اخبار مهم و فوریاقتصادی

یارانه چه افرادی در سال ۱۴۰۱ قطع می شود ؟ + لیست مشمولان حذف یارانه

به گزارش پایگاه خبری باغستان نیوز به نقل از روزنامه اعتماد به استناد به پایگاه رفاه ایرانیان از بهانه احتمالی دولت برای حذف و قطع یارانه مردم در سال ۱۴۰۱ پرده برداشت.  بر اساس این اطلاعات، از ۷۷ میلیون ایرانی صرفا ۳۸ درصد از یارانه‌بگیران واقعا نیاز به یارانه نقدی برای گذران امور زندگی دارند.

با توجه به آماری که به تازگی دولت منتشر کرده است چنین برمی‌آید که دولت فقط 38 درصد از یارانه‌بگیران فعلی را مستحق دریافت یارانه و مابقی را در رسته طبقه متوسط یا برخوردار می داند.

یارانه های چه کسانی قطع می شود؟

پایگاه رفاه ایرانیان اطلاعات درآمدی و معیشتی از جمعیت 77.4 میلیون نفر یارانه‌بگیر در کشور را ارایه کرده است. بر اساس این اطلاعات، بیش از نیمی از یارانه‌بگیران فعلی در «طبقه متوسط» قرار گرفته‌اند؛ 38 درصد از یارانه‌بگیران واقعا نیاز به یارانه نقدی برای گذران امور زندگی دارند و 7 درصد نیز در طبقه «برخوردار» هستند.

مشخص نیست که آیا این اطلاعات مبنای حذف و قطع یارانه بگیران طی سال ۱۴۰۱ خواهد بود یا نه. اما از این آمار چنین برمی‌آید که دولت فقط 38 درصد از یارانه‌بگیران فعلی را مستحق دریافت یارانه و مابقی را در رسته طبقه متوسط یا برخوردار می داند.

دهک‌بندی در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان براساس شاخص‌هایی چون دارایی‌ها، حقوق، بیمه، سفر خارجی، مالکیت خودرو و منزل و میانگین واریز سالانه به حساب سرپرست و اعضای خانوار در سال‌های ۹۵ تا ۹۸، تراکنش خرید بانکی در سال‌های ۹۸ و ۹۹ انجام گرفته و براساس آن، جمعیت یارانه‌بگیرها به ۱۰ قسمت تقسیم شده است.

دهک اول ۱۰ درصد جمعیتی است که کمترین برخورداری از شاخص‌های فوق را داشته و دهک دهم ۱۰ درصد جمعیتی است که بالاترین برخورداری را داشته است. گزارش نهاد زیرمجموعه وزارت رفاه، ابتدا خانوارها را براساس وضعیت درآمدی به سه گروه فقیر، متوسط و برخوردار تقسیم کرده است. در ادامه خانوارها بر اساس ترکیبی از وضعیت شغلی و درآمدی در گروه‌های فقیر، متوسط و برخوردار طبقه‌بندی شده‌اند. یعنی تمام خانوارهای دهک دهم به گروه «برخوردار» اضافه شده‌اند. معیار این «برخورداری» هم داشتن خودرو و ارزش آن به اضافه متوسط حساب‌های بانکی و تراکنش‌ها بوده است. سپس خانوارهای فقیر قرار گرفته‌اند که دو شرط از سه شرط، «بودن در پنج دهک اول»، «تحت پوشش نهاد حمایتی بودن» و «فاقد درآمد ثابت بودن» را داشته باشند.اطلاعات این گزارش با استفاده از داده‌های سال 99 جمع‌آوری شده است. در واقع ممکن است در یک‌ساله 1400 برخی خانوارها به دلیل تورم موجود جای خود را تغییر داده باشند. اما به‌طور کلی و بر اساس این آمار، 24میلیون و 901 هزار و 696 خانوار هم‌اکنون یارانه نقدی می‌گیرند که فقط 9.3 میلیون خانوار جزو طبقه «فقیر» قرار گرفته و گویا از دیدگاه وزارت رفاه مستحق دریافت یارانه هستند. دسته‌بندی خانوارهای فقیر نیز به دو گروه تحت پوشش (شامل 2.8 میلیون خانوار که ۳۰ درصد از کل خانوارهای فقیر را تشکیل می‌دهد) و فاقد پوشش نهاد حمایتی (شامل 6.6 میلیون خانوار و ۷۰ درصد از کل خانوارهای فقیر)، این امکان را به دست می‌دهد تا سیاستگذاری متناسب برای هر گروه به اجرا گذاشته شود.

یارانه ها کدام خانوارها قطع می شود؟

چه كسانی در طبقه متوسط هستند؟

آمارهاي وزارت رفاه نشان مي‌دهد كه كاركنان و مستمري‌بگيران دولتي يعني 2.2 ميليون خانوار جزو طبقه متوسط هستند. اين عدد نزديك به 16 درصد از كل خانوارهاي متوسط را تشكيل مي‌دهد. كارگران و مشاغل خصوصي نيز در اين دسته‌بندي جزو طبقه متوسط قرار گرفته‌اند. يعني معادل 6 ميليون خانوار با بيشترين سهم در طبقه متوسط ادعايي وزارت راه كه 43.3 درصد از كل خانوارهاي متوسط را تشكيل مي‌دهند. 3 ميليون خانوار نيز درآمد ثابت ندارند و 21.7 درصد از كل خانوارهاي متوسط را تشكيل مي‌دهند. از اين ميان 277 هزار خانوار هم تحت پوشش نهادهاي حمايتي هستند.

خانوارهایی با درآمد ثابت

كارمندان و مستمري‌بگيران دولت از امنيت و پايداري شغلي بالاتري برخوردار بوده و كمتر از ساير گروه‌ها تحت تاثير شوك‌ها و ركودهاي اقتصادي قرار مي‌گيرند و به‌طور معمول تحت هر شرايطي حقوق و مستمري ثابت را دريافت كرده و سالانه افزايش در حقوق و دستمزد دارند. بنابراين سياست‌هاي متناسب با اين گروه، متفاوت از ساير گروه‌ها خواهد بود. پس از كارمندان دولت، كارگران و مشاغل خصوصي (كه شغل رسمي و بيمه دارند) به لحاظ امنيت شغلي قرار دارند. اين گروه هرچند از شوك‌هاي اقتصادي متاثر مي‌شوند، اما حداقل در صورت از دست دادن شغل مي‌توانند تحت پوشش بيمه بيكاري قرار گيرند. بازنشستگان (جز بازنشستگان دولتي) در مرتبه بعدي قرار دارند. اين گروه به لحاظ امنيت شغلي وضعيت مناسبي دارند، اما از يك طرف به علت ويژگي‌هاي سني نيازمند برنامه‌هاي حمايتي ويژه هستند و از طرف ديگر امكان افزايش درآمد در اين گروه نسبت به ساير گروه‌ها به سختي ميسر است. در مرحله ديگر، فاقدين درآمد ثابت قرار دارند. در اين گروه هم افراد با درآمد نسبتا بالا قرار داشته و هم افرادي با درآمد پايين‌تر، اما ويژگي يكسان همه آنها اين است كه به شدت تحت تاثير شوك‌هاي اقتصادي قرار داشته و امنيت شغلي بسيار پاييني دارند. گروه آخر افراد تحت پوشش نهاد حمايتي هستند. تعداد اندكي خانوار هستند كه تحت پوشش نهادهاي حمايتي قرار دارند، اما به نظر مي‌رسد به لحاظ درآمدي جزو دسته‌بندي فقير قرار نمي‌گيرند و از اين‌رو لازم است تا آزمون وسع مجدد صورت گيرد.

هوشمندسازی یارانه ها در سال ۱۴۰۱

خاندوزی2
خاندوزی2

خاندوزی با بیان اینکه تورم عمدتاً منشاء پولی داشته و دلیل عمده آن در میان مدت و بلندمدت به عوامل طرف هزینه و رشد نقدینگی باز می‌شود، گفت: نرخ رشد بالای نقدینگی یک معضل ساختاری در کشور است که در طی زمان ایجاد شده و برطرف کردن کامل این معضل، پدیده‌ای زمان‌بر بوده و نیازمند برنامه جامع سیاست‌های پولی و ارزی است که عمدتاً بر عهده بانک مرکزی بوده و از سوی آن بانک در حال انجام است.

وی همچنین از بسته «هوشمندسازی یارانه ها» به عنوان یکی دیگر از اقدامات مهم دولت اشاره کرد و گفت: تکلیف بودجه ۱۴۰۱ به دولت در مورد ارز ترجیحی مشخص است، در تشبیهی دقیق ما در دولت به دنبال آنیم که مزرعه اقتصاد ایران به جای آبیاری غرقابی، هوشمندانه و هدفمند آبیاری کنیم و یارانه‌ها واقعا موجب حفظ پرداخت از جیب اقشار هدف شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا