اخبار روزاخبار مهم و فوری

یک اتفاق و چند روایت متناقص؛
تمام جزئیات ماجرای هنرستان دخترانه شهید صدر

عصر روز دوشنبه، خبرهــا و تصاویــر نگــران کننــده ای در شبکه های اجتماعی منتشر شد که حکایت از درگیــری و بــروز تنش در هنرستان دخترانه « شــهید صدر » واقــع در خیابان کارون، در غرب تهران داشت، در فیلم های منتشــر شــده از این ماجرا صدای جیغ و فریادهایــی در مدرســه و همچنیــن آژیر آمبولانس و … شــنیده میشد. این تصاویر به همراه شایعاتی که از وخامت اوضاع این مدرسه منتشر شــد، باعث شد این مدرسه و حوادث آن برای ســاعاتی در کانون توجه رسانه های داخلی و خارجی قرار بگیرد. انتشــار اخبــار وخامت اوضاع مدرســه در رســانهها و شبکه های اجتماعــی، خیلی زود منجــر به تجمع والدیــن دانش آموزان در مدرســه و بروز تنشهایــی درخیابان کارون شــد و حتی التهاب به خیابانهای قصرالدشــت، هاشــمی و کمیل در اطراف این مدرسه نیز کشیده شد، به ویژه این که شایع شد یکی از دانش آموزان این مدرسه در درگیریها جان باخته است.

ماجرای هنرستان صدر چه بود؟

براساس اخبار منتشــر شده در شبکه های اجتماعــی، درگیری به خاطر توقیف موبایل دانش آموزان توســط مدیر هنرســتان آغاز شده و در ادامه باعث اعتراض دانش آموزان و بروز تنش در میان آنها شده بود. ر همان ســاعات اولیه تنش در هنرستان دخترانه شــهید صدر، برخــی از خبرها از درگیــری پلیس با دانش آموزان و والدین آنان حکایت داشت. خبری که البته ساعاتی بعد از این ماجرا توســط نیروی انتظامی از اساس تکذیب شــد.
خبرگزاری مهر نیز در همان ســاعات اولیه نوشــت«:تجمعی در جلــوی یکی از مــدارس دخترانه در محله سلسبیل تهران شکل میگیرد و افراد اقدام به شــعار دادن میکنند. کمی بعد مأموران یــگان ویژه پلیــس با هدف ایجــاد نظم و امنیــت به ایــن نقطه اعزام میشــوند و با گفتوگو تجمعکنندگان را متفرق میکنند .گفتنی اســت که مأموران به این مدرســه وارد نشــدند و تنها برخی از مأموران برای صحبت با والدین به داخل مدرسه رفتند و هیچ دانش آموزی کشته نشده است.» در حالــی خبرگزاری مهر و نیروی انتظامی تنش در هنرستان صدر را تکذیب کردند که در عکسهای منتشــر شــده از ماجرا، تصاویــری از حضــور یــک آمبولانس در مدرســه هم منتشر شده اســت.
براساس اخبار منتشــر شــده این آمبولانس برای انتقال دو دانش آموز بدحال به بیمارســتان لقمان به مدرسه اعزام شده بود. پزشک اورژانس بیمارســتان لقمان نیز در مصاحبــهای کــه درشبکه های اجتماعی منتشر شــده انتقال دو دانش آموز را تایید کــرده و میگویــد: «دو دانــش آموز ۱۶ و ۱۷ســاله «ثنــا.س» و «محدثــه.ز» که لباس فرم مدرســه بر تن داشــتند، توسط همکاران اورژانس تهــران و با همراهی دو تن از معلمان یا اولیای مدرسه به اورژانس بیمارستان منتقل شــدند که علایم شوک عصبی داشتند؛ استرس شدید و لرزش». وی گفــت: «ایــن دانش آموزان بلافاصله با تزریق ســرم و آرامبخــش تحت نظارت همــکاران ما قرار گرفتنــد و معاینه کامل هــم شــدند. کمی بعــد هم پــدر و مادر دانش آموزان به بیمارستان رسیدند. خدا را شــکر حال این دو دانش آموز بعد از تزریق خوب شــد و بعد از آنکه علایمشان از بین رفت، ترخیص شدند».
این پزشک در پاســخ به سوالی که آیا آثار ضربه در معاینه این دانش آموزان مشاهده شــد و نیازمنــد مراجعه دوبــاره به مراکز درمانی هستند یا خیر، تاکید کرد که هیچ آثاری مشــاهده نشده و عامل از حال رفتن دانش آموزان، اســترس و فشار عصبی وارد آمده به ایشــان بوده که موجب بروز شوک عصبی شــده و علایمی مانند لرزش در این دانش آموزان شده است.

توضیحات آموزش و پرورش

با وجود تایید پزشــک اورژانس بیمارستان لقمــان به انتقــال دو دانش آموز بدحال به این بیمارســتان، اما روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش فوت یک دانش آموز در این اتفــاق را قویا تکذیب کرده و ادعا کرده که در محل به وضعیت دانش آموزان رسیدگی شده است. روز گذشــته «علی تیرگیر،» معاون مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، درباره اتفاق هنرســتان دخترانه صدر تهران به رسانهها گفت«:امروز به دلیل داشتن موبایل توسط برخی دانش آموزان و تاکید مدیر مدرسه برای بازرسی، درگیری میان تعدادی از دانش آموزان و والدین با مدیر مدرسه اتفاق افتاد».
وی بــا تاکید بر اینکه هیچ دانش آموزی در این ماجرا فوت نکرده است، گفت«:انعکاس خبر فــوت دانش آموز در ادامه ســناریوی کشتهسازی رسانههای معاند است». معاون مرکز اطلاع رســانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش متذکر شد«:طبق قوانیــن ورود موبایــل به مدرســه ممنوع است و دانش آموزان باید دستورالعملهای مدرسه را رعایت کنند».
وی درباره انتقال تعدادی از دانش آموزان به بیمارســتان پس از این حادثه مطرح کرد: تعــدادی از دانش آموزان دچار افت فشــار شــدند که با حضور نیروهــای اورژانس در محل به وضعیت آنها رسیدگی شد». در حالی آموزش و پرورش باز شــدن پای اورژانس به هنرســتان صدر و افت فشــار دانش آموزان را تایید کرده است که چندی پیش وزیر آموزش و پرورش گفته بود: «ما نازکتر از گل به دانش آموزان نمیگوییم»!

روایت متفاوت پلیس

اما پلیس پایتخــت روایت دیگری از ماجرا دارد و از اســاس ماجرای هنرستان صدر را انکار کرد. در اطلاعیه پلیس که ساعاتی بعد از ماجرا منتشر شد، آمده است: «بعدازظهر امروز (دوشــنبه) و در پی اعلام وقوع یک مورد درگیری در مجاورت یک هنرســتان دخترانه در خیابان کارون، عوامل کلانتری و مامــوران پلیس در محل حاضر شــده و رســیدگی به موضوع را در دستور کار خود قراردادند که در جریان آن مشخص شد که درگیری میان تعدادی از اراذل و اوباش رخ داده است. این درگیری که در مجاورت یک هنرســتان دخترانه رخ داده بود، منجر به نگرانــی تعدادی از والدیــن و دانش آموزان شــده بود. عوامل درگیری از سوی ماموران پلیس شناسایی و دستگیر شدند. همچنین شایعات منتشر شــده در فضای مجازی به هیچ عنوان مورد تایید نیست».
در ایــن اتفاق ســه روایت از ایــن ماجرا از ســوی آمــوزش و پــرورش، پلیــس و بیمارستان مطرح شــد که با هم متناقص بود. هنوز مشــخص نیست دانش آموزان در محل درمان شدند یا به خاطر وخامت حال به بیمارستان منتقل شدند؟ درگیری داخل درســه بوده یا در مجاورت مدرسه؟ بین اراذل و اوباش بــوده یا بین دانش آموزان و والدین و مدیر مدرسه؟ و اساساً چه اتفاقی ر مدرســه افتاده اســت که کار آنقدر بالا گرفتــه که بــه درگیری، آمبولانــس و … کشیده است؟
البتــه این روزها گزارشهــای متناقص در مورد مدارس و دانش آموزان زیاد شــنیده میشود. همین چند روز پیش بود که وزیر آمــوزش و پرورش به صراحــت اعلام کرد که هیچ دانش آموزی بازداشــت نشده است و دانش آموزان خاطــی در قضایای اخیر به راکز مشاوره ارجاع شدهاند. چند روز بعد، امــا نمایندگان مجلس بازدیــدی از زندان فشــافویه داشــتند و یکی از آنها از وجود تعداد قابــل ملاحظهای دانش آموز در میان بازداشتشدگان موجود در این زندان خبر داده بود.
احمد علیرضابیگی نماینده مجلس شورای اسلامی با اشــاره به بازدید اعضای کمیســیون شــوراها و امور داخلی مجلس از زندان فشــافویه گفته بود«: حدود ۲۰۰ نفر از دانش آموزان در بین دستگیرشدگان بودهاند که در اولین فرصت آزاد شدهاند». او البتــه تاکید کرده بــود«: ما الان زندانی انش آموز درزندان فشــافویه و زندانهای دیگر نداریم»

منبع: روزنامه همدلی

لینک کوتاه این مطلب: https://baghestannews.ir/?p=3408

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا