اجتماعی و فرهنگییادداشت

حل مشکلات مردم با شناسایی شکاف‌ها

حل مشکلات مردم با شناسایی شکاف‌ها

اتفاقات اخیری که در جامعه رخ داده و موجبات التهاب در جامعه را فراهم آورده باید به نحوی ریشه‌یابی و آسیب شناسی گردد که اساسا چرا این اتفاقات و اعتراضات رخ داده است.

چنانکه شاهد ایجاد فاصله میان دولت-ملت هستیم. اینکه امروز بخشی از جامعه از شکست تیم‌ملی کشورمان در مسابقات جام‌جهانی ابراز ناراحتی نمی‌کند و بر عکس رویکردها و رفتارهای دیگری از خود نشان می‌دهد بیانگر این است که باید هر چه زودتر این مساله علت‌یابی شود که چه شده برخی به این سمت و سو کشیده شده اند.

اگر دولت خود را بر آمده از بطن ملت و وکیل مردم می‌داند باید درد و مشکلات مردم را احساس کند و ببیند که امروز جامعه با چه مسائل و مشکلاتی مواجه است و حداقل به وظیفه ذاتی خود که همان حرکت در جهت حل و فصل مشکلات و تحقق مطالبات جامعه است قدم بردارد.

همه بر این امر معتقدند که همه دولت‌ها با پشتوانه ملت خود روی کار هستند و هیچ دولتی نمی‌تواند بدون پشتوانه ملت خود تداوم داشته باشد و از نظر عرف بین‌المللی، دیپلماسی و مشروعیت سیاسی نیز این ملت‌ها هستند که همواره پشتیبان دولت‌ها بوده‌اند.

لذا بهترین راه این است که برای حل مسائل و مشکلات در جامعه و از بین بردن شکاف، به ملت و نظرات مردم باز گردد و نظرات و دیدگاه‌های مردم و فعالان سیاسی و اجتماعی را بشنود و تلاش کند تا ضعف‌ها و موانع ایجاد شده در سر راه‌حل مشکلات را از میان بردارد. به نظر می‌رسد که با یک نظر سنجی در جامعه می‌توان مشکلات و معضلات در جامعه را شناسایی کرد و در راستای حل و فصل آنها اقدامات شایسته‌ای ترتیب داد.

دولت و سایر دستگاه‌ها باید سعی کنند با ادبیات و لحنی خوش و مهربانانه با مردم سخن بگویند و سخن آنها را نیز بشنوند. نوع مواجه درست با مردم می‌تواند در رویکرد و اعتماد یا عدم اعتماد مردم به مسئولان و نهادهای حاکمیتی موثر باشد. اگر به این مساله مهم باور داشته باشیم که این مردم هستند که ولی نعمت هستند، نباید نقش و تاثیر آنها را نادیده گرفت.

نگارنده: جلال جلالی زاده (فعال سیاسی اصلاح‌طلب)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه

  1. جز کانالای تلگرامی هیچ سایت معتبری درباره جلسه ساعت ۱۰ شب حرف نزده!!!! اگه سایتی چیزی میدونید که گفته منبع معتبر دارید بگید از کجا مطمئنید خبر ۱۰ شب جلسه ست واقعیه؟

دکمه بازگشت به بالا