اخبار روزرپورتاژ آگهی

⚖️ نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز برای پول نقد

طبق شریعت اسلام و همچنین ماده 1082 قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، مهریه حقی است که پس از برقراری عقد ازدواج به زن تعلق می گیرد و پس از آن زن مالک مهریه شده و می تواند هرگونه تصرفی در آن انجام دهد.

مهریه می تواند انواع مختلفی داشته باشد، اما طبق قانون مهریه باید مالیت داشته باشد. مالیت داشتن یعنی اینکه بتوان برای آن قیمتی تعیین کرد و در صورت تمایل آن را خرید و فروش کرد.

d105092f 3577 4b51 a622 1a0b47322c70

طبق همین تبصره و براساس فرهنگ جا افتاده میان مردم، قرار دادن مقداری طلا، تعدادی سکه تمام بهار آزادی و یا مبلغی وجه نقد به عنوان مهریه در کشور ما رواج دارد.

در صورتی که مهریه به صورت مبلغی وجه نقد تعیین شده و در زمان عقد به زن پرداخت نشده باشد، هر زمان ایشان مهریه خود را مطالبه کند محاسبه مهریه به نرخ روز قوه قضاییه صورت می گیرد.

چرا مهریه وجه نقد به نرخ روز حساب می شود؟

همانطور که در ابتدا گفتیم مهریه از زمان عقد جزء اموال زن محسوب می شود و در واقع یک دین برای مرد می باشد. در شرایطی که مهریه طلا یا سکه باشد، گذر زمان سبب کاهش ارزش مهریه نمی شود. به زبانی ساده تر، اگر در سال 1357 مهریه 5 سکه قرار داده شده است، قیمت سکه به نسب تغییرات ارزش پول از سال 1357 تا کنون افزایش یافته و در واقع ارزش ریالی آن حفظ شده است.

اما اگر در همان سال مهریه مبلغ 100 هزار تومان تعیین شده بود (که در آن زمان مبلغ قابل توجهی بوده است)، آیا در سال 1402 مهریه ارزش خود را حفظ کرده بود؟ پاسخ منفی این سوال همان دلیلی است که باعث شده است محاسبه مهریه وجه نقد به نرخ روز صورت گیرد تا ارزش مهریه با گذر زمان حفظ شده و زن دچار ضرر مالی نشود.

1fc9fbdb 0b23 4f8e 965e 4d40f1046670

محاسبه مهریه به نرخ روز چگونه است؟

شما می توانید برای محاسبه سریع و راحت مهریه به نرخ روز از سایت هایی که ابزار آنلاین و رایگان در اختیارتان قرار میدهند استفاده کنید. در صورت تمایل برای محاسبه مهریه آنلاین کلیک کنید.

همچنین می توانید از طریق فرمول زیر و با انجام دو عملیات ریاضی، تبدیل مهریه به نرخ روز را انجام دهید.

(عدد شاخص سال قبل از مطالبه مهریه ÷عدد شاخص سال برقراری عقد) × مبلغ مهریه مندرج در عقدنامه = مهریه به نرخ روز

بانک مرکزی در پایان هر سال عددی را تحت عنوان شاخص قیمت سالانه اعلام می کند که در واقع میانگین شاخص 12 ماه سال است که براساس نرخ تورم به وجود آمده اند.

نکته قابل توجه در این رابطه این است که در صورت مطالبه مهربیه به نرخ روز بعد از فوت شوهر، در فرمول فوق عدد شاخص سال فوت مرد به جای شاخص سال مطالبه مهریه قرار می گیرد.

امیدورایم که مطالعه این مطلب برایتان مفید واقع شود.

لینک کوتاه این مطلب: https://baghestannews.ir/?p=55727

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا