اجتماعی و فرهنگیاخبار مهم و فوری

آیا چهارشنبه سوری سال 1401 امسال تعطیل است؟

در این بخش از مطالب پایگاه خبری باغستان نیوز درباره آیا چهارشنبه سوری سال 1401 امسال تعطیل است؟ مطلبی را برای شما آورده ایم با ما همراه باشید.

وضعیت مدارس نوبت عصر زنجان امروز

مدارس شیفت عصر زنجان امروز ۲ ساعت زودتر تعطیل می‌شوند

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: با توجه به در پیش بودن چهارشنبه آخر سال، مدارس شیفت عصر امروز سه‌شنبه ۲۳ اسفند ۲ ساعت زودتر تعطیل می‌شوند.

وضعیت مدارس استان قم برای امروز سه شنبه 23 اسفند

 آموزش و پرورش استان قم اعلام کرد: تمامی مدارس استان قم به منظور پیشگیری از آسیب های ناشی از حوادث چهارشنبه آخر سال در نوبت عصر روز سه شنبه تعطیل و غیر حضوری هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، به منظور حفظ سلامت و امنیت دانش آموزان و کادر آموزشی و در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از حوادث چهارشنبه آخر سال، آموزش و پرورش استان قم تمامی مدارس و آموزشگاه‌ها شامل، مهد کودک، مراکز پیش دبستانی و مدارس همه دوره‌های آموزشی در استان قم روز سه شنبه ۲۳ / ۱۲ / ۱۴۰۱ در نوبت عصر تعطیل و غیر حضوری می‌باشد.

تمامی مدارس نوبت صبح روز سه شنبه هفته جاری در استان قم نیز به صورت حضوری خواهد بود.

متأسفانه سال گذشته بیشترین آسیب‌ها در حوادث چهارشنبه آخر سال در استان قم متعلق به رده سنی ۱۰ تا ۱۵ سال بوده است و ۷ نفر نیز جان خود را در اثر استفاده از مواد محترقه و آتش زا از دست دادند.

وضعیت مدارس مشهد امروز سه شنبه 23 اسفند

تعطیلی ٢ ساعت زودتر شیفت عصر مدارس روز سه شنبه مورخ ١٤٠١/١٢/٢٣

⭕ به اطلاع می رساند در راستای اقدامات پیشگیرانه و پدافند غیرعامل و به منظور ارتقای سلامت دانش آموزان در چهارشنبه آخر سال و به استناد مصوبه شورای آموزش وپرورش استان خراسان رضوی برابر سنوات گذشته، مدارس در شیفت عصر روز سه شنبه مورخ ٢٣ / ١٢ / ١٤٠١، دو ساعت زودتر تعطیل می گردد

🔻شایسته است اطلاع رسانی لازم توسط مدیران به اولیا و متصدیان سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان به نحو مقتضی انجام شود.

تعطیلی مدارس نوبت عصر استان مرکزی در روز سه‌شنبه

روابط عمومی آموزش و پرورش استان مرکزی اعلام کرد:
🔹در راستای حفظ سلامت و امنیت دانش آموزان و همکاران و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از حوادث چهارشنبه آخر سال، تمام مدارس و آموزشگاه‌ها شامل مهد کودک، مراکز پیش دبستانی و مدارس همه دوره‌های آموزشی استان مرکزی سه‌شنبه 23 اسفندماه در نوبت عصر تعطیلند./ایسنا

آیا فردای چهارشنبه سوری امسال تعطیل است؟

تعطیلات نوروزی مدارس ایران رسما 13 روز است. اما سیزده روز تعطیلی عطش دانش آموزان را سیراب نمی‌کند. معمولا دانش‌آموزان از دو روز تا یک هفته به پیشواز تعطیلات نوروزی می روند. چهارشنبه آخرسال و فاصله آن با روز عید تعیین کننده تعداد روزهای “پیش تعطیل” نوروزی است.

از دید بسیاری از دانش آموزان و معلمان آخرین سه شنبه اسفندماه ، آخرین روز کاری مدارس است. نگهداشتن بچه ها در کلاس و مدرسه در روزهای آخر خیلی سخت می شود. مقامات آموزش و پرورش امسال اعلام کرده اند که مدارس در روزهای 27 و 28 اسفند( شنبه و یکشنبه هفته آینده ) تعطیل نیست،

اما در ادامه تبصره ای را به این حکم اضافه کرده اند: “غیبت‌های روزهای 27 و 28 اسفند دانش‌آموزان موجه است و به دانش‌آموزان سخت نمی‌گیریم”. برداشت دانش آموزان و معلمان از بخشنامه ها و مصاحبه های این چنینی این است که مدارس در هفته آینده دایر نیستند.

اما آنچه که در عمل امسال اتفاق می افتد تعطیلی مدارس از روز چهارشنبه 24 اسفند است. بر اساس یک رسم چندین و چند ساله ؛ دانش آموزان پس از ترقه بازی غروب روز سه شنبه پرونده درس و مشق را می بندند .

یک سال تحصیلی در مدارس ایران،رسما 9ماه است که از اول مهر تا آخر خرداد ادامه دارد. اما این همه داستان نیست. مدارس در طول سال به بهانه های مختلفی تعطیل می شوند. برگزاری امتحانات در پایان هر ترم حدود 20 روز ، کلاس های درس را تعطیل می کند.

هر وقت بخشنامه وزارتی در مورد تعطیلات پیش از عید به مدارس می رسد ،هوای مدرسه بهاری می شود. مهم نیست که بخشنامه مانند امسال منعطف باشد و یا لحن با جمله بندی خشک اداری نوشته شده باشد. حتی اگر مانند سال های قبل مسئولان تاکید کنند که “مدارس در همه مقاطع تحصیلی تا پایان روز 28 اسفندماه دایر هستند و تعطیلی زودهنگام مدارس پیش از 28 اسفندماه تخلف محسوب می شود و از سوی آموزش و پرورش پیگیری خواهد شد…”، باز هم همه یاد تعطیلات می افتند.

همه در مدرسه گوش شان از دستورات و امر و نهی های بخشنامه ای پر است، تشکیل کلاس ها در نیمه دوم اسفندو به خصوص هفته آخر به مویی بند است. وجود یک روز تعطیل در اول یا وسط هفته آخر، قرار گرفتن چهارشنبه سوری در وسط یا آخر هفته، تمایل پنهان مدیر و ناظم و اشارات سمبلیک معلمان، سرنوشت هفته آخر را رقم می زند. در سالهایی با تقویمی مثل امسال هفته آخر ازدست رفته است و مدارس از سه شنبه همین هفته تق و لق می شوند. معنای این دو واژه را آموزش و پرورشی ها خوب می دانند.

سوال اصلی بچه ها از 15 اسفند این است؛ “آقا اجازه، مدرسه کی تعطیل می شود”. بچه ها منتظر اشاره پنهان ناظم مدرسه اند. معلمان به همت و شهامت بچه ها چشم دوخته اند. مدیر به معاون مقطع در منطقه زنگ می زند تا مزه دهنش را بفهمد… در این میان اما بچه های پیش دانشگاهی گرفتار تب کنکورند و سومی ها هم کم و بیش گرفتار دلشوره امتحان نهایی.

تلفن ها زنگ می زند از مدرسه به منطقه، از منطقه به سازمان، از سازمان به ستاد. همه کسب تکلیف می کنند. یک نفر باید حرف آخر را بزند. استدلال موجه است؛ مدارس “تق و لق” می شوند و ممکن است اتفاقی بیفتد. هیچکس نمی تواند مدارس را در روز کاری تعطیل کند. نه وزیر و نه مدیرکل و نه رییس و نه مدیر. اما دانش آموزان اینکار را می کنند. وقتی دانش آموزی در مدرسه حاضر نشود مدرسه به طور طبیعی تعطیل می شود.

از بالا چراغ سبز می دهند: “برحسب مورد تصمیم بگیرید…”. خبر که به مدرسه می رسد چشم های ناظم برق می زند. ناظم با صدای بلند می گوید: “بچه ها یادتان باشد گفتم که مدرسه…چی؟” بچه ها همه با هم می گویند: “تعطیل نیست”. اما دانش آموزان پیام نهفته در کلام ناظم را فهمیده اند. کیف هایشان را برمی دارند و فریادزنان از مدرسه می روند. مدرسه تعطیل می شود بدون اینکه کسی گفته باشد.

منبع: خبرآنلاین

لینک کوتاه این مطلب: https://baghestannews.ir/?p=21568

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا