اخبار روزاخبار مهم و فوری

آیا ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ به مناسبت روز کارگر تعطیل است؟

برای بسیاری از کارگران کشورمان این سوال مطرح شده است که آیا روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ به مناسبت روز کارگر تعطیل است یا خیر؟

آیا سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ به مناسبت روز کارگر تعطیل است؟

بر اساس ماده ۶۳ قانون و مقررات کار جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر تعطیلات رسمی کشور، روز کارگر (۱۱ اردیبهشت) نیز جزء تعطیلات رسمی کارگران به حساب می‌رود.

️بنابراین، روز کارگر همچون روزهای جمعه تعطیل رسمی برای کارگران بوده و چنانچه کارفرما مبادرت به تعطیلی نکند باید ساعت کاری این روز تعطیل کار محاسبه شود.

 متاسفانه بسیاری از کارخانه‌ها این بخش از قانون را اجرا نمی‌کنند و در این روز کارگر را سر کار می‌برند.

 آیا تعطیلی روز کارگر قابل تهاتر با سایر روزها است یا خیر؟

 خیر، در صورتی که در روز ۱۱ اردیبهشت ماه، کار به کارگر ارجاع گردد و کارگر آن را انجام دهد، کار اضافی تلقی شده و می‌بایست نسبت به پرداخت ۴۰ درصد فوق‌العاده اضافه کار اقدام گردد؛ امسال به دلیل کبیسه بودن، روز جهانی کارگر (اول ماه می) با روز ۱۲ اردیبهشت مقارن شده است.

 اولا در تقویم رسمی کشور، از روز اول ماه می با عنوان روز جهانی کارگر یاد شده که صحیح هم است؛ ولی وقتی در قانون کار روز ۱۱ اردیبهشت ماه به عنوان روز کارگر تعیین شده است، طبیعی است که نیازی به تبعیت از تقویم میلادی نیست.

 ثانیا می‌دانیم که تقویم رسمی کشور ، به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌رسد در حالی که قانون کار کشور، به تصویب قوه مقننه رسیده است؛ مسلماً مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاب مقاومت در برابر قانون را ندارد و نمی‌تواند ناقض قانون باشد.
نهایتا اگر قرار باشد در این بین به دلیلی استناد کنیم، قطعا قانون کار معتبر از تقویم جیبی است.

️لازم به ذکر است که طبق ‌‌ماده ۶۳ قانون کار، روز ۱۱ اردیبهشت ماه، جزء تعطیلات رسمی کارگران به حساب می‌آید.

لینک کوتاه این مطلب: https://baghestannews.ir/?p=63247

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا