اخبار روزاخبار مهم و فوری

سیزده بدر ۱۴۰۳ چند شنبه است؟ | زمان دقیق سیزده به در 1403

برای بسیاری از هم میهنان عزیزمان این سوال مطرح شده است که سیزده بدر ۱۴۰۳ چند شنبه است؟ و زمان دقیق سیزده به در 1403 چه روزی است؟ با سایت باغستان نیوز همراه باشید تا به این سوال شما جواب بدهیم:

سیزده بدر ۱۴۰۳ چند شنبه است؟

زمان دقیق سیزده بدر سال 1403 روز دوشنبه 13 فروردین 1402 می باشد.

روز سیزده بدر سال ۱۴۰۳
روز سیزده بدر سال ۱۴۰۳

تاریخچه سیزده به در

سیزده بدر سیزدهمین روز فروردین ماه و از جشن های نوروزی است. در تقویم‌های رسمی ایران این روز (سیزده بدر) روز طبیعت نامگذاری شده‌است و از تعطیلات رسمی است.

بعضی ها عقیده دارند که در روز سیزده بدر باید برای راندن نحسی از خانه بیرون روند و نحسی را در طبیعت به در کنند. بعد از سیزده به در، جشن های نوروزی پایان می پذیرد.

همانطور که پیشینه ی جشن نوروز را از زمان جمشید می دانند درباره ی سیزده به در (سیزده بدر) هم روایت هست که :
«… جمشید، شاه پیشدادی، روز سیزده نوروز را در صحرای سبز و خرم خیمه و خرگاه بر پا می کند و بارعام می دهد و چندین سال متوالی این کار را انجام می دهد که در نتیجه این مراسم در ایران زمین به صورت سنت و آیین درمی آید و ایرانیان از آن پس سیزده بدر را بیرون از خانه در کنار چشمه سارها و دامن طبیعت برگزار می کنند …»

تاریخچه سیزده به در
تاریخچه سیزده به در

اما برای بررسی دیرینگی جشن سیزده بدر از روی منابع مکتوب، تمامی منابع مربوط به دوران قاجار می باشند و گزارش به برگزاری سیزده بدر در فروردین یا صفر داده اند، از همین رو برخی پژوهشگران پنداشته اند که جشن سیزده بدر بیش از یکی دو سده دیرینگی ندارد اما با دقت بیشتر در می یابیم که شواهدی برای دیرینگی جشن سیزده بدر وجود دارد.

با عرض تبریک به مناسبت عید نوروز 1403 به همه شما عزیزان

لینک کوتاه این مطلب: https://baghestannews.ir/?p=58087

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا