اخبار باغستاناخبار مهم و فوری

آشنایی با منطقه باغستان شهریار

باغستان شهری است در استان تهران ایران. این شهر در بخش مرکزی شهرستان شهریار قرار دارد. جمعیت این شهردر سال ۱۳۹۵، برابر با ۱۱۳۵۴۹ نفر بوده‌است.

در سال ۱۳۷۹ خورشیدی تصمیم بر آن شد تا شهرک سعیدآباد، شهرک مهدیه، روستای ده مویز، خادم‌آباد، نصیرآباد،روستای بابا سلمان،روستای دهشاد بالا و پایین همه یک شهر شده و یک شورا داشته‌باشند. این شهر باغستان نام گرفت. برخی مناطق مانند سعیدآباد از منطقه ۱۸ شهرداری تهران جدا شده و به شهر جدید پیوستند

محدوده شهر باغستان

محدوده شهر جدید باغستان از سه راه شهریار در شهر تهران تا جنوب شرقی شهر شهریار و از جنوب تا اتوبان ساوه ادامه دارد. این شهر متشکل از ۵ ناحیه می‌باشد (ناحیه مرکزی خادم آباد، ناحیه یک نصیرآباد، ناحیه دو سعیدآباد و ناحیه سه باباسلمان) و در کل مساحتی بالغ بر ۱٬۵۸۳٬۹۶۸ متر مربع را دارا است. شهرک‌های قدیمی‌تر صادقیه و مطهری نیز در محدودهٔ شهر جدید درآمدند. این شهر به دلیل داشتن بافت جدید و قرار گرفتن در محیطی نسبتاً ییلاقی و خوش آب و هوا و نزدیکی به شهر تهران علاوه بر انبوه‌سازی نظر بخش وسیعی از ویلاسازان را به خود جلب کرده‌است.

پیشینه تاریخی شهر باغستان

در دوران تاریخی نیز آثار و شواهد نشان می دهد که منطقه شهریار مورد توجه بوده است.آثار و شواهدی که در تپه جوقین،تخت رستم ،قلعه چهل دختر و تخت کیکاووس مشاهده می شود نشان میدهد که شهریار در دوره ساسانی منطقه مهمی بوده است.در دوره اسلامی به خصوص در صدر اسلام شهریار بواسطه قرار گیری در منطقه ری از اهمیت ویژه ای برخوردار می شود.در دوره آل بویه ری به عنوان پایتخت از مناطق مهم ایران به شمار می رود و بر اساس شواهد شهریار از مناطق آباد و سر سبز بوده است.از دوره سلجوقی آثار و بقایای زیادی در منطقه شهریار دیده میشود که نشان دهنده آبادانی و اهمیت منطقه شهریار در گذشته می باشد.آثار مکشوفه در قره تپه نیز مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد مسیح بوده است

آثار تاریخی باغستان

قلعه دهشاد با دیرینگی بیش از ۲۰۰ سال در روستایی به همین نام، در ده کیلومتری شرق شهریار و در محدوده شهر باغستان قرار دارد.

این دژ یکی از دژهای متعدد شهرستان شهریار است که از اغلب آنان چیز زیادی باقی نمانده‌است و به علت کم توجهی مسئولین مربوط بخش اعظم دژها (همچون قلعه فرامرز، قلعه چهل دختر در حصار ساتی و…) تخریب شده‌است. دیوار دورادور قلعه دهشاد تقریباً سالم مانده و قلعه هنوز مسکونی می‌باشد.

آمار جمعیتی باغستان

آمار جمعیتی باغستان بهمراه روستاها و ابادیها، بر اساس نفوس و مسکن سال 1395 جهت آگاهی شهروندان به شرح ذیل می باشد:
باغستان105005
 دهشاد بالا 3651
 دهشاد پایین 1291
 بادامک 352
 قلعه بهاء 571
 کوی سازمان 22 بهمن 2679
 ورامینک 12
 جمع: 113549

 

 

لینک کوتاه این مطلب: https://baghestannews.ir/?p=50

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا