تقویم

روز جهانی مدیتیشن در تقویم سال ۱۴۰۱ چه تاریخی می باشد؟

در این بخش از مطالب پایگاه خبری باغستان نیوز، درباره روز جهانی مدیتیشن در تقویم سال ۱۴۰۱ شمسی چه روزی است برای شما مطالبی را آماده کرده‌ایم . با ما همراه باشید.

تاریخ دقیق روز جهانی مدیتیشن در تقویم

تاریخ روز جهانی مدیتیشن در تقویم شمسی برابر است با : روز جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱

تاریخ روز جهانی مدیتیشن در تقویم قمری برابر است با : روز ۱۸ شوال ۱۴۴۳

تاریخ روز جهانی مدیتیشن در تقویم میلادی برابر است با : روز ۲۰ می ۲۰۲۲

مقدمه مدیتیشن

وقتی دنیای اطراف شما در جنون غرق شده است و به نظر نمی رسد که نمی توانید لحظه ای آرامش را در طوفان روز پیدا کنید، وقت آن است که عقب نشینی کنید و آن لحظات خوشبختی را به یاد بیاورید که در کودکی فقط خودمان را در آن گم کرده بودیم. جهان روز جهانی مدیتیشن فراخوانی است به جهان که برای شرکت در این تمرین هزاران ساله وقت بگذارند و ذهن خود را پاکسازی کنند، به یاد داشته باشیم که اول ما مردم هستیم و در مرحله بعد کارگر.

تاریخچه روز جهانی مدیتیشن

مدیتیشن

تاریخچه روز جهانی مدیتیشن را می توان از طریق خود تاریخچه مدیتیشن ردیابی کرد. مدیتیشن بخشی جدایی ناپذیر از بسیاری از ادیان بوده است و اولین بار در حدود 1500 سال قبل از میلاد در هند به صورت مکتوب صحبت شد.

این نقش برجسته در بسیاری از ادیان در سراسر جهان، به ویژه بودیسم و ​​دیگر مذاهب شرقی ایفا می کند، اما همچنین توسط کسانی که نه روحانی و نه مذهبی هستند، به عنوان راهی برای کاهش استرس و پاکسازی ذهن خود انجام می شود.

در دنیای امروزی، مراقبه مهم است، صرف نظر از این که آیا شما یک فرد روحانی هستید یا نه، شلوغی و شلوغی شدید فعالیت روزانه بسیاری از ما را از داشتن لحظه ای آرامش باز می دارد.

فواید مدیتیشن

در حالی که گروه‌های مذهبی افراطی گاه مدیتیشن را شرور می‌دانند، در واقع از نظر علمی ثابت شده است که در صورت انجام منظم، اثرات مثبت ذهنی و جسمی دارد. برخی از مزایای کلیدی مدیتیشن عبارتند از:

کمک به اضطراب

در سراسر جهان، اضطراب یکی از مهمترین شرایط سلامت روان است. اگرچه در موارد شدید، پزشکان ممکن است برای کمک به افراد با اضطراب خود دارو تجویز کنند، اما اغلب تمایل دارند ابتدا رویکرد جامع تری را امتحان کنند. مدیتیشن یکی از رایج‌ترین راه‌های جامع برای درمان علائم اضطراب است که به افراد کمک می‌کند ضربان قلب خود را کاهش دهند، افکار مضر را کنترل کنند و از دوره‌های اضطرابی جلوگیری کنند.

کاهش استرس

شکی نیست که دنیایی که در آن زندگی می کنیم می تواند استرس زا باشد. اگرچه استرس یک واکنش بدنی کاملاً طبیعی است، اما نباید به طور منظم استرس داشته باشیم زیرا استرس مداوم می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جدی در بدن شود. مدیتیشن یک راه عالی برای گرفتن زمان از دنیای شلوغ و تمرکز درونی بر روی خودتان است. تمرینات تنفسی انجام شده در حین مدیتیشن می تواند فشار خون را کاهش داده و سطح استرس را کاهش دهد، ذهن را آرام کرده و به بدن زمان می دهد تا پس از دوره های استرس طولانی مدت بهبود یابد.

کاهش حواس پرتی

مغز انسان بیش از هر زمان دیگری چیزهایی دارد که باید با آنها همراه شود و اینها همراه با اینترنت و دسترسی ما به تلفن های هوشمند به این معنی است که بسیاری از ما با تمرکز دست و پنجه نرم می کنیم. تمرین مدیتیشن و تمرکز حواس شما را تشویق می کند که در مورد زمان حال فکر کنید، در لحظه کنونی زندگی کنید و حواس پرتی را کنار بگذارید، و به شما کمک می کند تا زمانی که نیاز دارید متمرکز بمانید و بهره وری کلی خود را بهبود بخشید.

چگونه مراقبه کنیم

یکی از چیزهای مهم در مورد مدیتیشن این است که هر کسی می تواند آن را انجام دهد، و آنها می توانند آن را از هر کجا انجام دهند. چه نشسته اید، ایستاده، در رختخواب دراز کشیده اید یا در حمام نشسته اید، به سادگی چشمان خود را ببندید، روی نفس های عمیق در داخل و خارج تمرکز کنید و اجازه دهید ذهنتان از افکار خالی شود. اگر افکاری ظاهر شدند، به سادگی آنها را تأیید کنید و در راه آنها را تکان دهید. به نفس عمیق خود ادامه دهید و از تنفس خود برای عمیق تر کردن حس آرامش درونی خود استفاده کنید، تا زمانی که آماده باشید چشمان خود را باز کنید و به روز خود ادامه دهید.

چگونه روز جهانی مدیتیشن را جشن بگیریم

مدیتیشن
مدیتیشن

بزرگداشت روز جهانی مدیتیشن بهتر است با اختصاص زمانی به خود برای پاکسازی ذهن و آرامش انجام شود. نحوه ظاهر مدیتیشن می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، برخی فعالیت بدنی همراه با تمرین خود را ترجیح می دهند (اغلب یوگا یا سایر فعالیت های ورزشی محور) در حالی که برخی دیگر ترجیح می دهند بنشینند و راحت باشند.

برای جشن روز جهانی مدیتیشن خود، مکانی را پیدا کنید که در آن احساس راحتی و آرامش کنید، چه در حمام، در باشگاه، یا حتی مشرف به یک محیط طبیعی مانند اقیانوس یا جنگل. سپس به سادگی خود را در یک موقعیت راحت قرار دهید، چشمان خود را ببندید، به طور پیوسته نفس بکشید و اجازه دهید همه افکار از ذهن شما دور شوند. اگر قبلاً هرگز سعی نکرده‌اید مدیتیشن کنید، پاک کردن افکار سرگردان از ذهن شما دشوار است و ممکن است از یک آموزش مدیتیشن هدایت‌شده استفاده کنید که در آن یک فرد با تجربه به آرامی در جریان این فرآیند با شما صحبت می‌کند.

هر راهی را که برای جشن گرفتن روز جهانی مدیتیشن انتخاب می کنید، فقط به یاد داشته باشید که مدیتیشن زمانی مفیدتر است که به طور منظم تمرین کنید، پس چرا به خود یادآوری نکنید که یک بار در روز، هر روز در بقیه هفته مدیتیشن کنید و ببینید چه احساسی دارید.

مدیتیشن چیست؟

مدیتیشن، مراقبه، یا درون‌پویی (به انگلیسی Meditation) عملی است که در آن فرد از یک تکنیک – مانند ذهن‌آگاهی، یا تمرکز ذهن بر روی یک موضوع، فکر یا فعالیت خاص – برای آموزش توجه و آگاهی و دستیابی به یک حالت روان و آرام و پایدار ذهنی استفاده می‌کند. «برابرنهاد» پیشنهادشدۀ دیگر برای واژه «درون‌کاوی» است. 

مدیتیشن به‌‌طور کلی فنون و روش تسلط بر ذهن است. در مدیتیشن مهارت‌های مختلفی مانند تسلط بر ذهن به دست می‌آید. افراد به دلایل و اهداف مختلف دینی و غیر دینی مدیتیشن می‌کنند.

بسیاری از آئین‌های مدیتیشن و برخی از دین‌های بزرگ به خصوص ادیان شرقی نظیر هندو و بودایی روش‌های مدیتیشن را نیز دربرمی‌گیرند. اکثر روش‌های محبوب مدیتیشن ریشهٔ شرقی دارند. از روش‌های معروف مدیتیشن شرقی درون‌پویی متعالی (تی. ام)، ذاذن و ویپاسانا است. در مدیتیشن با تمرکز ذهن و آزاد کردن نیروی چاکرا یا شاکرا به آرامش روحی و جسمی می‌رسند و توانایی کنترل این نیرو را بدست می‌آورند.

مراقبه ممکن است استرس، اضطراب، افسردگی و درد را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و باعث افزایش آرامش، درک، خودانگاره و رفاه شود. تحقیقات برای درک بهتر اثرات مراقبه بر سلامتی (روان‌شناختی، عصبی و قلبی عروقی) و سایر قسمت‌های بدن در حال انجام است

لینک کوتاه این مطلب: https://baghestannews.ir/?p=2280

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه

دکمه بازگشت به بالا