کدام واژه در آیه ۸۱ سوره مبارکه اسرا به معنای نابود شدنی است؟
جواب سوال روز پانزدهم مسابقه زندگی با آیه ها کدام واژه در آیه ۸۱ سوره مبارکه اسرا به معنای نابود شدنی است
🔰مسابقه زندگی با آیه ها / سوال روز پانزدهم
کدام واژه در آیه ۸۱ سوره مبارکه اسرا به معنای نابود شدنی است؟
۱. باطل ۲. زَهَقَ ۳. زهوقا ۴. گزینه ۲ و ۳
گزینه صحیح را به سامانه ۳۰۰۰۱۳۸۸ ارسال فرمایید.
💠 زندگی با آیهها
🔸قسمت پانزدهم(روز پانزدهم ماه مبارک رمضان)
🔻سطر پانزدهم ، فاتحان تاریخ
🔹وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ ۚ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا
آیه٨١ سوره مبارکه إسراء
💡برای پیوستن به پویش زندگی با آیهها عدد “۵” را به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۱۳۸۸ ارسال فرمایید.
🎁به قید قرعه روزانه به ۵ نفر هدایای نفیسی اهداء میشود و در سیمای استانی خراسان رضوی اعلام می گردد.
وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ ۚ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا
و بگو: حقّ آمد و باطل نابود شد، همانا باطل، نابود شدنى است.
نکته ها
«حق»، به معناى ثابت و باقى است. لذا خدا و هرچه از سوى او باشد، حقّ است. «حق» يكى از نامهاى خداوند است. كلمهى «زهوق» به معناى رفتن است. «زهق نفسه» يعنى روح از بدنش خارج شد.
براى اين آيه مصاديقى همچون ظهور اسلام، ورود به مدينه، فتح مكّه و شكستن بتها را گفتهاند كه در همهى آنها باطل شكست خورده است. ولى آيه داراى مفهوم گستردهاى است و فناى باطل و بقاى حق را نويد مىدهد.
بقاى حقّ و نابودى باطل، يك سنّت وقانون الهى است، نه پندارى و تصادفى، هر چند پيروان حقّ كم و طرفداران باطل زياد باشند. چرا كه حقّ همچون آب، ثابت و ماندگار و باطل مانند كف، ناپايدار و فانى است. «فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفاءً وَ أَمَّا ما يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ» «1»
قرآن مىفرمايد: «نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْباطِلِ فَيَدْمَغُهُ» «2» ما حقّ را بر سر باطل مىكوبيم و آن را نابود مىسازيم. و در اين صورت است كه باطل رفتنى است. بنابراين حقّ بايد باقدرت و كوبنده بر باطل هجوم آورد.
«1». رعد، 17.
«2». انبياء، 18.
جلد 5 – صفحه 109
پیام ها
1- پيامبر بايد با قاطعيّت، پيروزى نهايى حقّ را به مردم اعلام كند. «قُلْ جاءَ الْحَقُّ»
2- بايد حقّ را به ميدان آورد تا باطل از بين برود. جاءَ … زَهَقَ
3- عاقبت، باطل رفتنى و نابود شدنى است و حقّ، باقى و پايدار. جاءَ … زَهَقَ (فعل ماضى نشانه قطعى بودن است.)
4- از جلوهها و مانورهاى باطل نبايد هراسيد كه دوامى ندارد. «كانَ زَهُوقاً»