اخبار روزاخبار مهم و فوری

آیا روز جهانی کارگر در ایران تعطیل رسمی است؟

در این بخش از مطالب پایگاه خبری باغستان نیوز درباره آیا امروز دوشنبه 11 اردیبهشت روز جهانی کارگر در ایران تعطیل رسمی است؟ مطلبی را برای شما آورده ایم با ما همراه باشید.

آیا روز 11 اردیبهشت به عنوان روز کارگر در ایران تعطیل است؟

روز کارگر طبق ماده ۶۳ قانون کار باید تعطیل باشد ولی در ایران به عنوان تعطیل رسمی در تقویم ثبت نشده است.

دبیرکل خانه کارگر با اشاره به ماده ۶۳ قانون کار گفت:روزکارگر بر اساس قانون کار، روز تعطیل رسمی برای کارگران محسوب می شود و کارفرمایان حق ندارند در این روز کارگران را وادار به کار کنند.

علیرضا محجوب،دبیرکل خانه کارگر  با اشاره به اینکه اینکه روزکارگر، تعطیل رسمی برای کارگران است گفت:روزکارگر بر اساس قانون کار، روز تعطیل رسمی برای کارگران محسوب می شود و کارفرمایان حق ندارند در این روزکارگران را وادار به کار کنند.

 وی با اشاره به ماده 63 قانون کار جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: علاوه بر تعطیلات رسمی کشور، روزکارگر( 11 اردیبهشت)نیز جزء تعطیلات رسمی کارگران به حساب می آید.بنابراین کارگران در این روز مانند جمعه ها، تعطیل هستند و می توانند از تنها روز خود در سال استفاده کنند.

 وی با بیان اینکه طبق قانون کارفرمایی اجازه ندارد کارگر را به اضافه کاری وادار کند گفت: هر چند کارفرمایان و پیمانکاران، این روز را به مثابه ی روز کاری برای کارگران تلقی کرده و آنها را بعضا مجبور به کار می کنند اما قانون کارتأکید بر تعطیل‌رسمی برای کارگران است.

  محجوب گفت: روز جهانی کارگر بر اساس قوانین قانون کار برای کارگرانی که تابع این قانون هستند روز تعطیل محسوب می شود که مزد آن نیز مطابق ایام تعطیل سال باید به کارگران پرداخت شود و اگر به هر دلیلی کارخانه ای تعطیل نشود،اولاً باید حضور در کار گارگران با توافق بین کارگران و کارفرما باشد و ثانیاً و مطابق اضافه کاری در روز تعطیل برای کارگران محاسبه شود.

لینک کوتاه این مطلب: https://baghestannews.ir/?p=26753

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا