اخبار مهم و فوریاقتصادی

علت ریزش شدید دلار امروز یکشنبه 21 خرداد 1402 چه بود؟

در این بخش از مطالب پایگاه خبری باغستان نیوز درباره علت ریزش شدید دلار امروز یکشنبه 21 خرداد 1402 چه بود؟ مطلبی را برای شما آورده ایم با ما همراه باشید.

دلیل اصلی ریزش شدید دلار چیست؟

به دنبال کاهش تقاضای سفته بازی، توافقات بین‌المللی و دیپلماسی منطقه‌ای دولت، انتشار اخباری مبنی بر از آزاد شدن بخشی از پول‌های بلوکه شده و چشم انداز روشن اقتصادی کشور موجب شده نرخ ارز طی دو هفته گذشته روند نزولی را شروع کند.

خبرهایی مبنی بر توافق موقت ایران و آمریکا از گوشه و کنار به گوش می رسد و دلارهای آزاد شده در عراق که در چند روز پیش این اتفاق افتاد و خبر دیگری مبنی بر اینکه دلارهای بلوکه شده در کره جنوبی هم به زودی آزاد خواهند شد؛ علت اصلی ریزش دلار بوده است.

 با ریزش قیمت دلار در بازار آزاد و رسیدن به کانال ۴۷ هزار تومان تفاوت بازار مبادله و بازار آزاد به حداقل رسید. دلار اسکناس در بازار مبادله به ۴۱,۹۸۹ تومان رسید.

یورو اسکناس به قیمت ۴۵,۱۵۹ تومان رسیده و قیمت یورو حواله نیز به قیمت ۴۱۰۵۳ رسید.

درهم اسکناس ۱۱,۴۳۳ تومان و درهم حواله نیز به ۱۰,۳۹۴ تومان رسید.

دلار در بازار آزاد به قیمت ۴۷,۹۸۰ تومان رسیده که نسبت به هفته‌های قبل تفاوت چشمگیری را نشان می‌دهد.

بانک مرکزی از ابتدای امسال سیاست کوچک‌سازی بازار غیررسمی ارز را دستور کار خود قرار داد و تامین ارز مورد نیاز مردم و فعالان اقتصادی از تقاضا در بازار غیررسمی کاست.

اقدامات بانک مرکزی در بازار ارز و برنامه دولت برای مهار تورم باعث فروکش شدن شدید انتظارات تورمی شده است، به‌طوری که روند تورم از خرداد به بعد نزولی پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس این گزارش، یکی از دلایل اصلی ریزش قیمت دلار، موفقیت دولت در کنترل انتظارات تورمی است که نشانه‌های آن را در بهبود شاخص‌های اقتصادی، کاهش تقاضا و افت قیمت‌ها در بازارها مشاهده می‌کنیم.

البته دیپلماسی اقتصادی دولت و تراز مثبت تجاری کشور نیز بر کاهش تقاضای ارز در بازار غیررسمی اثر گذار بوده که یکی از علت‌های آن رشد تجارت با همسایگان است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا