اجتماعی و فرهنگی

علت فوت جوان 23 ساله اهل باشت کهگیلویه و بویراحمد چیست؟

در این بخش از مطالب پایگاه خبری باغستان نیوز درباره علت فوت جوان 23 ساله اهل باشت کهگیلویه و بویراحمد چیست؟ مطلبی را برای شما آورده ایم با ما همراه باشید.

دلیل درگذشت یک جوان باشتی

جوان ۲۳ ساله باشتی به خاطر باخت ایران برابر آمریکا درگذشت.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، این جوان از اهالی شهرستان‌باشت بود که پس از باخت ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ برابر آمریکا دچار سکته و به بیمارستان منتقل شد.

این جوان پس از ۳ روز بستری در بیمارستان جان خود را از دست داد.

باشت‌کجاست؟

باشت، مرکز شهرستان باشت در جنوب غربی استان کهگیلویه و بویراحمد است. این شهر از شهرهای تاریخی و باستانی ایران بوده که پیشینه آن به دوره عیلامی می‌رسد. در سفرنامه ناصر خسرو از این شهر به اسم بست یا بشت یاد شده‌است. البته در مورد اینکه ساکنان اولیه باشت چه کسانی بودند تردیدهایی وجود دارد. در دوره اخیر این شهر دارای اولین مرکز اداری در آن ناحیه بوده‌است. قبل از تشکیل استان کهگلویه و بویر احمد باشت دارای مرکزیت اداری و انتظامی بوده‌است. بخشداری‌باشت در سال ۱۳۰۴ یعنی قبل از انعقاد نطفه شهرستانهای استان: یاسوج مرکز استان، گچساران و دهدشت تشکیل شده‌است. این شهر از آب و هوای معتدل و کشاورزی و باغداری و دامداری برخوردار است. به نحوی که در دشت‌های آن برنج نیز به وفور کشت می‌شد ولی در طول یک دهه گذشته با خشکسالی مواجه شد و در حال حاضر ذرت کشت می‌شود. شهرباشت دارای آب و هوای مدیترانه ای است.

یکی از آثار تاریخی شهرستان باشت دو ستون سنگی معروف به دو گور دوپا واقع در روستای شوش سفلی است. این اثر تاریخی در سال ۱۳۷۹ به شماره ۲۹۸۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. بنا به روایتی این دو ستون باقی ماندهٔ آتشکده ای است که به قبل از اسلام تعلق دارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا