اخبار روزاخبار مهم و فوری

مبلغ فطریه سال ۱۴۰۳ و کفاره چقدر است؟

برای بسیاری از مردم این سوال پیش آمده است که مبلغ فطریه سال ۱۴۰۳ چقدر است؟ کفاره روزه امسال ۱۴۰۳ به چه میزانی می باشد؟ زکات عید فطر 1403 چقدره؟

 اعلام میزان فطریه از سوی آیت‌الله مکارم‌شیرازی

🔹بر اساس نظر آیت‌الله مکارم شیرازی زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ شصت و پنج هزار تومان (۶۵٠.٠٠٠ ریال) و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ یکصد و هشتاد هزار تومان (١.٨٠٠.٠٠٠ ریال)  است.
🔹کفاره روزه غیر عمد مبلغ شانزده هزار تومان (١۶٠.٠٠٠ ریال) است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ نهصد و شصت هزار تومان (٩.۶٠٠.٠٠٠ ریال) است.

میزان دقیق مبلغ فطریه سال ۱۴۰۳ دفتر آیت الله سیستانی

دفتر آیت الله سیستانی میزان و مبلغ فطریه امسال ۱۴۰۳ هجری شمسی / ۱۴۴۵ هجری قمری) را اعلام کرد.

دفتر آیت الله سیستانی
دفتر آیت الله سیستانی

  از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد هفتاد (۷۰) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی  صد و هشتاد (۱۸۰) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، صد و بیست (۱۲۰) هزار تومان تعیین شده است.

زَکات فِطره یا فِطریه از واجبات مالی اسلام است که در روز عید فطر پرداخت می‌شود. مقدار زکات فطره برای هر نفر، سه کیلوگرم از خوراک معمول مردم؛ مانند گندم و برنج است که معادل پولی‌ آنها را هم می‌شود پرداخت کرد.
طبق فتوای فقیهان، این زکات بر کسی واجب است که در شب عید فطر فقیر نبوده و عاقل، بالغ و هوشیار باشد. چنین شخصی باید زکات خود و نان‌خورهایش را پرداخت کند.
به‌فتوای فقیهان، موارد مصرف زکات فطره، همان موارد هشت‌گانه مصرف زکات است؛ اما برخی فقها معتقدند بنا بر احتیاط واجب، فطریه را فقط باید به فقیر شیعه داد.

لینک کوتاه این مطلب: https://baghestannews.ir/?p=60025

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا