسی و آی‌فیلم ۲ است. این شبکه در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۸۹ (۹ سپتامبر ۲۰۱۰) به رهبری محمدرضا حاتمی، در روز عید فطر آغاز به کار کزد. آی‌فیلم برخلاف شبکه‌های دیگر، برنامه‌های اختصاصی خود را ندارد و اغلب سریال‌های محبوب قدیمی را بازپخش می‌کند.

در سال ۱۴۰۱، آی‌فیلم تغییراتی در مدیریت خود نیز داشت. در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، مرتضی شمسی مدیریت این شبکه را بر عهده گرفت. پخش سه فصل سریال “ستایش” از سوی این شبکه، همچنین پخش سریال‌های دیگری مانند “بزنگاه” در ماه رمضان و “مختارنامه” در ماه محرم، باعث افزایش مخاطبان و محبوبیت شبکه آی‌فیلم شد. این شبکه از سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را آغاز کرد و با پخش سریال‌های تکراری و قدیمی، شهرتی را به دست آورد. به علاوه، آی‌فیلم به عنوان یکی از پربیننده‌ترین شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان نیز شناخته می‌شود.

شبکه مستند

با توجه به استقبال عمومی از پخش مستندهای حرفه‌ای در شبکه ۴ سیمای جمهوری اسلامی ایران، مرکز مستندسازی سیما به منظور پاسخگویی به نیازهای مختلف جامعه تشکیل شد. این مرکز به تدریج روند حرفه‌ای‌تر شدن را طی کرد و در نهایت شبکه‌ای تخصصی دیجیتال مختص به مستندسازی باشد. شبکه مستند یکی از شبکه‌های اچ‌دی تلویزیونی دولتی کشور ایران است و تحت مدیریت سازمان صدا و سیمای ایران قرار دارد.

شبکه مستند در سال ۱۳۸۸ به طور رسمی شروع به فعالیت کرد. با کسب ۲۸.۴ درصد از کل مخاطبان، توانست در این لیست جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص دهد. مستندهای حیات وحش و تاریخی از جمله برنامه‌های محبوب این شبکه هستند. برنامه مستند حیات‌وحش با ۳۲.۲۳ درصد از کل مخاطب و رضایت ۷۶.۷۷ درصد از بین برنامه‌های پربازدید شبکه مستند قرار می‌گیرد.

جدول درصد محبوبیت شبکه های تلویزیون ایران

  1. شبکه سه: 51.1%
  2. شبکه یک: 45.8%
  3. شبکه خبر: 40.9%
  4. شبکه آی‌ فیلم: 38.6%
  5. شبکه دو: 34.3%
  6. شبکه مستند: 28.4%
  7. شبکه نسیم: 27%
  8. شبکه نمایش: 23.1%
  9. شبکه ورزش: 21.3%
  10. شبکه تماشا: 19.6%
  11. شبکه قرآن و معارف: 18.6%
  12. شبکه پنج: 18.4%
  13. شبکه سلامت: 17.3%
  14. شبکه آموزش : 16.2%
  15. شبکه چهار: 11.5%
  16. شبکه افق: 8.5%

عوامل موثر در پربیننده بودن شبکه های تلویزیونی:

عوامل مختلفی در پربیننده بودن شبکه های تلویزیونی موثر هستند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنوع و کیفیت محتوا: یکی از مهم ترین عوامل موثر در پربیننده بودن شبکه های تلویزیونی، تنوع و کیفیت محتوای آنها است. شبکه هایی که برنامه های متنوع و با کیفیتی را ارائه می دهند، مخاطبان بیشتری را جذب می کنند.
  • برنامه های پرطرفدار: یکی دیگر از عوامل موثر در پربیننده بودن شبکه های تلویزیونی، پخش برنامه های پرطرفدار است. شبکه هایی که برنامه هایی مانند سریال های تلویزیونی، برنامه های ورزشی، برنامه های سرگرمی و … را پخش می کنند، مخاطبان بیشتری را جذب می کنند.
  • پوشش خبری: شبکه های تلویزیونی که پوشش خبری مناسبی از اخبار ایران و جهان دارند، نیز مخاطبان بیشتری را جذب می کنند.

منبع: بیواکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا