اخبار باغستاناخبار مهم و فوریگزارش و مصاحبه

گفتگویی با دکتر زند کریم خانی در مرکز واکسیناسیون خادم آباد باغستان

این بار خبرنگار پایگاه خبری باغستان نیوز به سراغ دکتر زند کریم خانی ،پزشک شبکه بهداشت شهریار سالن شهدای خادم آباد که در این مرکز مشغول خدمت رسانی به مردم عزیز منطقه می باشد رفته است و سوالاتی را در این زمینه پرسیده است.

دکتر زند کریم خانی : عوارض واکسن کرونا : عوارض واکسن از شایع ترین ها شروع و به ناشایع ترین ها می رسد . شایع ترین عوارض عبارتند از بدن درد ، لرز ، بی حالی و عوارض طبیعی که ممکن است برای عده ای پیش بیاد و برای عده دیگری پیش نیاد . بیشتر عوارض بر اساس مشاهدات برای واکسن آستارزنکا میباشد ولی درصد کاملی از جمعیت ایران در دسترس نیست . یکی از کم شایع ترین مواردی که در واکسن آستارزنکا  اتفاق می افتد لخته خون هست که خیلی کم اتفاق می افتد .

عوارض به چیزی گفته می شه که نباید اتفاق بیوفته ، ما وقتی که استامینوفن مصرف می کنیم کار اصلی استامینوفن اینه که درد و تب مارو کم کنه . و واکسن کرونا هم باید پیشگیری کنه از اون بیماری ، حالا این که عارضه ایجاد میشه ،مثل بدن درد ، تب و… این ها عارضه هست .و این مواردی هست که در اصل نباید اتفاق بیفتد . هرچه شرکت واکسن سازی بتونه عارضه ها رو کم کنه بهتر هست .برای اثر سنجی واکسن ، قطعا باید در ورودی بیمارستان و با توجه به جمعیت عمومی باید محاسبه آماری و ریاضی انجام داد تا اثر سنجی واکسن مشخص شد .
در رابطه با بهترین واکسن نمی‌شود نظر قطعی داد ، شرایط بیمارها متفاوت میباشد . مثلا کسانی که لخته خون دارند بهتر هست واکسن هایی که ایجاد لخته خون می کنند رو تزریق نکنند .وهیچ چیزی صد در صد نیست . مثلا بعضی از کشور ها پیشنهاد ميدند که به زیر پنجاه سال واکسن تزریق نشه .
هرچه اثر بخشی واکسن بهتر باشه اون واکسن بهتر است . بهترین واکسن در شرایط موجود واکسن موجود و در دسترس میباشد .

سخن پایانی :
مهم ترین نکته ، کسانی که مخالف واکسن زدن هستند ، اگر جون خودشان ،اطرافیان و عزیزانشان براشون مهم است خیلی اقدامات کور کورانه انجام ندهند وبا اطلاعات غلط و نا آگاهانه جلوی واکسن زدن ایستادگی کنند و بگن که این واکسن عارضه داره و یا کرونا بیماری نیست که بتواند کسی رو بکشه و … قطعا خودشون رو دچار مشکل می کنند .
برای ریشه کن شدن این بیماری آیا دو دوز واکسن کرونا کافی است ؟ با توجه به اینکه همه واکسن ها ایمنی صد در صد ندارند و هرچند این واکسن ها قابلیت جلوگیری مرگ و میر رو دارند ، اما مهم ترین چالش جهش های ایجاد شده در آینده و تزریق واکسن در چه بازه زمانی انجام شود .
مهم ترین اثرات واکسن زیر شش ماه میباشد . یعنی اگر ما بتوانید زیر شش ماه کل مردم رو واکسن بزنیم کمک شایانی میتونیم کنیم به ریشه کنی آین بیماری . و هر چقدر واکسن زدن به تاخیر افتد دچار ایجاد چرخه معیوب در این زمینه می‌شود اگر بالای شش ماه هم واکسیناسیون انجام شود خیلی از بار بیماری کم می‌شود ولی شاید به ریشه کنی صد در صد نرسیم .

گزارش و مصاحبه: حمیدرضا محمدرضایی

عکاس و ادیت خبر: حجت اعلامی قره بلاغ

لینک کوتاه این مطلب: https://baghestannews.ir/?p=160

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا