تقویم

روز جهانی فلسفه در تقویم سال 1401 چه تاریخی می باشد؟

از آغاز فعالیت تمدن بشر، فلسفه بر شیوه زندگی مردم، اداره حکومت ها، انجام دین و مشارکت در جوامع خود تأثیر گذاشته است.  درباره روز جهانی فلسفه برای شما مطلبی را آورده ایم. در ادامه با ما همراه باشید

تاریخ دقیق روز جهانی فلسفه

تاریخ دقیق روز جهانی فلسفه در تقویم شمسی برابر است با : روز پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱

تاریخ دقیق روز جهانی فلسفه در تقویم قمری برابر است با : روز ۲۲ ربیع الثانی ۱۴۴۳

تاریخ دقیق روز جهانی فلسفه در تقویم میلادی برابر است با : روز ۱۷ نوامبر ۲۰۲۲

تاریخچه روز جهانی فلسفه

رشته فلسفه را می توان در یونان باستان از قرن ششم قبل از میلاد به بعد دنبال کرد. از سقراط گرفته تا فیلسوفان ایونیایی، از فیثاغورثی ها تا سوفیست ها، فلسفه در همه جا وجود دارد و تقریباً بر هر کاری که مردم انجام می دهند، از ایده آلیسم گرفته تا رادیکالیسم تا ماتریالیسم و ​​هر آنچه در این میان انجام می دهند، تأثیر گذاشته است.

در سطح شخصی، مطالعه فلسفه می تواند به بهبود توانایی فرد در حل مسائل، تجزیه و تحلیل مفاهیم، ​​درک استدلال ها و ایجاد تعاریف کمک کند. همچنین می‌تواند به افراد کمک کند تا در جامعه و جامعه خود عملکرد بهتری داشته باشند، زیرا می‌توانند درباره راه‌های ادغام ایده‌ها و مقابله با سؤالاتی در مورد آنچه ضروری و ارزشمند است، اطلاعات بیشتری کسب کنند.

روز جهانی فلسفه که در سال 2002 توسط سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) معرفی شد، ارزشی را که فلسفه برای توسعه مردم و فرهنگ‌های کره زمین ارائه می‌کند جشن می‌گیرد. تا سال 2005، یونسکو روز جهانی فلسفه را در کنفرانس عمومی خود تعیین کرد تا هر سال این روز جشن گرفته شود.

هدف از برپایی روز جهانی‌فلسفه، به رسمیت شناختن فلسفه و ایجاد انگیزه برای آموزش و یادگیری این رشته مهم بود. اکنون زمان جشن گرفتن و کاوش عمیق در روز جهانی فلسفه است!

نام گذاری روز جهانی فلسفه

روز جهانی‌فلسفه از سوی سازمان یونسکو، سومین پنج‌شنبه از ماه نوامبر هر سال دانسته شده‌است. اولین مراسم بزرگداشت روز جهانی فلسفه در تاریخ ۲۱ نوامبر ۲۰۰۲ برگزار شده‌است. روز جهانی فلسفه، سومین پنجشنبه ماه نوامبر در اکثر سالها با آخرین پنجشنبه آبانماه در تقویم ایرانی برابر است.

روزجهانی فلسفه در ایران 

کنگره جهانی فلسفه در سال ۲۰۱۰ قرار بود در ایران برگزار شود و مسئولیت برگزاری این مراسم را پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و انجمن بین‌المللی حکمت و فلسفه ایران برعهده داشته باشد.

اما سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد – یونسکو – در روز ۱۸ آبان ۱۳۸۹ اعلام کرد که حمایت خود از برگزاری یک همایش بین‌المللی فلسفه در ایران را پس گرفته‌است. ایرینا بوکووا، مدیر کل یونسکو، تصمیم گرفته‌است این سازمان با مراسم روز جهانی فلسفه که قرار بود بین روزهای ۲۱ تا ۲۳ نوامبر در جمهوری اسلامی ایران برگزار شود هیچگونه ارتباطی نداشته باشد

چگونه روز جهانی‌فلسفه را جشن بگیریم

با ارتباط با برخی از این ایده ها، با لذت بردن از روز جهانی فلسفه همراه شوید:

  • در یک رویداد روز جهانی فلسفه شرکت کنید
    روز جهانی‌فلسفه که در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود، فرصت‌های زیادی را برای شرکت در رویدادها و فعالیت‌هایی که این مفاهیم را ترویج می‌کنند، ارائه می‌دهد. یونسکو با موسسات و سازمان های مختلف برای حمایت و حمایت از کنفرانس ها، کارگاه ها، مناظره ها، ارائه ها، رویدادهای فرهنگی و موارد دیگر همکاری می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه کدام موسسات آموزشی و دولتی ممکن است از رویدادهای جامعه محلی حمایت مالی کنند، وب سایت یونسکو را بررسی کنید.
  • کتاب فلسفه بخوانید
    با تحصیل و مطالعه کتاب های نویسندگان مختلف، با دنیای فلسفه ارتباط بیشتری برقرار کنید. خواندن برخی از این کتاب‌های فلسفه را که ممکن است برای مبتدیان خوب باشد، در نظر بگیرید:

افلاطون: پنج گفتگو از افلاطون. معروف ترین شاگرد سقراط، افلاطون، پایه ای برای توسعه فلسفه غرب ارائه می دهد.
در کافه اگزیستانسیالیست اثر سارا باکول. افشای میراث نمادین بسیاری از غول‌های فلسفه قرن بیستم، از جمله آلبر کامو، سیمون دوبووار، مرداک ایرلندی و بسیاری دیگر.
ذهن جدید امپراطور اثر راجر پنروز. این کتاب با ارائه توضیحات غیرمعمول و زبان درک روشن، رمز و راز طبیعت را بیان می کند.
فلسفه به مثابه شیوه زندگی: تمرین‌های معنوی از سقراط تا فوکو نوشته پیر هادو. بحث در مورد اشکال مختلف گفتمان فلسفه و سپس حرکت به سمت مفهوم تمرینات معنوی و همچنین هنر زندگی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا