اخبار روزاخبار مهم و فوری

آشنایی با صندوق قابل معامله و مزایای آن

صندوق قابل معامله یا ETF، نوعی صندوق سرمایه گذاری است که به شما امکان می ‌دهد تا با مراجعه به پنل کارگزاری، واحدهای عادی آن را خریداری کرده یا بفروشید. صندوق قابل معامله مانند انواع سهام در بورس معامله می ‌شود و می‌ توانید از طریق کارگزاری‌ ها به خرید و فروش آن ها بپردازید.

برای خرید یک ETF، ابتدا باید کد بورسی مربوط به آن را از سامانه سجام دریافت کنید. سپس با استفاده از پنل معاملاتی کارگزاری، می ‌توانید به خرید آن بپردازید. با جستجوی نماد مربوط به صندوق سرمایه ‌گذاری، می ‌توانید اطلاعات مربوط به آن را مشاهده کنید که شامل جدول قیمت و نمودار قیمتی آن است.

صندوق قابل معامله
صندوق قابل معامله

تاریخچه صندوق قابل معامله

ETF  یا صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در سال 1987 تاسیس شد. از سال 1993، صندوق ‌های ETF در بسیاری از کشورهای جهان با سرمایه ‌گذاری اصلی در طلا فعالیت خود را آغاز کردند. در ایران، در سال 1392، با افتتاح تابلوی ETF به طور رسمی، نام صندوق قابل معامله بر سر زبان ‌ها افتاد و از آن زمان، صندوق‌ های ETF در ایران شروع به فعالیت کردند.

صندوق‌های ETF امروزه به راحتی قابل خرید و فروش هستند. این صندوق ‌ها برای افرادی که زمان یا تخصص کافی برای انتخاب سهام و مدیریت پرتفوی ندارند، یکی از بهترین گزینه ‌های سرمایه‌ گذاری به حساب می ‌آیند؛ زیرا هر سرمایه ‌گذار با کمترین سرمایه می ‌تواند در این صندوق ‌ها سرمایه ‌گذاری کند.

مزایای صندوق های قابل معامله
مزایای صندوق های قابل معامله

تفاوت و شباهت صندوق های قابل معامله و صندوق های مشترک

صندوق ‌های قابل معامله و صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری مشترک (صدور و ابطال) دو نوع صندوق سرمایه ‌گذاری هستند که در بازارهای مالی مورد استفاده قرار می گیرند. این دو نوع صندوق در برخی ویژگی ‌ها تشابه داشته؛ اما تفاوت ‌های مهمی نیز دارند.

صندوق ‌های ETF مانند صندوق ‌های سرمایه‌ گذاری مشترک یک مجموعه از دارایی‌ های مالی متنوع را درون خود جمع ‌آوری می‌ کنند. این دارایی ‌ها می ‌توانند شامل سهام، اوراق بهادار با درآمد ثابت و سایر اوراق بهادار باشند.

بزرگترین تفاوت بین این دو نوع صندوق در زمان معامله و نقدشوندگی آن ها است. در صندوق قابل معامله، سرمایه ‌گذاران می ‌توانند در زمان فعالیت بازار، واحدهای سرمایه ‌گذاری را خرید و فروش کنند؛ در حالی که در صندوق ‌های سرمایه‌ گذاری مشترک، معاملات فقط در پایان روز و پس از محاسبه قیمت دارایی صندوق (NAV) انجام می ‌شوند.

صندوق ‌های ETF دارای نقدشوندگی سریع تری هستند. یعنی سرمایه ‌گذاران می ‌توانند به راحتی واحدهای سرمایه ‌گذاری را خرید و فروش کنند؛ در حالی که صندوق‌ های مشترک، فرآیند خرید و فروش پیچیده ‌تری دارند و فقط در پایان روز انجام می‌ شوند.

بازاریابی ETF ها مانند سهام بوده و در نتیجه قیمت معامله آن ها با قیمت NAV  متفاوت است که این موضوع می ‌تواند به وجود آربیتراژ و تغییرات قیمت منطقه ‌ای بین قیمت معامله و NAV  منجر شود. در حالی که در صندوق‌ های سرمایه ‌گذاری مشترک، قیمت واحدهای سرمایه ‌گذاری با NAV  آن ها برابر است.

خرید صندوق های قابل معامله
خرید صندوق های قابل معامله

مزایای صندوق های قابل معامله در بورس

صندوق ‌های سرمایه‌ گذاری قابل معامله در بورس، ابزارهایی هستند که مزایای بسیاری برای سرمایه‌ گذاران دارند. این صندوق ‌ها به صورت آنلاین قابل معامله هستند و به سرمایه‌ گذاران این امکان را می ‌دهند تا به راحتی و با سرعت بالا در بازار سرمایه فعالیت کنند.

صندوق ‌های ETF دارای کارمزد کمتری نسبت به سرمایه‌ گذاری مستقیم در سهام هستند و اطلاعات مربوط به ارزش دارایی ‌های آن ها به ‌صورت شفاف در دسترس سرمایه ‌گذاران است. به طور کلی، ETF ها به سرمایه‌ گذاران امکان معامله آسان، تنوع سرمایه ‌گذاری، شفافیت و قابلیت ردیابی، هزینه کمتر و پاسخگویی به نوسانات بازار را می ‌دهند.

باغستان نیوز در ایتا کانال باغستان در سروش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا