اقتصادیاخبار مهم و فوری

حقوق بازنشستگان اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ کی واریز می شود؟

با توجه به اینکه روزهای پایانی ماه اردیبهشت سال ۱۴۰۱ نزدیک می شویم و فقط حقوق بازنشستگان در ماه فروردین به حساب این عزیزان واریز شده است ولی خبری از افزایش حقوق ماه اردیبهشت نیست. با ما همراه باشید تا درباره این موضوع ، مطلبی را در پایگاه خبری باغستان نیوز مطالعه بفرمایید.

مشخص نشدن زمان واریز حقوق بازنشستگان

حقوق بازنشستگان افزایش یافته ولی دولت اضافه حقوق بازنشستگان را نمیدهد حقوق بازنشستگان کفاف خرج زندگیشان را نمی دهد حقوق بازنشستگان کم است.

در حالی تا پایان اردیبهشت‌ماه ۲ روز باقی مانده که هنوز سرانجام افزایش حقوق بازنشستگان مشخص نشده است؛ این در شرایطی است که برخی پیگیری‌ها نشان می‌دهد که این افزایش حقوق هنوز در نوبت مصوبات در دست بررسی هیات دولت قرار دارد.

بر همین اساس، با وجود روشن بودن میزان افزایش‌های سنواتی مستمری بازنشستگی، هنوز دستور پرداختی از طرف دولت صادر نشده است. این وضعیت باعث شده است تا احتمال پرداخت علی‌الحساب حقوق بازنشستگان صندوق کشوری و سازمان تامین اجتماعی بیش از پیش قوت یابد. پرداخت علی‌الحساب یعنی حقوق این ماه نیز احتمالا برمبنای سال گذشته پرداخت خواهد شد.

زمان پرداخت مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان مشخص شد

"پیشنهاد

دکتر میرهاشم موسوی در دیدار با اعضای کانون عالی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی که به‌منظور بررسی مسائل مختلف بازنشستگان برگزار شد، افزود: مابه‌التفاوت مربوط به ماه فروردین را هم در ماه‌های خرداد و تیر به حساب بازنشستگان واریز می‌کنیم. بازنشستگان نگران نباشند، آمادگی کامل داریم به محض تصویب موضوع در هیأت‌وزیران، در موعد اعلام‌شده مطالبات بازنشستگان را پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: نمایندگان بازنشستگان به‌طور دقیق و با رویکرد منطقی و حرفه‌ای مطالبات و مسائل این قشر عزیز و فهیم را از مسیرهای قانونی پیگیری می‌کنند. تعامل مطلوبی میان سازمان تأمین‌اجتماعی و کانون‌های بازنشستگی به‌عنوان نمایندگان بازنشستگان برقرار است. از ابتدای سال چهار جلسه ویژه مسائل بازنشستگان با حضور این عزیزان برگزار کرده‌ایم؛ زیرا واقف هستیم در تعامل حداکثری، به یکدیگر کمک می‌کنیم و رشد و اعتلا برای همه ارکان سازمان اتفاق می‌افتد و این همان سه‌جانبه‌گرایی و مشارکت همه ذینفعان برای رشد و هم‌افزایی است.

وی با بیان اینکه بازنشستگان از ابتدای انقلاب در صحنه‌های مختلف کشور حضوری مؤثر داشته‌اند و همواره از نظام و انقلاب حمایت کرده و می‌کنند، گفت: در حال حاضر، در گام دوم انقلاب، بازنشستگان همچنان نقش مؤثر خود را برای اعتلای میهن اسلامی ایفا می‌کنند. بازنشستگان کشور هوشیار و متحد هستند و مطالبات خود را از راه قانونی مطرح می‌کنند و این رویکرد حرفه‌ای آنها موجب شکست توطئه‌های دشمنانی می‌شود که قصد دارند از مطالبات قانونی آنها سوء‌استفاده کنند و تنش و تشنج بیافرینند.

وزیر اقتصاد مخالف افزایش حقوق بازنشستگان نیستم

"وزیر

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: به دلیل اینکه قانون بودجه در هفته‌های اول فروردین ابلاغ شد موضو.ع افزایش حقوق بازنشستگان اول باید در کمیسیون تخصصی مطرح می‌شد تا به صحن دولت بیاید و امیدوارم این اتفاق به زودی بیفتد و این مساله در صحن دولت به تصویب برسد.

وزیر اقتصاد شائبه مخالفتش با افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان در جلسه هیات دولت را تکذیب کرد و گفت: اصلاً این مساله هنوز در هیئت دولت مطرح نشده است. در کمیسیون اجتماعی دولت که رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور مسئولیت آن را دارد مسئله مطرح شده یک اختلاف نظری همچنان وجود داشت و قرار شد بعد از نهایی شدن در کمیسیون اجتماعی به صحن دولت بیاید. جزئیات افزایش حقوق را از خود آقای لطیفی بپرسید اساساً یک بار هم در این مورد در هیچ یک از جلسات دولت مطرح نشده است چون اصل بر این است که تمام اختلافات باید در کمیسیون اجتماعی حل و فصل شود و چیزی در هیئت دولت بیاید که مورد اختلاف حداقلی است.

خاندوزی در پاسخ به سوالی درباره زمان اعمال افزایش حقوق‌های بازنشستگان برای سال جدید و گلایه این قشر گفت: توقع بازنشسته‌ها در این خصوص درست است همه ما با اقشاری از بازنشستگان در ارتباطیم که پیش از این منتظر نتیجه بودند اما به دلیل اینکه قانون بودجه در هفته‌های اول فروردین ابلاغ شد اول باید در کمیسیون تخصصی مطرح می‌شد تا به صحن دولت بیاید و امیدوارم این اتفاق به زودی بیفتد و این مساله در صحن دولت به تصویب برسد.

چرا حقوق‌بازنشستگان را گرو گرفته اید؟

"چرا

کاری که دولت به تازگی انجام داده است خلاف جیب کارگر و بازنشسته است و آثار آن را نمی‌توان به سادگی جبران کرد. چگونه وقتی تورم اینچنین افزایش پیدا کرده دولت حقوق بازنشستگان را گرو گرفته است؟

علیرضا محجوب گفت: آیا آن‌ها که مخالف افزایش دستمزد هستند تصور می‌کنند قدرت خرید اضافی به مردم تزریق شده است؟! این افزایش یارانه‌هاست که نرخ تورم را بالا برده است. کاری که دولت به تازگی انجام داده است خلاف جیب کارگر و بازنشسته است و آثار آن را نمی‌توان به سادگی جبران کرد. چگونه وقتی تورم اینچنین افزایش پیدا کرده دولت حقوق بازنشستگان را گرو گرفته است؟

علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر) در جلسه هم‌اندیشی بازنشستگان با بیان اینکه از ابتدا در مورد افزایش حقوق بازنشستگان در سازمان تامین اجتماعی مناقشاتی وجود داشت، گفت: در آن زمان به خاطر اینکه در بودجه عنوان شده بود «سازمان تامین اجتماعی، نیروهای مسلح» به خاطر ویرگول اشتباه، آن‌ها می‌گفتند منظور بودجه، سازمان تامین اجتماعی و نیروهای مسلح است و ما می‌گفتیم منظور سازمانِ تامینِ اجتماعیِ نیروهای مسلح است. در آن زمان بررسی شد و از مجلس سوال پرسیده شد و در نهایت موضوع در سازمان تامین اجتماعی حل شد. قرار شد طبق ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی مبنای افزایش حقوق بازنشستگان همان مصوبه‌ی شورایعالی کار باشد.

وی ادامه داد: با این پروسه‌ی طولانی‌ای که گذراندیم امید داشتیم که دولت بلافاصله افزایش حقوق بازنشستگان را ابلاغ کند. معمولا اینگونه بوده که پیشنهاد هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی بلافاصله مورد تائید دولت قرار می‌گیرد. امسال هم سازمان تامین اجتماعی سعی کرد تا افزایش حقوق را تا پایان فروردین تعیین تکلیف کند اما متاسفانه در هیأت دولت حرفهایی زده شد و موضوع مجددا به کمیسیون ارجاع داده شد.

محجوب گفت: آنچه در مورد دستمزد مصوب شده است مربوط به تورم امسال نیست بلکه شورایعالی کار حقوق را براساس تورم سال گذشته تعیین کرده است. با این افزایش حقوق در واقع بخشی از پولی که سال گذشته از جیب ما رفته برمی‌گردد و این ربطی به تورمی که در سال جدید به وجود آمده ندارد.

دبیرکل خانه کارگر بیان کرد: عدم افزایش حقوق بازنشستگان باعث نگرانی عزیزترین افراد این کشور شده است. بالاخره این حقوق باید افزایش پیدا کند. هیات مدیره و وزارت کار با این افزایش موافقت کرده‌اند. کسانی که مخالف افزایش حقوق هستند و تورم را عامل آن می‌دانند باید بدانند که تورم ربطی به افزایش حقوق بازنشستگان ندارد.

محجوب افزود: آیا آن‌ها که مخالف افزایش دستمزد هستند تصور می‌کنند قدرت خرید اضافی به مردم تزریق شده است؟! این افزایش یارانه‌هاست که نرخ تورم را بالا برده است. کاری که دولت به تازگی انجام داده است خلاف جیب کارگر و بازنشسته است و آثار آن را نمی‌توان به سادگی جبران کرد. چگونه وقتی تورم اینچنین افزایش پیدا کرده دولت حقوق بازنشستگان را گرو گرفته است؟!

وی در ادامه با اشاره به تصمیمی که برای افزایش ده درصدیِ حقوق کارگران دولت گرفته شده، گفت: این خلاف قانون است. این موضوع را مجلس ابتدا در قانون بودجه نوشت که موضوع مورد انتقاد قرار گرفت و در نهایت شورای نگهبان آن را رد کرد و از قانون بودجه برداشته شد. اما مجددا این موضوع در دولت مطرح شده است. در صورتیکه مبنای افزایش حقوق همه‌ی کارگران باید مصوبه‌ی شورایعالی کار باشد.

محجوب بیان کرد: ما امیدواریم هرچه زودتر افزایش حقوق بازنشستگان را ابلاغ کنند چراکه روز به روز ارزش پول از بین می‌رود و حتی پرداخت مابه‌التفاوت نیز نمی‌تواند خسارتی که این مدت به کارگران رسیده را جبران کند. درخواست ما این است که همه چیز مطابق قانون باشد.

لینک کوتاه این مطلب: https://baghestannews.ir/?p=2219

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا