اقتصادیاخبار مهم و فوری

صفر تا صد همه چیز درباره واردات خودرو + شرایط وارد کردن خودرو

در این بخش از مطالب پایگاه خبری باغستان نیوز، مطلبی درباره مصوبه واردات خودرو برای شما خوانندگان آماده کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

بالاخره بعد از مدت‌ها، واردات خودرو آزاد شد. این خبر را سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگوی خبری ساعت ۲۱ شبکه یک به ببیندگان اعلام کرد. او  از تصویب کلیات واردات خودرو در هیئت دولت پیرو پیگیری های این وزارت خانه خبر داد و گفت: جزئیات و چگونگی آیین نامه واردات خودرو  در روزهای آینده به مردم اعلام و اطلاع رسانی خواهد شد.

واردات خودرو برای همه عموم آزاد است

سیدرضا فاطمی امین اظهار کرد: در مصوبه‌ تقریبا آماده شده واردات خودرو که در مرحله نهایی است، نکات مهمی وجود دارد. نخستین نکته این است که تمرکز ما بر واردات خودروهای اقتصادی و ارزان است. که در سال های گذشته از سال ۱۳۹۷، بیشتر خودروهای لوکس، گران قیمت و تجملاتی وارد کشورمان می‌شد که عموما قشر مرفه و طبقه بالا از آن منفعت می بردند. اما تمرکز ما در این دوره بر این است که خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت برای استفاده همه عموم وارد کشور شود و این مشکل برطرف شود.

وزیر صمت در ادامه صحبت های خود گفت: خودروهای تولیدی کشور که در محدوده خودروهای اقتصادی هستند، عمدتا از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند و باید تولید آن ها متوقف شود؛ چراکه علاوه بر اینکه بر مبنای ساخت و طرح های قدیمی هستند و کیفیتی مناسب و مطلوبی ندارند، مردم نیز از این وضعیت ناراضی هستند،

شیوه هایی برای واردات خودرو

سیدرضا  فاطمی امین در پاسخ به اینکه “چه مقدار خودرو وارد کشور خواهد شد؟” بیان نمود: تعداد خودروهای وارداتی متناسب با تنظیم بازار خواهد بود. پنج روش برای واردات برنامه ریزی شده که به‌زودی به اطلاع مردم خواهد رسید. دولت واردکننده خودرو نخواهد بود، بلکه این واردکنندگان هستند که خودروها را به کشور وارد می کنند. که هیچ محدودیتی برای واردات وجود ندارد .

وزیر صمت در ادامه صحبت‌هایش گفت: چرا مردم هرروز از افزایش قیمت خودرو و نوسان قیمت های اتومبیل در بازار صحبت می‌کنند؟ چرا هیچ ثباتی نیست. دلیل آن است که به سبب شکاف عمیق و قابل توجه بین عرضه و تقاضاست. پارسال حدود ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشورمان تولید شد که این میزان نسبت به تقاضا عدد خیلی کمی بود و سبب شد شاهد شکل‌گیری بازار سیاه خودرو باشیم. به مردم یک خبر خوب خواهم داد که هم زمان با واردات خودرو که بررسی آن از سال گذشته آغاز شد و مورد پیگیری است، عرضه خودرو در امسال نسبت به پارسال افزایش شدیدی خواهد داشت. این افزایش عرضه شروع شده و از ابتدای امسال تا 18 اردیبهشت، میزان عرضه هجده درصد افزایش داشته است .

فاطمی‌امین ادامه داد: واردات خودرو به‌ویژه خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت از یک سو می‌تواند بخش عمده‌ای از تقاضا را پوشش دهد و از سوی دیگر، افزایش عرضه، تناسب میان عرضه و تقاضا ایجاد خواهد کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با زمان واردات خودرو اظهار کرد: مصوبه واردات خودرو، هفته آینده به اتمام خواهد رسید. هماهنگی ها با دستگاه های مختلف و نهادهای ذی‌ربط در حال انجام است تا واردات در سریع‌ترین زمان ممکن صورت گیرد و اینطور نباشد که چند ماه طول بکشد. حتی در حال حاضر که مصوبه نهایی تایید نشده و هفته آینده بصورت رسمی مصوب خواهد شد، مسیرها کنترل شده، موانع احتمالی بر سر واردات، ارزیابی شده است.

به گفته فاطمی‌امین، واردات خودرو شرایطی خواهد داشت. وی گفت: شرایط همچنان مثل سابق است و شرایط جدیدی نیز به آن اضافه خواهد شد. به طور مثال طبیعتا خودروهای وارداتی باید خدمات پس از فروش داشته باشند یا مسیرهای متفاوتی در نظر گرفته شده است و صلاحیت‌هایی که از قبل بوده، تداوم خواهد داشت؛ اما منابع تامین مالی، متنوع شده است و بخش قابل توجهی از طریق منابع خارجی تامین خواهد شد تا کمک‌کننده به تراز ارزی کشور نیز باشد.

توییت سخنگوی دولت درباره واردات خودرو

بهادری جهرمی  سخنگوی دولت در توئیتر خود درباره واردات‌خودرو نوشت:

«‏یکی دیگر از بندهای هشت فرمان رئیس‌جمهور برای تحول در صنعت خودرو محقق شد و با تصویب هیئت دولت، ‎واردات خودرو آزاد شد.

این اقدام به منظور افزایش رقابت پذیری و رفع شائبه انحصار، متناسب سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان مورد نیاز بازار، صورت گرفت.»

واردات خودرو بدون سقف شد

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در مورد اصلاح مصوبه واردات خودرو و تصویب واردات بدون سقف اظهار کرد: امروز خلأ پانصدهزارخودرویی در بازار حس می شود که با واردات خودرو، فضا بین شرکت های خودروسازی رقابتی می‌شود.

اکبری تالارپشتی گفت: با بررسی کمیسیون‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب شد دولت خودرو‌هایی را که کم مصرف و ایمن تر هستند بدون سقف وارد کند.

عزت الله اکبری تالارپشتی در ادامه گفت: تا امروز از خودروسازان حمایت‌هایی شده است که طبق فرموده مقام معظم رهبری نباید سوءاستفاده کنند و باید ساختار دو خودروساز اصلاح شود مثلاً دولت به‌جای سهامداری و دخالت، باید ناظر باشد.

وی با اشاره به مصوبه قبلی مجلس در خصوص واردات 70 هزار خودرو گفت: اول، با فرمایشات رهبری کلاً مصوبه اصلاح شد و این اختیار را به دولت دادیم تا برای عامه مردم هرقدر که بتواند بازار را تنظیم کند، واردات خودرو را انجام دهد دوم، ماده 4 آن که مربوط به صادرات قطعه و واردات خودرو بود، حذف شد.

لینک کوتاه این مطلب: https://baghestannews.ir/?p=1868

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا