جدول

بیژن گورانی طراح جدول روزنامه جام جم و همشهری کیست؟ + مصاحبه و بیوگرافی

در این بخش از مطالب پایگاه خبری باغستان نیوز مصاحبه ای خواندنی و جذاب با جناب آقای بیژن گورانی یکی از طراحان جدول و سرگرمی در ایران داشته ایم . با ما همراه باشید.

فهرست مطالب:

1- یک بیوگرافی مختصری از خودتان بفرمایید؟

بیژن گورانی       – طراح جدول   (با بیش از 20 سال سابقه فعالیت)    – متولد   قزوین    1/3/1353

  • برگزیده رتبه اول برترین طراح جدول مطبوعات کشور در نهمین جشنواره سراسری مطبوعات و دریافت قلم بلورین جشنواره
  • برگزیده رتبه دوم در هفتمین و دهمین جشنواره سراسری مطبوعات و دریافت 2 قلم بلورین جشنواره
  • برگزیده رتبه اول دومین و پنجمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری های استان قزوین و دریافت تندیس جشنواره
  • عضو هیئت داوران کمیته اختصاصی جدول و سرگرمی در بیستمین جشنواره مطبوعات کشور
  • طراح جدول کلمات متقاطع با 2شرح عادی و ویژه در روزنامه جام ( به مدت 13 سال) ازاسفند 79 تا آبان92
  • طراح جدول کلمات متقاطع در روزنامه همشهری ( از فروردین 93 تا کنون)
  • طراح جدول کلمات متقاطع در روزنامه شرق ( از فروردین 93 )
  • طراح جدول شرح در متن و كلاسیك حوادث و شگفتی ها درمجله سرنخ از گروه مجلات همشهری (از سال89 تاکنون)
  • طراح جدول کلاسیک مذهبی در مجله همشهری آیه از گروه مجلات همشهری( به مدت 4 سال)
  • طراح جدول شرح در متن رادیو و تلویزیونی و سینمایی در مجله سروش هفتگی( به مدت 5 سال)
  • سابقه همکاری با مجلات مختلفی همچون خانواده سبز ، کدبانو ، چکاد ، آغاز ، چاپ و نشر ، ساعت ، نام آوران ، مترو ، کلبه ، کولاک و ….
  • طراحی جداول مختلف و همکاری مطبوعاتی با هفته نامه های محلی استان قزوین : ولایت ، تابان ، مینودر و …..

2_ چطور با جدول آشنا شدید؟

 از دوران کودکی در خانواده با جدول آشنا شدم چون برادرانم از علاقمندان و طرفداران جدول بودند و خیلی وقت ها جدول روزنامه ها و نشریات مختلف را به صورت گروهی حل می کردیم. کم کم با خیلی از واژه ها و سوالات متداول جدول ها آشنا شدم و هر روز به اطلاعاتم اضافه می کردم.  دایره المعارفها و کتابهای مختلف درباره اطلاعات عمومی را فراوان می خواندم . در سالهایی که در مقطع دبیرستان تحصیل می کردم ؛ مجلات جدول آن روزها همیشه در کیف مدرسه ام بود . جالب اینکه آن روزها مجلات جدولی مثل الآن این همه تنوع نداشتند. یادم می آید دنیای جدول بود و کتیبه که بعدها نامش به کنکاش تغییر کرد و در قطع پالتویی هم چاپ می شد. با اینكه به صورت ماهانه توزیع می شد ولی در چند روز اول همه جدولهایش را حل می کردم. و روزهای بعد مجبور بودم حتی به جدول روزنامه ای كه به دور سبزی پیچیده شده بود هم رحم نكنم.

3_ چطور با طراحی جدول آشنایی پیدا کردید و تصمیم گرفتید طراح جدول شوید؟

 اوایل دهه 70 بود که پس از سالها حل کردن جدول به مرحله ای رسیده بودم که دیگر برایم رکورد زدن در مدت زمان حل جدول ها مهم بود. به قدری مهارت یافته بودم که سخت ترین جدولهای آن روزها را که در روزنامه کیهان و توسط زنده یاد میرفخرالدین مداینی( كه هنوز هم هیچ طراحی به تبحر و مهارت او نرسیده است) طراحی می شد ، در کمتر از 10 دقیقه حل می کردم و این موضوع برای خیلی از اطرافیانم غیر قابل باور بود. دیگر حل جدول ارضایم نمی کرد و به این فكر افتادم كه خودم خالق باشم. و كار طراحی را با تجربیاتی كه طی این سالها كسب كرده بودم شروع كردم و طبیعی بود كه جدولهای اولیه از كیفیت لازم برخوردار نبود ولی ادامه دادم تا روزی كه اولین جدول من در مجله دی ماه رشد جوان در سال  1370 كه در سطح دبیرستانهای كشور توزیع می شد ، بالاخره چاپ شد و دیگر مسیر برایم هموارتر شد . پس از آن با شور و شعف بیشتری طراحی می كردم و جدول هایم را برای هفته نامه ولایت قزوین ارسال كردم و پس از چاپ چندین شماره به صورت رایگان، از سوی سردبیر این نشریه رسما دعوت به همكاری شدم و اولین حق التحریرم را در سال 1372 به مبلغ 250 تومان برای هر جدول كلاسیك گرفتم.

4_ برای طراحی جدول چه ابزار و امکاناتی لازم است؟

 مهمترین ابزار، ذوق و علاقه و استعداد و پشتكار است. در كنار این عوامل، داشتن اطلاعات عمومی مناسب ، آشنایی با ادبیات فارسی و سپس بهره گیری از لغت نامه ها ، دایره المعارف ها، اطلس های جغرافیایی ، فرهنگ های سینمایی و … است . وبرای اینكه دچار تكرار نشوی باید اطلاعاتت را مرتبا به روز كنی .

5_ برای طراحی جدول چقدر وقت میگذارید؟

  در حال حاضر و پس از گذشت نزدیك به ربع قرن تجربه در این رشته مطبوعاتی، و به مدد تكنولوژی های روز كه به كمك طراحان جدول آمده است ، هر جدول كلاسیك معمولی 15*15 را در مدت زمان بین نیم ساعت تا یك ساعت طراحی می كنم. البته هر روز بین 1 تا 2 ساعت هم وقت برای مطالعه و به روز كردن منابع اطلاعاتی ام و تكمیل گنجینه واژگان صرف می شود.

6_ جناب آقای بیژن گورانی به جداول طراحی شده خودتان چه نمره ای می دهید؟

 باید از مخاطبان بپرسید

جدول بیژن گورانی

7_ اهل انتقاد هستید؟ اگر جواب مثبت است چه انتقادی به جداول خود می توانید داشته باشد؟

 انتقاد اگر بدون غرض و به نیت اصلاح كارم باشد با جان و دل می پذیرم و دستبوس منتقدان خواهم بود. انتقادی كه خودم به جدول هایم خواهم داشت استفاده از واژگان عربی است كه متاسفانه با زبان فارسی آمیخته شده . ای كاش می شد از واژه های اصیل فارسی بیشتر بهره برد ولی برای بسیاری از مخاطبان ناآشنا هستند. فكر می كنم در این زمینه یك عزم ملی می طلبد.

8_ بسیاری از خوانندگان معتقدند جداول سوالات تکراری دارند جوابتان به آنها چیست؟

  برای واژه های 2 تا 5حرفی معتقدم كه تكرار بیشتری صورت می گیرد و طراحان جدول هم ناگزیرند برای اینكه ستونهای افقی و عمودی و كلمات با حروف بیشتر از 5 حرفی با هم همخوانی داشته باشند ، این اتفاق می افتد. البته در كنار این نظریه ، برخی از حل كنندگان جدول هم از این سوالات تكراری راضی اندو استقبال می كنند، چون به آنها كمك می كند تا واژه های سخت تر را پیدا كنند. به نظر من تغییر شیوه نگارش شرح سوالات جدول می تواند این مشكل را تا حدودی رفع كرده و از تكرار خارج كند. مثلا به جای شرح نویسی برای “ین” كه معمولا” پول ژاپن” آورده می شود، می توان از پول سامورایی ها یا پول سرزمین آفتاب تابان و از ابتكاراتی از این دست بهره برد تا سوالات جدول كمتر تكرار شوند.

9_ جناب آقای بیژن گورانی اطلاعات عمومی بالایی دارید؟ این اطلاعات را از کجا و چگونه به دست می آورید؟

 چنین ادعایی هرگز نداشته و هنوز هم پس از این همه سال ندارم و یقین دارم چیزهایی زیادی هست كه من از آنها بی خبرم ولی بهتر است بگویم اطلاعات عمومی خوبی دارم. این اطلاعات فقط از طریق مطالعه به دست می آید و بس.

البته مطالعات من 2 جور است. یك وقت هایی مثلا یك رمان می خوانم و لذت می برم بدون اینكه به جدول فكر كنم. و یك وقتهایی مطالعاتم برای طراحی جدول نیز مفید است كه در این نوع مطالعه ضمن خواندن مطلب ، فیش برداری هم می كنم كه در جدولهایم استفاده كنم و این همان با یك تیر 2 نشان زدن است.

10_ دوست دارید راجع به چه موضوعاتی مطالعه داشته باشید؟

 راجع به هر موضوعی كتاب ، روزنامه ، مجله و… دستم بیفتد می خوانم. اعتقادم این است با خواندن هر مطلب به اطلاعاتم اضافه خواهد شد.

11_ دوست دارید راجع به چه موضوعی جدول طراحی کنید؟

  جدولی درباره ایران و افتخاراتش. پهلوانان و ورزشكاران و قهرمانانش. شهیدان والامقامش. جاذبه های گردشگری اش و … مدتهاست به جدولی با این ویژگی ها فكر می كنم و متاسفانه هنوز فرصت طراحی اش را پیدا نكرده ام.

12_چقدر به طرح جداول متنوع فکر می کنید؟

  اگر منظورتان جداول متنوعی است كه در مجلات چاپ می شود، راستش فرصت زیادی ندارم كه به آن فكر كنم. من در طی این سالها بیشتر جدول های كلاسیك و شرح درمتن برای روزنامه ها طراحی كرده ام. و این تنوع را سعی كرده ام در شرح نویسی هایم لحاظ كنم.

13- آسان ترین و سخت جدولی که طرح کردید، چه بود؟

 آسان ترین جدولهایم جدولهایی بود كه برای مجله” همشهری بچه ها “طراحی می كردم و سخت ترینش جدول های ویژه در روزنامه جام جم كه 13 سال بدون وقفه هر روز 2 جدول عادی و ویژه برای این روزنامه طراحی كردم.

14_ آیا با طراحی جدول می شود پولدار شد؟

  سوال عجیبی است . با این دستمزدهای كمی كه پرداخت می شود و برخی مجلات هم كه لطفشان زیاد است و اصلا حق الزحمه ات را نمی دهند و حتی با شكایت و دادخواهی هم دستت به جایی بند نمی شود كه حقت را بگیری به نظر شما می شود پولدار شد ؟

15_ اگر روزی جدول را از شما بگیرند…

 می دانید جدول مونس لحظات تنهایی من است . قریب به 35 سال است كه روزی را بدون حل یا طرح جدول نگذرانده ام. معتادش شده ام . تصور اینكه روزی جدول از من جدا شود ، خیلی سخت است. دلم گرفت . ای كاش این سوال را نمی پرسیدید.

16_ یک آرزوی جدولی کنید.

  امیدوارم خانه های خالی جدول زندگی تان همیشه با واژه های مهربانی و محبت و عشق پر شود.

17_ بهترین لغت نامه از دید شما کدام است؟

 فرهنگ سخن تألیف دكتر حسن انوری، چهره ماندگار ادبیات كشورمان . واژه هایش به روز شده و امروزی است. دست جناب دكتر انوری و همكارانش پر توان باشد انشاا…

18_ عجیب ترین لغتی که در طی این چند سال به آن برخوردید چه بود؟

 “یغمیصا” بود  به معنی: نام سریانی ریواس

19_ یک خاطره یا اتفاق جدولی در طی این چند سال با آن رو به رو شدید بگویید

  بهترین خاطره جدولی ام روزی بود كه به عنوان برترین طراح جدول مطبوعات كشور در نهمین جشنواره سراسری برگزیده و موفق به دریافت قلم بلورین جشنواره ، لوح افتخار و جایزه تشرف به عمره شدم. آن روز در تالار وحدت روی ابرها بودم و مزد تلاش هایم را گرفتم . این روز را هرگز فراموش نخواهم كرد.

20- جناب آقای بیژن گورانی پیام آخر شما به خوانندگان محترم چیست؟

 این كه حاصل تلاش های فكری تو ، هموطنی را در گوشه ای از این خاك مهرآیین سرگرم كند ، به دانش و اطلاعاتش بیفزاید و با حل كامل جدول حس خوشایند پیروزی و غرور را به او هدیه دهی، بسیار لذت بخش است .

خدای بزرگ را شاكرم كه این هنر و ذوق را در وجودم به ودیعه نهاد و از همه هموطنان نازنینم كه مرا  با جدول هایم به خلوت خود راه می دهند صمیمیانه سپاسگزارم. و در پایان یاد كنم از پیشكسوتان و بزرگان این رشته كه در سالهای دور و با سختی هایی كه متقبل شدند چراغ جدول كلمات را در نشریات كشورمان روشن نگه داشتند .

زنده یادان میرفخرالدین مداینی- جلوه – جهانگیر پارساخو و محمد مردانی كه افتخار شاگردی 2استاد آخری را داشتم و در دوران دانشجویی ام در تهران به محضرشان شرفیاب شدم و چیزهای زیادی از ایشان آموختم. روحشان قرین رحمت الهی….

لینک کوتاه این مطلب: https://baghestannews.ir/?p=4639

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا