اجتماعی و فرهنگیتقویم

تاریخ دقیق شام غریبان در محرم سال ۱۴۰۲ چه روزی است؟

در این بخش از مطالب پایگاه خبری باغستان نیوز درباره تاریخ دقیق شام غریبان در محرم سال ۱۴۰۲ چه روزی است؟ مطلبی را برای شما آورده ایم با ما همراه باشید.

تاریخ دقیق شام غریبان ۱۴۰۲ چه روزی است؟

شام غریبان شب جمعه 6 مرداد 1402 مصادف با ١٠ محرم ١٤٤٥ می باشد.

منظور از شام غریبان چیست؟

شام غریبان، در ادبیات و مرثیه های پارسی زبان به غروب افتاب روز عاشورا و عزاداری این شب گفته ميشود.

نوحه های این مراسم یادآور بی خانمانی اهل بیت امام حسین( ع) و اسیران و کودکان بازمانده از رویداد کربلا هست که در غروب عاشورا، بی مامن در تیرگی شب، در بیابان کربلا به سر می بردند.

برخی رسوم خاص، مثل روشن کردن شمع یا نشستن در تاریکی، باعث اختلاف سوگواری این شب با ديگر شب های محرم ميشود .

فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی تسلیت باد

فلسفه روشن کردن شمع در شام‌غریبان

شام غریبان، شب یازدهم محرم است که در آن حضرت زینب کبری(س) و اهل بیت امام حسین(ع) پس از شهادت امام حسین(ع) و یارانش، در تاریکی شب و بی سرپناه به اسارت گرفته شدند. روشن کردن شمع در شام غریبان، یادآور این شب تاریک و غم‌انگیز است و نمادی از امید و روشنایی در برابر تاریکی است.

شمع‌ها همچنین نمادی از جان‌های پاک شهدای کربلا هستند که با نور خود، راه حق و عدالت را روشن کردند. روشن کردن شمع، یادآور این است که باید راه شهدا را ادامه دهیم و برای رسیدن به جامعه‌ای عادلانه تلاش کنیم.

علاوه بر این، شمع‌ها نمادی از ارادت و عشق مردم به امام حسین(ع) و اهل بیت او هستند. با روشن کردن شمع، مردم عشق و ارادت خود را به شهدای کربلا نشان می‌دهند و با آنها همدردی می‌کنند.

روشن کردن شمع در شام غریبان، یک سنت قدیمی است که در میان شیعیان ایران و عراق رواج دارد. این سنت، یادآور یکی از غم‌انگیزترین وقایع تاریخ اسلام است و نمادی از امید، روشنایی و ارادت است.

کانال باغستان نیوز در ایتا | کانال آیگپ |  کانال بله |  کانال گپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا