اجتماعی و فرهنگی

ورزش های همگانی در مشهد ممنوع شد

آرش هاشمی خبرنگار رسانه ای متنی مبنی بر ممنوعیت ورزش های همگانی برای زنان در مشهد را در فضای مجازی منتشر کرده است.

ورزش های همگانی در مشهد ممنوع شد. این شایعه در توئیتی از یک خبرنگار آمده است که باید در خصوص صحت و سقم آن پرس و جو شود.

آرش هاشمی (خبرنگار) با انتشار متنی در فضای مجازی از یک ممنوعیت جدید در مشهد برای زنان پرده برداشت. او در توئیت خود نوشته است: «کوتاه؛ ورزش همگانی صبحگاهی در پارک‌های مشهد برای زنان ممنوع شد؛ زنان از این پس فقط در فضای محصور پارک ها امکان ورزش دارند.»

موضوع حضور اجتماعی زنان و نقش‌آفرینی این قشر در عرصه‌ی مسائل جامعه یکی از نقاط مورد بحث و چالش‌برانگیز در جوامع و فرهنگ‌های مختلف بوده است. در جامعه‌ی ایران نیز برخوردهای توأم با افراط و تفریط و نگاه‌های غرب‌زده یا متحجرانه در مواجهه با این مسئله مشکلاتی را ایجاد کرده است.

حضور زنان در حوزه ورزش 

با پیروزی انقلاب اسلامی، ورزش کشور، به ویژه ورزش بانوان، دچار تحولات بسیاری شد. افزایش زیرساخت ها و اماکن ورزشی، حتی در دورترین مناطق کشور، شرایط مثبتی را برای مشارکت در ورزش به صورت عمومی پدید آورد. بر اساس آمارهای موجود، تعداد سالن های ورزشی در روستاها، در سال ۱۳۵۸، تنها ۵ مورد بود،؛ اما هم اکنون بیش از ۴۰۰ روستا دارای سالن ورزشی است. این غیر از زمین های چمن ورزشی است که در بسیاری از روستاها ساخته شده است.

تعداد رشته های ورزشی بانوان از ۷ رشته در سال ۱۳۵۷، به ۳۸ رشته در سال ۱۳۸۳ افزایش یافته است. آمار موجود به مراتب بیشتر از این رقم است. تعداد مربیان ورزشی خانم نیز رشدی نجومی داشته و از ۹ مربی به ۳۵۰۰۰ مربی افزایش  یافته و تعداد داوران زن نیز از ۷ نفر به ۱۶۰۰۰ نفر رسیده است، که نشان از افزایش ۲ هزار برابری داور زن است. همچنین تعداد ورزشگاه های اختصاصی بانوان پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ۳۰ برابر شده است. در همین رابطه باید گفت که ساختار و تشکیلات ورزش بانوان نیز در حد بسیار بالایی ارتقا یافته است. بعد از تغییرات چندی که در ساختار ورزش بانوان ایجاد شد در نهایت در سال ۱۳۹۷ معاونت توسعه ورزش بانوان تأسیس شد‌.

احداث اماکن ورزشی ویژه بانوان، برای ورزش هایی نظیر شنا، بازی های سالنی و… از جمله اقداماتی است که در بسیاری از کشورها بی سابقه است. قرار گرفتن زنان در سکوهای قهرمانی در مسابقات بین المللی از افتخارات بزرگی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی حاصل شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا