اخبار مهم و فوریاقتصادی

زمان دقیق پذیره نویسی عرضه اولیه سمان | صندوق بخشی تخصصی صنعت سیمان

در این بخش از مطالب پایگاه خبری باغستان نیوز درباره زمان دقیق پذیره نویسی عرضه اولیه سمان | صندوق بخشی تخصصی صنعت سیمان مطلبی را برای شما آورده ایم، با ما همراه باشید.

جزییات و زمان پذیره نویسی عرضه اولیه سمان

زمان پذیره نویسی سمان از روز  شنبه ۱۴۰۲/۰۶/۱۱ تا سه شنبه ۱۴۰۲/۰۶/۱۴ می باشد و نحوه خرید در سامانه های معاملاتی کارگزاری‌های رسمی کشور انجام می گردد.

به گزارش باغستان نیوز به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، بر اساس اطلاعیه پذیره نویسی صندوق سرمایه‌گذاری بخشی ثروت پویا؛ تعداد واحد‌های سرمایه‌گذاری قابل انتشار ۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ واحد، تعداد واحد‌های سرمایه‌گذاری ممتاز ۲.۰۰۰.۰۰۰ واحد و تعداد واحد‌های سرمایه‌گذاری عادی قابل پذیره‌نویسی ۱۹۸.۰۰۰.۰۰۰ واحد است. همچنین مبلغ اسمی هر واحد ۱۰،۰۰۰ ریال اعلام شده است.
در این اطلاعیه آمده است؛ عرضه به قیمت ثابت ۱۰.۰۰۰ ریال تعیین شده و پذیره‌نویسی واحد‌ها از طریق کارگزاری‌های عضو بورس اوراق بهادار تهران انجام می‌شود.
شرکت سبدگردان ثروت پویا (سهامی خاص) دارنده تعداد ۱.۹۸۰.۰۰۰ واحد ممتاز ۱۰.۰۰۰ ریالی معادل ۹۹% کل واحد‌های سرمایه‌گذاری ممتاز و محمد مهدی جمشیدیان دارنده تعداد ۲۰.۰۰۰ واحد ممتاز ۱۰.۰۰۰ ریالی معادل ۱% کل واحد‌های سرمایه‌گذاری ممتاز به عنوان موسسان این صندوق است.
در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است؛ این شرکت در تاریخ ۲۸/۰۲/۱۴۰۰ تحت شماره ثبت ۵۷۷۹۰۵ و شناسه ملّی ۱۴۰۱۰۰۳۲۳۷۰ در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسیده و در تاریخ ۰۵/۰۳/۱۴۰۰ تحت شماره ۱۱۸۴۶ نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد مالی ثبت شده است. همچنین از تاریخ یاد شده مشمول مقررات، آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها وبخشنامه‌های مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار است.
براساس این اطلاعیه؛ خرید واحد‌های صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله مستلزم وجود کد معاملاتی فعال در سیستم شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه است و هر سرمایه‌گذار حقیقی و حقوقی قادر است حداقل یک واحد سرمایه‌گذاری را (با سقف نامحدود) خریداری کند. البته ناگفته نماند استفاده از کد خرید گروهی «ددد» ممنوع است.

تفاوت‌ عرضه اولیه و پذیره‌نویسی

افرادی که در بازار سرمایه‌ فعالیت می‌کنند، روزانه با اصطلاحات تخصصی فراوانی سر و کار دارند. به همین علت ممکن است مفاهیمی مانند عرضه اولیه و پذیره‌نویسی را که بسیار به یکدیگر شباهت دارند، یکی در نظر بگیرند. با بررسی این دو مفهوم می‌توان تفاوت‌های زیر را میان آن‌ها مشاهده کرد:

  •  اولین و مهمترین تفاوت این است که پذیره‌نویسی در مورد شرکت‌هایی انجام می‌شود که هنوز آغاز به فعالیت نکرده‌اند و برای تامین سرمایه اقدام به پذیره‌نویسی می‌کنند. عرضه اولیه مربوط به شرکت‌هایی است که برای نخستین بار سهام‌شان در بورس ارائه می‌شود. این شرکت‌ها ثبت و تاسیس شده‌اند و مدتی از زمان فعالیت‌شان می‌گذرد اما تا کنون سهام خود را در بورس عرضه نکرده‌اند.
  •  عرضه اولیه یک بازه قیمتی مشخص دارد اما پذیره‌نویسی با قیمت اسمی ۱۰۰۰۰ ریال انجام می‌شود.
  •  بازه زمانی عرضه اولیه برای ثبت سفارش از ۲ تا ۳ ساعت است و پس از آن نماد مورد نظر مثل سایر نمادهای بورسی معامله می‌شود اما انجام پذیره‌نویسی در اکثر موارد در یک بازه زمانی مشخص است. تا مراحل بعدی ثبت و آغاز فعالیت شرکت و عرضه اولیه ممکن است چندین ماه زمان لازم باشد.
  •  پذیره‌نویسی قبل از عرضه اولیه انجام می‌شود و خریداران به نوعی سرمایه اولیه شرکت را برای فعالیت‌های مختلف و سودآوری تامین می‌کنند. پس از تشکیل شرکت بر اساس ورقه تعهد، اشخاص شرکت‌کننده در پذیره‌نویسی حق دریافت سهام دارند.
  • در پذیره نویسی ممکن است پول شما به مدت چند ماه بلوکه بماند. ( از یک روز تا یک سال بستگی دارد)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا