تابلویی زیبا اثر ادوارد مانه نقاش فرانسوی در جدول چیست؟
تابلویی زیبا اثر ادوارد مانه نقاش فرانسوی در جدول چیست؟
جواب : ناهار در چمنزار
توصیف تابلوی ناهار در چمنزار
ناهار در چمنزار (به فرانسوی: Le déjeuner sur l’herbe) که در ابتدا آبتنی نامگذاری شدهبود، یک نقاشی رنگ روغن اثر نقاش فرانسوی ادوار مانه (۱۸۳۲ – ۱۸۸۳ میلادی) است. این اثر که بین سالهای ۱۸۶۲ تا ۱۸۶۳ میلادی خلق شدهاست، ابعادی در حدود ۲۰۸ در ۲۶۴٫۵ سانتیمتر (۸۱٫۹ × ۱۰۴٫۵ اینچ) دارد. همنشینی یک زن برهنه با مردانی در لباس رسمی، انتقادات فراوانی را هنگام اولین نمایش این اثر در نمایشگاه ردشدگان در پاریس و به سال ۱۸۶۳، به وجود آورد. این کار هماکنون در موزه اورسی در پاریس نگهداری میشود در حالی که نسخهای کوچکتر و قدیمیتر از این اثر، در نگارخانه کورتالد در لندن قابل دیدن است.
مانه در ۱۸۶۳ افکار عمومی فرانسه را با نمایش ناهار در چمنزار شوکه کرد. این اثر یک نقاشی رئال در مفهوم اجتماعی و سیاسی دومیر (نقاش و مجسمهساز معروف فرانسوی) نیست، بلکه توضیحی در حمایت از آزادی فردی هنرمند است. شوک دیدن زنی برهنه در حال خوردن ناهار با دو مرد سر تا پا پوشیده که توهین به قواعد متداول اجتماعی و آداب نزاکت آن دوران تلقی میشد، با مطرح شدن آشنایی نقاش با مدلها شدت گرفت. زن برهنه، مدل نقاش ویکتورین مورنت بود که با اندامی به شدت لاغر، به بیننده خیره شدهاست. یکی از دو مرد، برادر نقاش گوستاو و دیگری، برادر زن آیندهاش فردیناند لینهوف است. دو مرد در حالی که لباس رسمی بر تن دارند، گرم گفتگو شده و زن را نادیده گرفتهاند. در مقابل آنها، لباسهای زن، یک سبد میوه و یک قرص نان شبیه به یک نقاشی در طبیعت بیجان (به انگلیسی: still life) نمایش داده شدهاست. در پسزمینه اثر یک زن لباسپوش به آب رود زدهاست که در مقام مقایسه با پیکرههای مقابل کار، خیلی بزرگتر از دید پرسپکتیو است و به نوعی شناور دیده میشود. پسزمینه تقریباً بدون عمق رنگ شدهاست که به بیننده حسی را تلقین میکند که این صحنه در فضای باز رخ ندادهاست، بلکه در استودیو کار شدهاست. این حس با کاربرد نور عکاسی که تقریباً بدون سایه کار میشود، تقویت شدهاست و در واقع، نورپردازی این اثر را کاملاً متناقض و غیرطبیعی نشان میدهد. همچنین مرد سمت راست کلاه منگولهداری بر سر دارد که معمولاً در خانه مورد استفاده قرار میگیرد.
همسر مانه، سوزان لینهوف و مدل مورد علاقهاش ویکتورین مورنت، هر دو برای زن برهنه مدل شدند که از سر مورنت و اندام لینهوف در این اثر استفاده شدهاست. همچنین سبک این نقاشی از رسوم آکادمیک زمان خود کاملاً مستقل است. نقاش سعی نکردهاست تا ضربات قلممو را بپوشاند و در واقع در بعضی از نقاط صحنه، نقاشی ناتمام دیده میشود. زن برهنه در این کار با پیکرههای صاف و بیعیب اینگرس و کابانل بسیار فاصله دارد.
باغستان نیوز در شبکه های اجتماعی داخلی
لینک کوتاه این مطلب: https://baghestannews.ir/?p=25367
(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)