اخبار روزاخبار مهم و فوری

روز کارگر امسال 1403 چه روزیه؟ | تاریخ دقیق روز کارگر ۱۴۰۳

برای بسیاری از مردم این سوال مطرح شده است که روز کارگر امسال 1403 در تقویم رسمی چه روزیه؟ | تاریخ دقیق روز کارگر ۱۴۰۳ چه روزی است؟

تاریخ دقیق روز کارگر در تقویم رسمی سال 1403 چه روزی است؟

معمولا همه ساله در ایران روز ۱۱ اردیبهشت به عنوان روز کارگر در تقویم ثبت می شد و در سال ۱۴۰۳ به منظور هم زمانی روز اول ما مه در روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت روز کارگر را جشن می گیرند.

روز جهانی کارگر
روز جهانی کارگر

علت نامگذاری روز جهانی کارگر چیست؟

روز جهانی کارگر که به عنوان روزِ بین‌المللی کارگر نیز شناخته می‌شود، هر ساله در اول ماه مه به عنوان یادبود و گرامی‌داشت جنبش کارگری و دستاوردهای کارگران در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود.

ریشه‌های این روز به اعتصابات و تظاهرات گسترده‌ای که در اواخر قرن نوزدهم میلادی توسط کارگران در سراسر جهان برای مطالبه حقوق ۸ ساعت کار در روز، حقوق عادلانه و شرایط کاری بهتر برگزار شد، باز می‌گردد.

در اول ماه مه ۱۸۸۶، تظاهرات گسترده‌ای در شیکاگو، ایالات متحده آمریکا به خشونت کشیده شد و منجر به کشته شدن تعدادی از کارگران شد. این رویداد به نمادی از مبارزه کارگران برای حقوقشان تبدیل شد و الهام‌بخش برگزاری روز جهانی کارگر در سراسر جهان شد.

اهمیت روز کارگر

روز کارگر فرصتی برای:

  •  گرامیداشت دستاوردهای کارگران: این روز به عنوان زمانی برای قدردانی از سهم مهم کارگران در جامعه و اقتصاد است.
  •  مطالبه حقوق کارگران: این روز فرصتی برای اتحاد کارگران و مطالبه حقوقشان مانند دستمزد عادلانه، شرایط کاری امن و سالم، و مزایای رفاهی است.
  •  افزایش آگاهی از مسائل مربوط به کار: این روز به عنوان فرصتی برای افزایش آگاهی عمومی از مسائل مربوط به کار مانند تبعیض، استثمار و بی‌عدالتی در محل کار است.
  •  ترویج همبستگی بین‌المللی: روز کارگر به عنوان زمانی برای ابراز همبستگی با کارگران سراسر جهان و ترویج عدالت اجتماعی و اقتصادی برای همه است.

لینک کوتاه این مطلب: https://baghestannews.ir/?p=62973

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا