اخبار روزاخبار مهم و فوری

آیا چهارشنبه سوری 1402 امروز است؟ | 22 یا 29 اسفند چهارشنبه سوری

برای بسیاری از مردم ایران این سوال پیش آمده است که چهارشنبه سوری امسال 1402 کی است؟ زمان دقیق چهارشنبه سوری سال ۱۴۰۲ روز سه شنبه ۲۲ اسفند است یا ۲۹ اسفند؟

زمان دقیق چهارشنبه سوری سال 1402 چه روزی می باشد؟

چهارشنبه سوری سال ۱۴۰۲ روز سه شنبه ۲۲ اسفند می باشد.

آداب و رسوم چهارشنبه‌سوری

🔹آیین ها، آداب و رسوم هر ملت، سازنده عناصر فرهنگی جامعه محسوب می‎شوند. تنوع، تفاوت ها و کثرت آیین ها و آداب و رسوم از دلایل غنای فرهنگی یک جامعه است.

🔹در روزگار بحران هویت یکی از راه های حفظ هویت فرهنگی، بازگشت به آیین ها، آداب و رسوم سنتی و فولکلوریک است.

🔹سرزمین ایران از دیرباز به عنوان یکی از گهواره های تمدن مطرح بوده است و برخي از آداب و رسوم رایج مردم كنوني ايران، مانند جشن نوروز و چيدن سفره هفت سين، چهارشنبه سوري ،جشن تیرگان، مهرگان، سده، امرداد، سیزده بدر، شب يلدا و برخي آئين های ديگر، بازمانده آداب و رسوم ايرانيان پيش از اسلام است.

🔹ششتمد عزيز ما نيز كه داراي تاريخي بس غني است و همچنين مايه مباهات مي باشد كه بسياري از اين آيين‌ها در سرزمين پدري ما زنده و پوياست هر چند كه برخي همانند چهارشنبه سوري دستخوش تغييرات گسترده اي شده است و رفتارهای خشونت آمیز و مغایر با عرف و منش جامعه جایگزین آن شده است.

🔹ما به آئین های دیارمان احترام میگذاریم و به سلیقه خود آنرا تغییر نمی دهیم.
هیچگاه نیاکان ما در چهارشنبه سوری از ترقه استفاده نمیکردند ، برای بر پا کردن آتش از تایر (لاستیک وسایل نقلیه) استفاده نمیکردند،چهارشنبه سوری نماد روزی خوش و خاطره انگیز برای آنان بود نه مایه استرس و وحشت.

آئینهای نیاکان ما:
💥پریدن از آتش
انباشتن مقداری هیزم و آتش زدن و پریدن از روی آن و خواندن شعر (سرخی تو از من،زردی من از تو)
💥 کوزه نو:
در این شب مردم قدیم کوزه های سفالی خود را به بالای بام خانه می بردند و به پایین پرتشان می کرده اند و پس از آن که کوزه ها می شکستند، کوزه هایی نو را جایگزین آنها می کردند.و با این کار، بلاها دفع می شده اند.
💥آجیل مشکل گشا:
در زمانی که آتش بر افروخته می شد، اقوام و دوستان با گردهمایی به دور هم، آجیل مشکل گشا می خوردند و بر این باور بوده اند کسی که این آجیل را در آن زمان می خورد با دیگران مهربان تر شده و از خیانت دوری می کنند.

🔹شاید تغییر باورهای غلط چندین ساله کار سختی باشد ولی هر کدام از ما که ادعای روشنفکری و با فرهنگ بودن را داریم میتوانیم از خود و فرزندانمان شروع کنیم و آئینهای واقعی دیارمان را پاس بداریم.

لینک کوتاه این مطلب: https://baghestannews.ir/?p=57652

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا