اخبار مهم و فوریاقتصادی

روش قیمت گذاری و فروش خودرو در کوتاه مدت

ایرادهای ذکر شده در شیوه قیمت گذاری خودرو عملاً موجب شده است که میان قیمت کارخانه و قیمت بازار اختلاف چشمگیری ایجاد شود و رانتی که در اختلاف قیمت وجود دارد بین افراد بسیار کمی توزیع شود و همزمان صنعت خودرو نیز دچار بحران شود. این در حالی است که سرکوب قیمت کارخانه تأثیری بر کنترل قیمت بازار خودرو نداشته است.

با توجه به موارد فوق و از آنجا که حرکت به سمت فروش خودرو با قیمت متناسب نیازمند یک وفاق عمومی در سطح مردم و سیاست مداران ،است لازم است این مسئله به صورت تدریجی انجام پذیرد و زیرساختهای تنظیم گری خودرو به ویژه در حوزه تیراژ و کیفیت خودروها پیش از آن به درستی ایجاد شده ،باشد از همین رو در شرایطی که به دلایل متعدد افزایش قیمت صورت نمیگیرد در کوتاه مدت پیشنهاد میشود علاوه بر انجام اصلاحات در ساختار حکمرانی شرکتی خودروسازی شورای رقابت اقدام به تغییر دستورالعمل خود با مشخصه های زیر کند:

تمام خودروها به تدریج و با برنامه ای که وزارت صمت تهیه میکند از قرعه کشی خارج شده و در بورس کالا عرضه شوند. • وزارت صمت قواعد مربوط به تنظیم عرضه و کیفیت خودروهای تولیدی را تهیه کند و متناسب با تحقق برنامه بخشی از مابه التفاوت قیمت بازار و قیمت پایه بورس به عنوان مشوق به خودروساز مربوط تخصیص یابد و بقیه صرف توسعه حمل و نقل عمومی شود.

بیشتر بخوانید:

این نماینده مجلس مافیای خودرو را با خاک یکسان کرد | فیلم صحبت های معین‌الدین سعیدی

  به منظور کاهش تقاضای غیر مصرفی فروش خودروهای خریده شده از بورس کالا در سال اول خرید مشمول درصدی مالیات شود.

علاوه بر موارد فوق ضروری است شورای رقابت برای تعیین قیمت پایه ،کارخانه به تغییر دستورالعمل خود با مشخصه های زیر اقدام کند

  • • قیمت تمام شده بر اساس تجزیه و تحلیل (آنالیز) هزینه با در نظر گرفتن هزینههای تحقیق و توسعه و هزینه های مالی مرتبط با فعالیت تولیدی با تأیید حسابرس ظرف مدت ۳ تا ۹ ماه محاسبه و این اقدام سالیانه تکرار شود.
  • • به روزرسانی قیمت تمام شده با استفاده از شاخص تورم» تولید کننده خودرو حداکثر هر سه ماه یکبار انجام شود.
  • • معیار کیفیت و بهره وری تغییر کند و به جای ،آن وزارت صنعت آیین نامه ای برای ارتقای کیفیت و ایمنی خودروسازان مصوب و ابلاغ نماید تا براساس آن مبنای تشویق و یا جریمه خودروسازان مشخص شود.

با اجرای موارد فوق با توجه به کاهش آثار ناشی از قیمت گذاری خودرو سرمایه در گردش خودروسازان افزایش می یابد، همزمان تولید و عرضه خودرو افزایش مییابد و این موضوع سبب کاهش فاصله قیمت کارخانه خودرو و بازار شده و با ثبات سایر شرایط از جمله تورم و نرخ ارز قیمت خودرو در بازار به آرامش خواهد رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا