اجتماعی و فرهنگیاخبار مهم و فوری

علت فوت پروفسور هاشم شرقی چه بود؟

پروفسور هاشم شرقی پس از سال‌ها تلاش علمی و کسب جایگاه‌های ملی و بین المللی در رشته شیمی به دلیل بیماری و کهولت سن در ۷۵ سالگی درگذشت.

پروفسور هاشم شرقی
پروفسور هاشم شرقی

این استاد برجسته، عناوینی، چون دانشمند برتر جهان اسلام، شیمی‌دان برجسته کشوری، استاد نمونه کشوری، چهره ماندگار استان فارس و برگزیده جایزه نخبگی علامه طباطبایی و عنوان پژوهشگر و استاد نمونه دانشگاه شیراز را در کارنامه کاری خود دارد.
نام پروفسور هاشم شرقی از سال ۲۰۰۲ در فهرست دانشمندان جهان در نمایه مؤسسه اطلاعات علمی (ISI) قرار گرفت و عضو انجمن علمی نیویورک، انجمن علمی شیمی آمریکا و انجمن علمی شیمی و مهندسی شیمی ایران است.
این شیمیدان برجسته کشوری سال‌های پایانی عمر در بستر بیماری بود و محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم از شاگردان این استاد پیشکسوت است.

پیام تسلیت در پی درگذشت پروفسور هاشم شرقی

انالله و انا الیه راجعون

از شمار دوچشم یک‌تن کم    وز شمار خرد هزاران بیش

بانهایت تأسف و تأثر، شادروان پروفسور هاشم شرقی، استاد برجسته و پیشکسوت شیمی دانشگاه شیراز، پس از عمری پرتوافشانی، دعوت حق را لبیک گفته و رخ در نقاب خاک کشید و باری دیگر، جامعه‌ی علمی و دانشگاهی کشور را به سوگ نشاند.

بی‌شک، هجرت این دانشمند فرزانه و شخصیت مبرّز علمی، ‌ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر برای جامعه‌ی علمی کشور، به‌ویژه خانواده‌ی بزرگ دانشگاه شیراز است.

شادروان پروفسور شرقی، عمر گرانبهای خود را صرف تعلیم و تعلم فرزندان این مرزوبوم نمود و همواره در ارتقای سطح علمی کشور، مؤثر و نقش‌آفرین بود.

ایشان به‌عنوان یکی از مؤسسان دوره‌ی دکتری رشته‌ی شیمی در دانشگاه شیراز، عاملی بسیار مؤثر در رشد و تعالی جامعه‌ی علمی کشور، به‌ویژه دانشگاه شیراز بود.

عناوینی چون دانشمند برتر جهان اسلام، شیمیدان برجسته‌ی کشوری (سال 90)، استاد نمونه‌ی کشوری، چهره‌ی ماندگار استان فارس، پژوهشگر و استاد نمونه‌ی دانشگاه شیراز در کارنامه‌ی ایشان، گواه روشنی بر مرجعیت علمی و شایستگی‌های بی‌بدیل آن استاد فرزانه است.

به‌یقین، خدمات و آثار علمی ارزشمند زنده‌یاد پروفسور شرقی و همین‌طور طیف وسیع شاگردان ایشان، به‌عنوان ذخیره‌ای گرانبها تا ابد نام و یاد نیک آن استاد گرانمایه را زنده نگاه خواهد داشت.

امید که راه و منش ایشان نیز، به‌همت دانشجویان و همکاران ارجمند ایشان در سراسر کشور ادامه یابد.

روابط‌عمومی دانشگاه شیراز، درگذشت آن استاد وارسته را به خانواده‌ی مکرم ایشان و به جامعه‌ی علمی کشور تسلیت عرض نموده، از درگاه خداوند متعال برای بازماندگان تندرستی، شکیبایی و دیرزیستی و برای آن جاودان‌نام، شادی روان و رحمت و غفران الهی آرزومند است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا