اخبار روزاخبار مهم و فوریرپورتاژ آگهی

بررسی انواع دستکش کار و ایمنی + راهنمای خرید

7106e0b4 975e 4094 ac19 03da17e15a18

کارفرمایان برای کاهش احتمال آسیب‌دیدن افراد و کارکنان، باید کلیه تجهیزات ایمنی ضروری فردی مانند دستکش کار و ایمنی را تهیه کنند. دستکش‌های کار و ایمنی در مدل‌های متنوعی وجود دارند که هرکدام برای موارد مختلفی مناسب هستند؛ بنابراین برای کارفرمایان مهم است تا با ویژگی‌ها و مشخصات این مدل دستکش‌ها آشنا باشند. در این مطلب، به بررسی انواع دستکش کار می‌پردازیم و در مورد ویژگی‌های آن‌ها، توضیحاتی ارائه می‌دهیم. همچنین به نکاتی مهم در ارتباط با انتخاب محصولی مناسب اشاره خواهیم کرد که رعایت آن‌ها به کارفرمایان کمک می‌کند تا بهترین دستکش‌ها را برای حفظ سلامت کارکنان خریداری کنند.

استفاده از دستکش ضد برق؛ راهکاری مهم برای حفظ سلامت دست‌ها

دستکش ضد برق از جمله تجهیزات ایمنی ضروری برای افرادی است که با ابزار و لوازم برقی کار می‌کنند. این دستکش‌ها به‌صورت تخصصی از سلامت دست‌ها در برابر حوادث ناشی از خرابی یا اتصالی وسایل الکتریکی مانند انواع برق‌گرفتگی‌ها محافظت می‌کنند. همچنین بر اثر اتصال الکتریکی و عبور جریان برق از بدن، احتمال مرگ نیز وجود دارد؛ بنابراین استفاده از دستکش عایق برق برای کارگران درجه اهمیت بالایی دارد.

دستکش‌های عایق برق به دلیل طراحی دو لایه به‌خوبی از نفوذ جریان برق به بدن جلوگیری می‌کنند. به‌علاوه، لایه اول لاستیکی این دستکش‌ها، برای جلوگیری از نفوذ ولتاژ ۲۲۰ ولتی برق به بدن، لایه محافظتی خوبی به حساب می‌آید.

ضرورت وجود دستکش ایمنی ضد مواد شیمیایی در آزمایشگاه‌های شیمی

استفاده از دستکش ایمنی ضد مواد شیمیایی را افرادی باید جدی بگیرند که در آزمایشگاه‌های شیمی کار می‌کنند یا در سایر محیط‌های کارگاهی با مواد شیمیایی سروکار دارند. به دلیل اینکه تماس این مواد با بدن ممکن است افراد را به مشکلاتی دچار کند که سلامتی آن‌ها را هدف قرار می‌دهند؛ البته این مدل دستکش ایمنی در مدل‌های مختلفی وجود دارد که هرکدام برای حفاظت از سلامت دست‌ها حین کار با انواعی مختلفی از مواد شیمیایی و خطرناک کاربرد دارند.

به‌علاوه دستکش‌های ایمنی ضد مواد شیمیایی با استفاده از موادی مانند نیتریل یا لاتکس تولید می‌شوند؛ وجود این مواد در این مدل تجهیزات ایمنی فردی باعث شده است تا دستکش‌های ضد مواد شیمیایی، به‌خوبی از نفوذ و تماس مواد خطرناک با بدن جلوگیری کنند.

  dbe4b22b e1b4 4b16 a28e 629b1dc5d656

حفظ ایمنی حین کار با دستگاه‌های برش با دستکش ایمنی ضد برش

دستکش ایمنی ضد برش به دلیل داشتن طراحی منحصربه‌فرد، بیشتر برای افرادی کاربرد دارد که ساعت‌های فراوانی از روز با انواع دستگاه‌های برش یا وسایل تیز کار می‌کنند و دست‌های آن‌ها در معرض آسیب‌های فراوانی همچون بریدگی و ساییدگی قرار دارد. انواع مختلفی از الیاف‌های طبیعی و مصنوعی مانند الیاف کولار برای تولید این مدل تجهیزات ایمنی فردی ضروری مورد‌استفاده قرار می‌گیرند؛ وجود این مواد در دستکش ایمنی ضد برش، مقاومت خوبی به آن‌ها در برابر انواع ساییدگی‌ها و بریدگی‌ها می‌بخشد. ضمنا این مدل از انواع دستکش ایمنی کار، استحکام کششی فوق‌العاده‌ای دارد که این ویژگی باعث شده است در صنایع مختلفی برای حفظ سلامت دست‌ها کاربرد داشته باشند.

جلوگیری از حوادثی مانند سوختگی به کمک دستکش ایمنی حرارتی

دستکش ایمنی حرارتی در دسته دستکش‌های کار و ایمنی عایق قرار می‌گیرند که به‌خوبی از دست‌ها در برابر آسیب‌هایی همچون سوختی محافظت می‌کنند. از جمله افرادی که روزانه دست‌های آن‌ها بیشتر در معرض سوختگی قرار دارد، آتش نشان‌ها هستند. همچنین این مدل تجهیزات ایمنی فردی ضروری با استفاده از موادی تولید می‌شوند که در حرارت و شعله‌های آتش مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند؛ بنابراین برای جلوگیری از حوادثی ناشی از انجام اطفا‌حریق یا کاهش احتمال سوختگی، استفاده از دستکش‌های ایمنی حرارتی امری حیاتی است.

یکی از پرکاربردترین انواع دستکش کار دستکش برزنتی است

دستکش ایمنی برزنتی در انواع مختلف کف چرمی، پنبه‌ای و با روکش چرم دوبل تولید می‌شوند که برای حفاظت از سلامت دست افراد در کارخانجات و کارگاه‌های صنعتی، تجهیزات ایمنی مناسبی به حساب می‌آیند. همچنین این دستکش‌های ایمنی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در هنگام کار با انواع دستگاه‌های برش، به‌خوبی مانند یک لایه محافظتی عمل می‌کنند و احتمال آسیب‌ دیدن دست‌ها را به حداقل می‌رسانند.

دستکش برزنتی کف چرمی نیز به دلیل مقاومت بالا در بسیاری از صنایع و فعالیت‌ها همچون جوشکاری، تراشکاری و صنایع فولاد کاربرد دارد؛ به‌ همین دلیل یکی از پرکاربردترین تجهیزات ایمنی در انواع محیط‌های کارگاهی و صنعتی به حساب می‌آید.

b153aae1 ca49 40de a658 df74c828c149

با دستکش سربی از دست‌ها در برابر اشعه‌های خطرناک محافظت کنید

یکی دیگر از انواع دستکش کار، دستکش سربی است. از دستکش سربی برای حفاظت از دست‌ها در برابر اشعه ایکس و پرتو مواد رادیواکتیو در محیط‌های مختلف استفاده می‌شود. به‌علاوه، این مدل دستکش‌های ایمنی یک لایه پلاستیکی نیز دارند که این موضوع روی افزایش مقاومت آن‌ها در برابر حوادث تاثیر می‌گذارد. به‌طور‌معمول دستکش سربی در محیط‌هایی همچون اتاق عمل، رادیولوژی، پزشکی هسته‌ای، فلوئورسکوپی و نیروگاه‌های هسته‌ای مورد‌استفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا در چنین محیط‌هایی دست‌ها در معرض تابش‌های پراکنده اشعه‌های خطرناک قرار دارند و ممکن است آسیب ببینند.

دستکش ضد ضربه؛ یکی از انواع دستکش کار برای حفاظت از دست‌ها در برابر ضربه و سقوط اجسام

در بسیاری از محیط‌های صنعتی و کارگاهی دست‌ها در معرض آسیب‌های فراوانی ناشی از سقوط برخی لوازم و قطعات قرار دارند؛ بنابراین راهکار مناسبی که برای جلوگیری از چنین آسیب‌هایی پیش‌روی افراد قرار دارد، استفاده از دستکش ایمنی و کار ضد ضربه است. این مدل دستکش‌ها با ایفای نقش یک لایه محافظتی بسیار مقاوم، احتمال آسیب‌دیدن دست‌ها ناشی از چنین حوادثی را به حداقل می‌رسانند. به‌علاوه، شرکت‌های تولیدی از نوعی ضربه‌گیر خاص در تولید این مدل دستکش‌ها استفاده می‌کنند که این موضوع، مقاومت این دستکش‌ها در برابر آسیب‌های بیشتری را افزایش می‌دهد.

1434bc49 81df 4355 b6c2 934b173bc84d

خرید تجهیزات ایمنی و انواع دستکش کار به‌منظور حفاظت از سلامت دست‌ها

در این مقاله به معرفی تعدادی از انواع دستکش کار پرداختیم و همچنین با بررسی هریک از آن‌ها،‌ توضیحاتی در خصوص ویژگی‌ها، مشخصات و موارد کاربرد این تجهیزات ایمنی ارائه کردیم. از جمله پرکاربردترین دستکش‌های ایمنی و کار می‌توان به دستکش‌های برزنتی، دستکش ضد برق و دستکش ضد مواد شیمیایی اشاره کرد که در حفاظت از سلامت دست‌ها در بسیاری از محیط‌های کارگاهی و صنعتی نقشی مهم ایفا می‌کنند. البته برای داشتن تجهیزات ایمنی فردی با طول عمر و دوام بالا، حتما به فروشگاهی معتبر مراجعه کنید تا بابت خرید محصول موردنظر خود با قیمت و کیفیت مناسب خیالتان راحت باشد.

لینک کوتاه این مطلب: https://baghestannews.ir/?p=58250

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا