اخبار روزاخبار مهم و فوری

علت فوت بشار فائق (باراگائی) دانشجوی جندی شاپور اهواز چه بود؟

در این بخش از مطالب پایگاه خبری باغستان نیوز درباره علت فوت بشار فائق (باراگائی) دانشجوی مضروب پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز مطلبی را برای شما آورده ایم . با ما همراه باشید.

بشار فائق (باراگائی) دانشجوی مضروب پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز که در درگیری با سارقان مجروح شده بود، درگذشت.

دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز امروز (۱۷ آبان‌ماه) اعلام کرد بشار فائق (باراگائی) دانشجوی واحد بین‌الملل این دانشگاه علیرغم تلاش تیم‌های متعدد پزشکی بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز و انجام چندین عمل جراحی، به دلیل شدت جراحات وارده متاسفانه دار فانی را وداع گفت.

به گزارش ایسنا به نقل از وب‌دا خوزستان، گفتنی است این دانشجو چند روز پیش در پارکینگ شماره ۲ پارک ساحلی کیانپارس اهواز در درگیری با سارقین و بر اثر ضربات چاقو به شدت مجروح شده بود.

دانشگاه گندی‌شاپور یا جندی‌شاپور یکی از مراکز علمیِ مهمِ در زمان ساسانیان بوده‌است؛ و با بیش از ۱۷ سده قدمت، از باستانی‌ترین مراکز آموزشی خاورمیانه محسوب می‌شود. در این دانشگاه آموزش‌هایی در حوزه‌های پزشکی، فلسفه، الهیات و علوم ارائه می‌شد. این آموزش‌ها بر اساس سنت زرتشتی و ایرانی، و همچنین با بهره بردن از سنت یونانی و هندی بود. نهادِ جدیدِ بیمارستان به عنوان مرکز درمان و آموزش پزشکی نیز در این دانشگاه شکل گرفت که اهمیت و تأثیر بسیاری در تاریخ علم پزشکی داشته‌است. به علاوه بیمارستانِ این دانشگاه، مهمترین مرکز پزشکی جهانِ باستان در قرن‌های ۶ و ۷ میلادی بوده‌است.  گندی شاپور شهری کهن در استان خوزستان بوده‌است ولی در مورد مکان دقیق آن اختلاف نظر وجود دارد. احمد اقتداری معتقد است این شهر محتملا در محدوده میان شهرهای شوشتر، شوش و دزفول قرار داشته‌است. 

این شهر به‌سبب بیمارستان و دانشگاهی که در آن بوده شهرت بسیار داشته‌است. در دانشگاه جندی شاپور، برخی کتاب‌ها از زبان‌های هندی، سریانی، و یونانی به پهلوی ترجمه شد که ازآن‌جمله می‌توان به خدای‌نامه، کَلیله و دِمنه، هزار افسانه، سندبادنامه، ویس و رامین، آیین‌نامه و تاج‌نامه اشاره کرد. همچنین برخی آثار فیلسوفان یونان نیز در این دانشگاه ترجمه شده‌است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا